OK det gäller att tänka rätt, såg texten med, då är nog hela överdelen vriden och ringarna ska vara till vänster, 180 grader runt då på den. Tas då en liten ring eller första locket bort, Så passar en gammal kaffepetter som har stödkanten monterad, i hålet. Var vanligt på kastruller och andra kokkärl. Har ett par stycken på fina hyllan
 
Såhär ser det då ut. Man eldar rakt under plattorna. Röken går ut genom skorstenskanalen som ligger an mot plattan som är närmast väggen. Är ju nåt hemmabygge förstås där de själva murat och egentligen bara kastat på en gjutjärnshäll.
 
  • Gammal vedspis med öppna luckor och aska, placerad i ett hörn med kakel och klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av en öppen spis med träbitar och aska inne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dörr till gammal vedspis i kök, rostig med några rester kvar inne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast vad är luckan till till vänster? Jag tror ju mer på att man kanske ska ha en liten brasa längst till vänster med luckan lite på glänt kanske. Sen går rökgaserna förbi plattorna. Att elda direkt under plattorna går ju såklart men man måste ju då elda ytterst sparsamt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ett klart hemmabygge med delar från skroten plus lite plåtjobb, öppna luckan till vänster som sägs och fota så det syns vad som är där. En massa sot och svart på väggar/botten, så är det nog där som det ska eldas.
 
Hur kan en sån spis vara godkänd av en sotare.
Spännande design måste jag säga.
 
Såna där spisar förekom på många håll i Sverige på 1860-70-80-talen. Inte många som har överlevt till vår tid. I Finland fanns de bara i enstaka exemplar. Din är tillverkad i Finland på Högfors Bruk vid nuvarande Korkeakoski.

Jag tror jag har några delar liggande från en exakt likadan spis som hade blivit utriven någon gång före kriget när de satte in en modern vedspis.
Jag skulle föreslå en viss modernisering med separat draglucka och gjutjärnsrost.

Att hällen spricker just där är extremt vanligt. Jag skulle skruva fast en bit flatjärn tvärs över sprickan på undersidan.
 
  • Wow
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Dom vedspisar jag haft så har man alltid haft eld under den stora plattan. Dock ser dom ju inte alls ut på det här sättet. Dom har varit murade spisar med gjutjärnshäll och vedlucka på framsidan.
 
N Niq skrev:
Dom vedspisar jag haft så har man alltid haft eld under den stora plattan. Dock ser dom ju inte alls ut på det här sättet. Dom har varit murade spisar med gjutjärnshäll och vedlucka på framsidan.
Det vill säga en betydligt nyare modell
 
Vad är det här för skittegel som ej är eldfast? Spricker ju och vittrar sönder hur enkelt som helst.

Det ska väl vara rött tegel om det är eldfast?
 
Eldfast tegel brukar vara vitt eller lite gulaktigt.
Det är normalt att det behöver bytas tegel efter ett antal år. Framförallt bruket behöver bytas.
 
N Niq skrev:
Eldfast tegel brukar vara vitt eller lite gulaktigt.
Det är normalt att det behöver bytas tegel efter ett antal år. Framförallt bruket behöver bytas.
Ok, tackar :)
 
Spisplattorna spricker dock väldigt enkelt när man eldar rakt under dem så lågorna tar i plattorna. Konstig konstruktion. Skulle vilja sätta dit en ordentlig gjutjärnsspis istället
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.