E Eld skrev:
Konkursförvaltare brukar inte ens gå vidare med obetalda fakturor om kunden bestridit eller på något sätt påpekst stt leveransen inte är klar.

Det kan bli en rejäl besparing för kunden.

Det är inte så konstigt om man tänker efter. Konkursförvaltaren hanterar antagligen massor av konkurser parallellt och har inte tid eller möjlighet att sätta sig in i alla detaljer. Företagaren som konkat har inte heller något att tjäna på att hjälpa till med det.
De är ute efter enkla pengar. En ej avslutad renovering i en förhållandevis liten summa. Stort för ts. Men ett offert värde på 150' Som inte är avslutad att då försöka värdera vad som är gjort. Helt klart som du säger. Handlar det om att bygga en villa då är det andra siffror och lättare bedömma.
 
K
Kräv hyra för förvaring? Säg att den uppgår till maskinernas värde och sen kalla det kvitt.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
mattisx mattisx skrev:
Vår hantverkare gick i konkurs tidigare i vår. Det finns förstås mycket att säga om det, men min undran idag gäller de saker de lämnat. Jag har en stor plastback med diverse verktyg och lampor. Vi bor trångt, det är dags att lära sig putsa väggarna i källaren och jag vill bli av med deras prylar.

Jag letade upp och kontaktade konkursförvaltaren som inte svarar på direkta frågor utan bara ger generella svar.

Vad har jag för ansvar här? Vill inte ställa ut deras maskiner utomhus. Helst ger jag dem till en av deras killar jag vet att de blåste på lön, men då är ju jag skurken.
Vi köpte en soffa som skulle levereras från en möbelaffär som hade rea och gick dåligt. Då fick jag veta av en kunnig att om firman sätts i konkurs innan soffan levererats ut från deras lager så kan vi glömma soffan eftersom vi då snarare blir fodringsägare och troligtvis kommer väldigt långt ner på prioritetslistan.
Skulle inte det kunna vara likadant fast tvärtom när byggsnubbens prylar inte är i hans kontroll o lokaler?
 
F Fnularen skrev:
Vi köpte en soffa som skulle levereras från en möbelaffär som hade rea och gick dåligt. Då fick jag veta av en kunnig att om firman sätts i konkurs innan soffan levererats ut från deras lager så kan vi glömma soffan eftersom vi då snarare blir fodringsägare och troligtvis kommer väldigt långt ner på prioritetslistan.
Skulle inte det kunna vara likadant fast tvärtom när byggsnubbens prylar inte är i hans kontroll o lokaler?
Tror inte det är så enkelt. Även om det varit bra
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
D
mattisx mattisx skrev:
Vår hantverkare gick i konkurs tidigare i vår. Det finns förstås mycket att säga om det, men min undran idag gäller de saker de lämnat. Jag har en stor plastback med diverse verktyg och lampor. Vi bor trångt, det är dags att lära sig putsa väggarna i källaren och jag vill bli av med deras prylar.

Jag letade upp och kontaktade konkursförvaltaren som inte svarar på direkta frågor utan bara ger generella svar.

Vad har jag för ansvar här? Vill inte ställa ut deras maskiner utomhus. Helst ger jag dem till en av deras killar jag vet att de blåste på lön, men då är ju jag skurken.
Du kunde väll bara ha ”tappat bort dom”?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mattisx mattisx skrev:
Vår hantverkare gick i konkurs tidigare i vår. Det finns förstås mycket att säga om det, men min undran idag gäller de saker de lämnat. Jag har en stor plastback med diverse verktyg och lampor. Vi bor trångt, det är dags att lära sig putsa väggarna i källaren och jag vill bli av med deras prylar.

Jag letade upp och kontaktade konkursförvaltaren som inte svarar på direkta frågor utan bara ger generella svar.

Vad har jag för ansvar här? Vill inte ställa ut deras maskiner utomhus. Helst ger jag dem till en av deras killar jag vet att de blåste på lön, men då är ju jag skurken.
Jaha, det var inte svårare än så. Jag fick svar nu på kvällen och han sade kort och gott att konkursboet inte gör anspråk på handverktygen och att det står mig fritt att göra som jag vill med dem.

Ska se om jag får tag på den frilansande snickaren de använde sig av som blev utan lön.

