P
Planerar att göra om taket till nästa vår men hur får man till en snygg lösning då jag vill ha ett sluttande tak (pulpettak) istället för ett platt på tillbyggnaden. Om man gör ett stort tak med samma lutning så måste ju väggen bli lägre på den djupare delen av tillbyggnaden men kommer inte det att se konstigt ut eller ska taket delas upp i två delar?
 
  • P9130003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bygg ut! ett till rum över den stora "vänstra" delen. och en större "front" till höger över andra delen av utbygget...:)

DVS om tid, pengar, lust och ork finns!
 
P
Den tanken har slagit mig men varken pengar eller tid till ett sådant projekt finns. Har inget större behov av fler rum heller då 2 av barnen börjar närma sig utflyttningsdags inom de närmaste åren. Tanken på att bygga en balkong har också funnits men den får nog bli på andra sidan av huset i sådana fall där det är kvällssol.
 
det kan jag förstå. Det ser svårt ut att få det snyggt genom att bara ändra takvinkeln.... skulle bli en låg takvinkel med ett ganska långt tak... om du förstår vad jag menar. Frågan är om det blir snyggare????
 
P
Det kan bli en höjdskillnad på fram och bakant på 40, max 50cm. Det blir väl ca 6-7 graders lutning vilket ju inte är så mycket men ändå bättre än det helt platta taket ala badkar som vi har idag.
 
  • tak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
låter rimligt, det ser ut som du bör göra något åt dagens takuppbyggdand! ser lite farligt ut om inte avrinningen funkar riktigt.
 
P
Enda avrinningen ör i vänstra ytterhörnet vid lampan, en brunn nedsänkt i taket. Det brukar bli fint på våren när snön smälter och sedan fryser igen. Då blir det ispropp i röret och hela taket blir som en stor basäng :)
 
P
Både bygglov och bygganmälan verkar behövas. Kanske enklare att bygga upp ett bättre fall inne i själva "lådan" men ett sådant tak kan man väl knappast lägga pappen på själv? Vad tar en takfirma per kvm ?

EDIT: Trebolit Glaciär klarar ned till 3 graders lutning vilket nog ska gå att få till.
 
Peter_K skrev:
Både bygglov och bygganmälan verkar behövas. Kanske enklare att bygga upp ett bättre fall inne i själva "lådan" men ett sådant tak kan man väl knappast lägga pappen på själv? Vad tar en takfirma per kvm ?

EDIT: Trebolit Glaciär klarar ned till 3 graders lutning vilket nog ska gå att få till.
Det är ju lite svårare att lägga sån papp. Var med när en takläggare la om mina föräldrars "platta" garagetak. Gasbrännare och en jälva koll....hade han :)
 
P
Hmm, man vill ju inte sätta eld på huset. Kanske bättre att proffsen får göra det, lägga taket alltså :)
 
Peter_K skrev:
Hmm, man vill ju inte sätta eld på huset. Kanske bättre att proffsen får göra det, lägga taket alltså :)
...kanske, men det finns många fler som har mycket bättre koll på detta än jag.
 
Du ska nog anlita en riktig takläggare. De har mycket bättre produkter än "gördetsjälvpappen". Det enklaste sättet är få fall är att bygga med isoleringskilar, men dom får man nog inte heller tag på som privatperson. Man kan även lägga igen brunnen och ha utvändiga utkastare som inte fryser igen så lätt.
 
P
Spoon195 skrev:
bygg ut! ett till rum över den stora "vänstra" delen. och en större "front" till höger över andra delen av utbygget...:)

DVS om tid, pengar, lust och ork finns!
Efter mycket funderande lutar det ändå åt ditt alternativ :)

Gjorde en enkel budget och kom fram till ca 20-25 tkr för mtrl inkl. 4 köpta takstolar a 1500:-/st om det räcker.
Taktegel har vi ca 100 pannor liggande pch en del blir ju över från det gamla taket när det byggs in.
Bygglov tillkommer ju så klart.

En sak jag har funderat på är hur gör man anslutningen till det gamla taket ? dvs mellan sista takstolen och det befintliga taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.