Vår hantverkare gick i konkurs tidigare i vår. Det finns förstås mycket att säga om det, men min undran idag gäller de saker de lämnat. Jag har en stor plastback med diverse verktyg och lampor. Vi bor trångt, det är dags att lära sig putsa väggarna i källaren och jag vill bli av med deras prylar.

Jag letade upp och kontaktade konkursförvaltaren som inte svarar på direkta frågor utan bara ger generella svar.

Vad har jag för ansvar här? Vill inte ställa ut deras maskiner utomhus. Helst ger jag dem till en av deras killar jag vet att de blåste på lön, men då är ju jag skurken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
mattisx mattisx skrev:
Vår hantverkare gick i konkurs tidigare i vår. Det finns förstås mycket att säga om det, men min undran idag gäller de saker de lämnat. Jag har en stor plastback med diverse verktyg och lampor. Vi bor trångt, det är dags att lära sig putsa väggarna i källaren och jag vill bli av med deras prylar.

Jag letade upp och kontaktade konkursförvaltaren som inte svarar på direkta frågor utan bara ger generella svar.

Vad har jag för ansvar här? Vill inte ställa ut deras maskiner utomhus. Helst ger jag dem till en av deras killar jag vet att de blåste på lön, men då är ju jag skurken.
Lämna på konkursförvaltarens kontor om du vill ha ryggen fri.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
MichelleW och 19 till
  • Laddar…
R
mattisx mattisx skrev:
Vår hantverkare gick i konkurs tidigare i vår. Det finns förstås mycket att säga om det, men min undran idag gäller de saker de lämnat. Jag har en stor plastback med diverse verktyg och lampor. Vi bor trångt, det är dags att lära sig putsa väggarna i källaren och jag vill bli av med deras prylar.

Jag letade upp och kontaktade konkursförvaltaren som inte svarar på direkta frågor utan bara ger generella svar.

Vad har jag för ansvar här? Vill inte ställa ut deras maskiner utomhus. Helst ger jag dem till en av deras killar jag vet att de blåste på lön, men då är ju jag skurken.
Är konkursen klar?
I så fall är det era, konkurs förvaltaren ser någ ingett värde i några småmaskiner och handverktyg kostar mer att hämta och hantera än dom kan få ut vid försäljning..
 
  • Gilla
Marcus0321 och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Det är konkursförvaltaren som bestämmer hur bolagets tillgångar ska förvaltas. Skriv till KKF en gång till men ställ ett ultimatum, typ att du har tillgångar som hör till konkursboet och att de går att hämta inom sju dagar innan de kommer att destrueras.
 
  • Gilla
Edvert och 19 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är konkursen klar?
I så fall är det era, konkurs förvaltaren ser någ ingett värde i några småmaskiner och handverktyg kostar mer att hämta och hantera än dom kan få ut vid försäljning..
Det är det som är så konstigt tycker jag. Det är ingen som hört av sig till oss trots att vi har fakturor vi inte betalat. Passade på att bestrida dem med utförlig beskrivning då jag skrev till KFF, men fick aldrig svar på min fråga om de kvarlämnade maskinerna. Vet alltså inte status på konkursen.

Det är bra grejer (Makita/Dewalt) men i dåligt skick. Uppskattar värde till 3000 kr kanske.
 
R
mattisx mattisx skrev:
Det är det som är så konstigt tycker jag. Det är ingen som hört av sig till oss trots att vi har fakturor vi inte betalat. Passade på att bestrida dem med utförlig beskrivning då jag skrev till KFF, men fick aldrig svar på min fråga om de kvarlämnade maskinerna.

Det är bra grejer (Makita/Dewalt) men i dåligt skick. Uppskattar värde till 3000 kr kanske.
Om du vill ha maskinerna håll tyst om det, du har ju redan påtalat om att dessa finns mer ansvar än så kan ingen kräva.. det är inte ovanligt att dessa förbises i dessa sammanhang.
Uppdatera gärna om hur det gick när det är färdigt😉
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
mattisx mattisx skrev:
Det är det som är så konstigt tycker jag. Det är ingen som hört av sig till oss trots att vi har fakturor vi inte betalat. Passade på att bestrida dem med utförlig beskrivning då jag skrev till KFF, men fick aldrig svar på min fråga om de kvarlämnade maskinerna. Vet alltså inte status på konkursen.

Det är bra grejer (Makita/Dewalt) men i dåligt skick. Uppskattar värde till 3000 kr kanske.
Om värdet är 3 kkr kan du göra vad du vill med grejerna. Det är betydligt mindre än vad konkursförvaltaren tjänar i timmen.

Edit: Vilket alltså innebär att det inte är ekonomiskt försvarbart för KKF att lägga tid på detta.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Det har säkert inget ekonomiskt värde för konkursförvaltaren. Det kostar för mycket att sälja. Men det är konkursboet som äger dessa. Därför är det så att det inte bara går att behålla själv. Men jag skulle se till att hålla korrespondensen skriftligt. Framförallt om han säger behåll det.
Det bästa är att skicka ett vanligt brev. Även om det ska vara giltigt med mail idag. Men med jurister är det dumt och chansa. Får du inget svar. Skriv ett till där du skriver att du inte fått svar så vill du informera att du i enlighet med tidigare sänt brev Anser att dessa Saker tillfaller dig. Sen ger du dessa ännu en chans att svara.
Om det håller juridiskt det vet jag inte. Det som talar för att det skulle hålla är det är ett konkursbo som äger sakerna. konkursboet avvecklas när konkurrensen är klar. Hade det varit vertyg med ett högt andrahandsvärde även vid en enkel försäljning så skulle jag snarare fråga var du ska lämna den. inte att den blir din. Den skulle jag absolut inte behålla utan att få det skriftligt.
 
