Vi funderar på att göra ett vinterisolerat "uterum" som nog blir mer av en liten tillbyggnad på c:a 15 kvm med vanliga fönsterpartier. Tanken är att använda det som matrum.

Huset är ett timrat 1800-talstorp som har panel, vindpapp, timmer och sedan mellan (timmerväggarna var inte raka, så det varierar) 60 och 100mm träfiberisolering och därefter innervägg. Träfiberisoleringen som gjordes vid invändig renovering, förbättrade inomhusklimatet rejält, även om den var tunn.

Hur mycket isolering är det värt att lägga i väggpartierna på tillbygget? Dels med tanke på det gamla husets enkla isolering, dels med tanke på att det blir relativt mkt fönsterpartier. Byggaren tycker det räcker med 170mm i väggarna. Låter rimligt med tanke på resten av huset?
 
Vad är det för tak och grund, lite onödigt kan tänkas att överdimensionera om de finns andra svaga punkter

Annars med 170 cm har jag för mig man får typ 0.25 u u-värde. Det krävs då typ 150 cm till för att få ner ynka 0.1.
 
  • Gilla
Kasch
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Vad är det för tak och grund, lite onödigt kan tänkas att överdimensionera om de finns andra svaga punkter

Annars med 170 cm har jag för mig man får typ 0.25 u u-värde. Det krävs då typ 150 cm till för att få ner ynka 0.1.
Det absolut svagaste punkten i huset är halvplans ovanvåningen som är helt utan tilläggsisolering och vindskydd utöver panel med glipor och timmer (m a o dragigt). Så det blir nästa projekt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.