MultiMan
Vad är det för spänningsprovare? Min Beha-Amprobe har två knappar, en som tänder belysningen i framkant och en stor gul som aktiverar jordfelsbrytartestet. Edit: Vill minnas att den är omställbar mellan 30 och 300 mA.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vad är det för spänningsprovare? Min Beha-Amprobe har två knappar, en som tänder belysningen i framkant och en stor gul som aktiverar jordfelsbrytartestet.
Har en spänningsprovare där finns en knapp som man använder när man testar
 
Düsseldorff
A anton000000 skrev:
Har en spänningsprovare där finns en knapp som man använder när man testar
Men det är väl precis det förväntade utfallet när du trycker på knappen? Jag förstår inte vad det är du menar är fel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Ja, min har en knapp som släpper igenom rätt ström för att lösa ut jordfelsbrytare, alltså testar man med den. För övriga mätningar gör man inget alls, den vaknar automatiskt.
 
Vissa spänningsprovare har en funktion för att testa jordfelsbrytaren. Då leder spänningsprovaren strömmen genom ett motstånd på cirka 7 kOhm istället för det normala större motståndet som jag förstått det.
I=U/R. 230 V/7 kOhm= 32 mA. Om inte jordfelsbrytaren löser ut då är det fel på den.

Exakt samma sak händer när du trycker på testknappen på jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men det är väl precis det förväntade utfallet när du trycker på knappen? Jag förstår inte vad det är du menar är fel.
Jfb löste ut jag felsöker genom att slå av alla säkringar och kopplade på säkring för säkring när jag kom till spisen löste jfb ut. Spisen var inte på. Kopplade ifrån spisen kollade med spänningsprovare och då löste jfb ut när jag mätte mellan jord och nollan och mellan faser och jord. Mätte jag mellan fasar och nollan händer inget.
 
A anton000000 skrev:
Har en spänningsprovare där finns en knapp som man använder när man testar
Den knappen testar väl just jordfelsbrytaren, du trycker inte på den för att mäta spänning.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Lägg upp en bild på din spänningsprovare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A anton000000 skrev:
Varför löser jordfelsbrytaren ut när jag testar med testmejsel t ex mellan jord och nollan och fas
A anton000000 skrev:
säkring när jag kom till spisen löste jfb ut
Det kan likväl hända, i spisen kopplas kabeln in och därefter så går det ledningar till reglagen då kan felet vara någonstans på vägen mellan plint och reglage. Sen att JFB löser när du mäter i uttaget är inget nytt, har gjort bort mig flera gånger och löst ut en JFB, allt beror p vad man mäter med, ett universalinstrument löser ingen JFB.
 
J jonaserik skrev:
Det kan likväl hända, i spisen kopplas kabeln in och därefter så går det ledningar till reglagen då kan felet vara någonstans på vägen mellan plint och reglage. Sen att JFB löser när du mäter i uttaget är inget nytt, har gjort bort mig flera gånger och löst ut en JFB, allt beror p vad man mäter med, ett universalinstrument löser ingen JFB.
MultiMan MultiMan skrev:
Lägg upp en bild på din spänningsprovare.
Spänningstestare på röd bakgrund, svart och röd ledare, växelspänningsindikator, plasthandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här kommer en bild
 
Jepp den kan slå ut en JFB, indikerar spänning med dioderna och vid tryck på knappen kanske den kopplar in för att kolla JFB, ser inget fabrikat eller modell på den, så det går inte att säga om knappen är för just att testa en JFB. Men nu kanske du vet.
 
MultiMan
Med röd knapp hittar jag bara den helt utan information, men den i övrigt mycket lika modellen utan röd knapp anger max ström till 30 mA, så det räcker för att utlösa en jordfelsbrytare.

En spänningstestare för AC/DC, 6-400V, visas på en webbshops produktbild med pris och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Universal spänningstestare, 6-400V AC/DC, svart, med kablar och röda prober, på webbsida, restnotis erbjuds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare väldigt lik variant finns på temu för 64 kr: https://share.temu.com/9KaBqcGyR7A

Bildelaronline har den för dryga 200 men inte heller där får man reda på vad knappen är till för eller särskilt mycket i övrigt heller: h**ps://www.bildelaronline24.se/force/13660127https://www.bildelaronline24.se/force/13660127 https://www.bildelaronline24.se/force/13660127
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Använder inte dom med lysdioder, bara en Duspol utan dioder och spole som hoppar upp och den släcker en JFB direkt, i övrigt multimeter
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.