  • Gilla
Gladsheim och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det har säkert inget ekonomiskt värde för konkursförvaltaren. Det kostar för mycket att sälja. Men det är konkursboet som äger dessa. Därför är det så att det inte bara går att behålla själv. Men jag skulle se till att hålla korrespondensen skriftligt. Framförallt om han säger behåll det.
Det bästa är att skicka ett vanligt brev. Även om det ska vara giltigt med mail idag. Men med jurister är det dumt och chansa. Får du inget svar. Skriv ett till där du skriver att du inte fått svar så vill du informera att du i enlighet med tidigare sänt brev Anser att dessa Saker tillfaller dig. Sen ger du dessa ännu en chans att svara.
Om det håller juridiskt det vet jag inte. Det som talar för att det skulle hålla är det är ett konkursbo som äger sakerna. konkursboet avvecklas när konkurrensen är klar. Hade det varit vertyg med ett högt andrahandsvärde även vid en enkel försäljning så skulle jag snarare fråga var du ska lämna den. inte att den blir din. Den skulle jag absolut inte behålla utan att få det skriftligt.
Du har rätt i nån sorts teoretisk universum där konkursförvaltaren är en nollkostnad. Men i verkligheten blir kostnaden för förvaltaren en faktor som avgör vad som är värt att kräva tillbaka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det har säkert inget ekonomiskt värde för konkursförvaltaren. Det kostar för mycket att sälja. Men det är konkursboet som äger dessa. Därför är det så att det inte bara går att behålla själv. Men jag skulle se till att hålla korrespondensen skriftligt. Framförallt om han säger behåll det.
Det bästa är att skicka ett vanligt brev. Även om det ska vara giltigt med mail idag. Men med jurister är det dumt och chansa. Får du inget svar. Skriv ett till där du skriver att du inte fått svar så vill du informera att du i enlighet med tidigare sänt brev Anser att dessa Saker tillfaller dig. Sen ger du dessa ännu en chans att svara.
Om det håller juridiskt det vet jag inte. Det som talar för att det skulle hålla är det är ett konkursbo som äger sakerna. konkursboet avvecklas när konkurrensen är klar. Hade det varit vertyg med ett högt andrahandsvärde även vid en enkel försäljning så skulle jag snarare fråga var du ska lämna den. inte att den blir din. Den skulle jag absolut inte behålla utan att få det skriftligt.
Mja, rekommenderat brev i så fall, inte vanligt. Men det är inte heller vad du förväntas ta tag i i den här situationen, ett helt vanligt E-mail till konkursförvaltaren kommer i alla lägen anses vara tillräcklig nivå av kommunikation och konkursförvaltaren förväntas monitorera sin inbox.

Skicka vad som finns i din ägo, var det finns och att du vill det hämtas inom 14 dagar.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 6 till
  • Laddar…
Konkursförvaltare brukar inte ens gå vidare med obetalda fakturor om kunden bestridit eller på något sätt påpekst stt leveransen inte är klar.

Det kan bli en rejäl besparing för kunden.

Det är inte så konstigt om man tänker efter. Konkursförvaltaren hanterar antagligen massor av konkurser parallellt och har inte tid eller möjlighet att sätta sig in i alla detaljer. Företagaren som konkat har inte heller något att tjäna på att hjälpa till med det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Konkursförvaltaren har väl inte konkat?

Jag menar... Denne är tydligen okontaktbar.
 
Düsseldorff
H Hybro skrev:
Konkursförvaltaren har väl inte konkat?

Jag menar... Denne är tydligen okontaktbar.
De brukar vara svåra att få tag på. Mycket långa svarstider typiskt sett.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du har rätt i nån sorts teoretisk universum där konkursförvaltaren är en nollkostnad. Men i verkligheten blir kostnaden för förvaltaren en faktor som avgör vad som är värt att kräva tillbaka.
I mitt teoretiska universum så ansåg jag att maskinerna inte har något värde. Min tanke i samma universum var att om verktyget för sig själv kunde innebära än större summa pengar. kanske kan vara intressant.
Så kanske kan våra universum mötas?
 
L LoTiX skrev:
Mja, rekommenderat brev i så fall, inte vanligt. Men det är inte heller vad du förväntas ta tag i i den här situationen, ett helt vanligt E-mail till konkursförvaltaren kommer i alla lägen anses vara tillräcklig nivå av kommunikation och konkursförvaltaren förväntas monitorera sin inbox.

Skicka vad som finns i din ägo, var det finns och att du vill det hämtas inom 14 dagar.
Nu behöver vi inte överdriva. Med rek. I en förenklad delgivning så räknas det som att du fått ett brev som skickas vid två olika tillfällen.

Däremot tycker jag nog att snigelpost är att föredra om man ska vara riktigt formell. Och när det gäller jurister så föredrar jag brevet. Samma med språket man använder.
Det är symbol politik. Man måste lägga sig på samma nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.