Hej,

Tänkte fråga om era förslag för att designa denna lilla bastun. Tidigare ägaren hade inte riktigt optimerat det :)

Tänker framförallt på där man ska sitta.
Kommer mest vara 1-2 pers som badar per gång.
 
  • Träklädd rumshörn med bänkar, kakelgolv, termostat, öppen dörr. Enkel, spartansk inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel och vita dörrar i ett hem, korg med objekt, kakelgolv, öppen passage till ett annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej. Hur många kvadrat är den? Från bilden gissar jag på typ 1,5-2m2? I så fall är mitt högst personliga halvfinne-råd att du gör allt för att öka volymen/ytan. Upplevd värme bastu är extremt beroende av volym, framför allt om du tänker dig kasta på vatten ibland. Små bastur är väldigt blöta, förutom klaustrofobiska. Stora (typ gamla badhallars) är iställlet otroligt torra. Jag tycker 6-8m2 är optimalt. Min bastu hemma är ca 5,5m2, men 4m2 skulle jag nöja mig med om alternativ inte fanns. 2m2 skulle jag inte bygga.

Så - hur många kvadrat och kan du flytta en vägg?

Och är du endast intresserad av hur du skall få in lavarna och inte vill bygga om något, så ser jag inte så många alternativ - in med två i bakre väggen. Det finns vedertagna rekommendationer på höjd och djup.
 
elpaco elpaco skrev:
Hej. Hur många kvadrat är den? Från bilden gissar jag på typ 1,5-2m2? I så fall är mitt högst personliga halvfinne-råd att du gör allt för att öka volymen/ytan. Upplevd värme bastu är extremt beroende av volym, framför allt om du tänker dig kasta på vatten ibland. Små bastur är väldigt blöta, förutom klaustrofobiska. Stora (typ gamla badhallars) är iställlet otroligt torra. Jag tycker 6-8m2 är optimalt. Min bastu hemma är ca 5,5m2, men 4m2 skulle jag nöja mig med om alternativ inte fanns. 2m2 skulle jag inte bygga.

Så - hur många kvadrat och kan du flytta en vägg?

Och är du endast intresserad av hur du skall få in lavarna och inte vill bygga om något, så ser jag inte så många alternativ - in med två i bakre väggen. Det finns vedertagna rekommendationer på höjd och djup.
Ja den är ca 1,5m2 så inte lätt att göra så mycket.

Kommer inte ha plats att bygga ut så får optimera de lilla som finns.

Frågan om man kan ha 2 nivåer av lavar som är fasta installationer eller köra med någon pall till fötterna.

Den är 1,25 djup (83 cm till aggregatet från bakre väggen) och 1,20 på bredden.
 
Jag skulle nog lämna en platt efter dörren bar och sedan bygga ett trägolv som går upp till precis under aggregatet. Sedan en lav måttsatt med denna söm fotstöd. Du får då 1+1 sittplats (två aningen trånga).
 
  • Gilla
TedG
  • Laddar…
Skulle föreslå att du byter ut aggregatet till ngt som tar mindre plats (och är bättre)
https://ikikiuas.com/products/wall-iki-6kw/
Farsan har denna i en bastu i ungefär samma storlek.
Den är fantastisk och bygger ekstremt lite ut från väggen med små säkerhetsavstånd.
Då är det lättare att planlägga resten.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Robster
  • Laddar…
Min bastu är inte mycket större (135x120) med lavens längd 120. Det går alltså inte att ha mer än en lav och den sitter då högre kompletterat med en IKEApall. Tyvärr kan man inte ligga på laven. Man sitter helst ensam i denna bastu (bortsett från fnittriga döttrar som gärna delar utrymmet). Fördelen med min bastu är att lavens hela motstående sida har fönster ut mot naturen. Jag har litet Tylöaggregat som fungerar fint. Använder den som torrbastu eftersom jag är rädd om det stora fönstret.

Klaustrofobiskt? Kan man inte komplettera med en hög spegel för att få känsla av mer rymd?

Bortsett från den pyttelilla bastuns volymbegränsning värms den upp till 80° på 15-20 minuter vilket innebär att den används mycket flitigt och inte kostar många kWh.

Jag avänder dessutom bastuns eftervärme för torkning av fintvätt isf torktumlare. Visserligen inte att rekommendera då brandrisk är stor - men detta sker naturligtvis bara efter bastandet.
 
Redigerat:
  • Gilla
drsakke och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Min bastu är inte mycket större (135x120) med lavens längd 120. Det går alltså inte att ha mer än en lav och den sitter då högre kompletterat med en IKEApall. Tyvärr kan man inte ligga på laven. Man sitter helst ensam i denna bastu (bortsett från fnittriga döttrar som gärna delar utrymmet). Fördelen med min bastu är att lavens hela motstående sida har fönster ut mot naturen. Jag har litet Tylöaggregat som fungerar fint. Använder den som torrbastu eftersom jag är rädd om det stora fönstret.

Klaustrofobiskt? Kan man inte komplettera med en hög spegel för att få känsla av mer rymd?

Bortsett från den pyttelilla bastuns volymbegränsning värms den upp till 80° på 15-20 minuter vilket innebär att den används mycket flitigt och inte kostar många kWh.

Jag avänder dessutom bastuns eftervärme för torkning av fintvätt isf torktumlare. Visserligen inte att rekommendera då brandrisk är stor - men detta sker naturligt bara efter bastandet.
Brandrisken är väl obefintlig. Bara man inte hänger tvätt över aggregatet og använder eftervärmen- altså när aggregatet är avslagen.

Til TS ang lav:
Jag hade byggd en övre lav 110-120cm ned från tak, så en plattform som täcker resten 45cm ned från övre lav med ett inhugg framför dörren där man kan ha en pall/trapp. Övre lav 50cm djup.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
TedG och 1 till
  • Laddar…
Var sitter ventilerna?
 
En bastu med träpaneler och en värmekälla med stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
D drsakke skrev:
[bild]
Den tycks ta mer plats än Tylös' eller har jag fel? Det är en fördel om aggregatet hänger på väggen när utrymmet är så litet.
 
yonna yonna skrev:
Den tycks ta mer plats än Tylös' eller har jag fel? Det är en fördel om aggregatet hänger på väggen när utrymmet är så litet.
Bild på en smartphoneskärm som visar en bastu, stenar och specifikationer; webbsida för bastuprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna monteras helt inntil vägg. 23cm djup och totalt 39cm bred. Står på golvet(140cm hög)
Den har extern styrpanel= man behöver inte tilgång till aggregatet(tylö som TS har har knapparna/vreden på aggregatet).
Det gör att den kan byggas inn i laven.
I tillägg har den stor stenmagasin som gör att klimatet i en liten bastu blir mer behagligt när man inte har så mycket överupphetad luft från slyngorna(som i tylö står eksponerade med en gamska kraftig värmestråling och konvektion som resultat).
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Robster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.