Jag har en Dovre brasinsats som ryker in.

I somras monterade jag en Draftbooster, som jag trodde skulle lösa mitt problem. Icke sa Nicke.

Det funkar oftast bra att få fart på brasan och få pp värmen i rökkanalen. Problemet är att det verkar inte hjälpa, det blir rök "stående" i eldstaden. Ävensom jag öppnar försiktigt för att lägga in ny ved kommer det rejält med rök in i rummet. Det sker oavsett om jag kör fläkten eller inte.

Jag har ett gammalt hus som inte är speciellt tätt med självdragsventilation. Dessutom en luftventil i sovrummet och ingen utsugsfläkt i gång när jag eldar.
 
  • Traditionell vedspis med öppen eld, tegelstenar, träelement, inrättning, mysig interiör, belysning, dekorativa föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En brinnande kamin med fyra fönster i en mörk miljö ser använd och sliten ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förståligt drag, testa öppna ett fönster när du tänder. Och sluta dra ner spjällen för tidigt, fortsätter du som du gör brinner nog skorstenen också snart vilket synes på dina glas. Du kanske har ett spjäll till efter kaminen på skorsten som kan kärva.
 
K _KirderF_ skrev:
Förståligt drag, testa öppna ett fönster när du tänder. Och sluta dra ner spjällen för tidigt, fortsätter du som du gör brinner nog skorstenen också snart vilket synes på dina glas. Du kanske har ett spjäll till efter kaminen på skorsten som kan kärva.
Spjället är fullt öppet hela tiden, det finns inget extra spjäll. Sotarn var här i somras och sotade. För knappt tv år sedan gjordes en brandinspektion.

Ja, glasen är sotiga, men det eller något om att det var onormalt sotigt sa sotaren något om.
 
Är veden torr?
Vad eldar du med för träslag?
Leta efter sot/aska som blockerar tilluften.
 
Den insatsen sotar ner glasen helt, då är något fel. Glasen bör kunna hållas någorlunda rena vid normalt eldande
 
Norrtull Norrtull skrev:
Är veden torr?
Vad eldar du med för träslag?
Leta efter sot/aska som blockerar tilluften.
Förra säsongen hade jag löv. Nu blandved. Har inte mätt fukthalt, men den känns ok.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Den insatsen sotar ner glasen helt, då är något fel. Glasen bör kunna hållas någorlunda rena vid normalt eldande
Jo, att något inte är som det ska har jag förstått. Frågan är vad, och hur det går att ordna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.