Tack för svaren!
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 55 till
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Du kunde väll bara ha ”tappat bort dom”?
De hade även kunnat hämtats strax innan de konkade. Omöjligt att kolla. företagsägaren är nog inte den mest pålitliga. Jag skulle inte bry mig om att fråga om sådana saker som konkursförvaltare. Vem ska hämta sakerna?
Men ärlighet är ändå bäst.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 1 till
  • Laddar…
mattisx mattisx skrev:
Jaha, det var inte svårare än så. Jag fick svar nu på kvällen och han sade kort och gott att konkursboet inte gör anspråk på handverktygen och att det står mig fritt att göra som jag vill med dem.

Ska se om jag får tag på den frilansande snickaren de använde sig av som blev utan lön.

Tack för svaren!
Även om det inte gör någon större skillnad för honom så är det förbannat snyggt gjort!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om värdet är 3 kkr kan du göra vad du vill med grejerna. Det är betydligt mindre än vad konkursförvaltaren tjänar i timmen
Har en genomsnittlig konkursförvaltare (betydligt mer) än en halvmiljon i månadslön? Jag måste ha valt fel bransch... 😢
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har en genomsnittlig konkursförvaltare (betydligt mer) än en halvmiljon i månadslön? Jag måste ha valt fel bransch... 😢
Kkf lön är inte knuten till hur stor förlust(/vinst) som görs i konkursen, den skall bara minimera fordringsägarnas förluster, i ett sådant sammanhang är 3kkr väldigt lite pengar
 
A azellen skrev:
Kkf lön är inte knuten till hur stor förlust(/vinst) som görs i konkursen
Det förstår jag väl. Jag trodde bara inte att en ”normal” konkursförvaltare tjänade (betydligt mer) än en halvmiljon i månaden.

Att 3 tkr är en skitsumma är vi helt ense om men det var inte det som mitt inlägg handlade om.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
R
Det är ganska vanligt med Advokater som konkursförvaltare.
Dom konkursbon jag har sett har Advokatfirmorna fakturerat emellan 2400-2900 kr/tim.
Timkostnadsnormen är inte reglerad för konkursförvaltaren som den är för andra typer av mål, så där av kan Advokater och jurister ta högre betalt i konkursbon än vid tex. Om en Advokat jobbar som målsägarbiträde där timkostnadsnormen är satt till 1476 kr/tim 2023..
 
R Rejäl skrev:
Advokatfirmorna fakturerat emellan 2400-2900 kr/tim.
Fakturerar man så lite kan det rimligen inte räcka till en lön på (betydligt mer än) en halvmiljon i månaden. 😉
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Fakturerar man så lite kan det rimligen inte räcka till en lön på (betydligt mer än) en halvmiljon i månaden. 😉
Visst e det synd om dom😉Advokater har inga utgifter dom lever på mutor😂
Här i trådarna tycker folk att hantverkare som fakturerar ca 650-800kr/Tim är hutlösa🥴
 
mattisx mattisx skrev:
Vår hantverkare gick i konkurs tidigare i vår. Det finns förstås mycket att säga om det, men min undran idag gäller de saker de lämnat. Jag har en stor plastback med diverse verktyg och lampor. Vi bor trångt, det är dags att lära sig putsa väggarna i källaren och jag vill bli av med deras prylar.

Jag letade upp och kontaktade konkursförvaltaren som inte svarar på direkta frågor utan bara ger generella svar.

Vad har jag för ansvar här? Vill inte ställa ut deras maskiner utomhus. Helst ger jag dem till en av deras killar jag vet att de blåste på lön, men då är ju jag skurken.
Är hantverkarna anslutna till facket och har papperna i ordning som de bör så får de igen pengarna via lönegarantin från deras fackförbund…är de inte med i facket så…tough shit.
Jag både förstår och respekterar att du vill göra det rätta med grejerna, men det finns antagligen en risk med att ge bort dem som företagaren kanske kan utnyttja till sin fördel. Ifall inte konkursförvaltaren kan ge ett rakt svar kan du kanske kolla med en ombudsman på Byggnads och se ifall de kan ge dig mer information om saken.

Det borde ju hursomhelst inte vara upp till dig att förvara verktyg åt varken förvaltare eller företaget, men konstigare saker har man ju hört om.
 
  • Ledsen
1234bjorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.