Hej!
Funderar på att byta ut gamla el-element i stugan till oljefyllda element för en lite ”jämnare” värme. Främst tänkt som underhållsvärme under vinter. Tänker att nya är lite mer effektiva och energisnåla än de som nu sitter där från 70 talet.
Har tittat på Gnosjö 1000w.
Dock så finns det en termostat i huset som styr av/på av elementen och de element jag tittat på har inbyggd elektrisk termostat. Kommer det bli ngt problem med dubbla termostater? Eller är det bara att tuta och köra? Det är ju ingen digital termostat så jag tänker att det inte borde göra ngt om den gamla termostatern stryper strömmen när värmen uppnåtts?
Tacksam för input
Mvh
Christian
 
Elektroniska termostater ger betydligt skönare och mer exakt värme men först behöver man reda ut hur den gamla styrningen fungerar. Finns olika varianter såsom att den centrala termostaten bara styr värmen till kanske 10 °C i läget "obebodd stuga". Annars får man justera varje radiator till underhållsvärme när man kommer respektive åker från stugan.
 
C Christian Mohlin skrev:
Tänker att nya är lite mer effektiva och energisnåla än de som nu sitter där från 70 talet.
Nya element har 100% verkningsgrad - Precis som elementen från 70-talet.
Varför är det viktigt med jämn värme om det bara är underhållsvärme?
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
C Christian Mohlin skrev:
Tänker att nya är lite mer effektiva och energisnåla
Det är som sagt absolut ingen skillnad mellan ett gammalt (fungerande) element och ett nytt ur effektivitetssynpunkt.

Det är en skillnad mellan moderna element med elektronisk termostat, och äldre bimetalltermostater. De nya elektroniska ger en jämnare temperatur. Men 1 kWH matad eleffekt, blir exakt 1 kWh värme, både i gammalt och nytt element. Oljfyllda element ger ingenting i förhållande till vanligt element med elektronisk temostat. Oljefyllda element hör historien till.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Termostaten som sitter på väggen är säkerligen oxå från 70 talet, hittade bara en dålig bild. Anledningen till att jag funderade på att byta element var väl främst för att hitta ngt mer energisnålt men oxå att komma bort från den ”brända element” doften som uppkommer när de brassar på och att de blir så tokigt varma oxh barnen har bränt sig på dem.
Men hur funkar termostaten på väggen? Sätter den av oxh på strömmen till element? Elementet har bara en enkel strömbrytare där man kan stänga av samt välja watt
Så energimässigt så spelar det egentligen ingen roll vilka element jag har?
 
  • Hemmiljö, ljusa tapeter, tavelramar, öppen dörr, trästol, husväxter, elegant och minimalistisk inredningsstil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.