Hej!

Vilket härligt hus!
Tyckte att skorstenen hade en fin form. Är det tegel?
 
Tack!

Ja, det är en murad skorsten i gult tegel för att harmonisera med det klassiska utseendet i övrigt på hela huset, typ samma som att vi valde en "solbänk" längst ner på träfasaden.

Denna skorsten kunde bara komma på plats om vi valde att mura skorstenen inne istället för den klassiska stål/rörpipan som genererar en plåthuv/skorsten på utsidan!

Resultatet blen lyckat då det nästan kan beskrivas som "finsnickeri" i utförandet på murtegelstenarna...
 
  • skorstensbilder linas sep-07 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skorstensbilder linas sep-07 014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skorstensbilder linas sep-07 017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skorstensbilder linas sep-07 018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Jag tycker att man ser fina hus hela tiden, men detta var nog ett strå vassare än jag tidigare skådat.. Kan ju bero på att det mesta går i min egen smak. Ett + för eran planlösning på huset..
Gubben skulle nog drägla över garaget, men vilken karl skulle inte det. /Linda
 
Fint hus, röd dörr passade verkligen bra. Är huset helt vitt eller har ni ngn brytning? jag undrar också hur många kvadrat köket ligger på ? Bra smak...
 
Tack för berömmet!

Utefärgen är en Demidekk Optimal A-Bas Recept: OK 001.5 RE 000.5 SV 003.5
En blandning mellan Antikvit och lite äggskal om jag inte missminner mig...

Köksytan är på 16.3 kvm.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig av erat husbygge.
Var nere i Kungshamn och jobbade i somras och på kvällen så gick jag runt på Smögern och kollade på alla fina hus.
Tycker verkligen om byggstilen där nere på västkusten.Jag har sedan dess funderat på måtten på husen där nere.
så din tråd här inspererade mej att verkligen börja med vårat hus.
Verkligen vackert hus ni byggt
Mvh Leffe
 
Bor själv i kungälv o blev nyfiken på vilken firma som byggt??? Här finns ju en del minder proffsiga, vilka inte varit inblandade hos er - det ser man ju!!! Hur snyggt som helst!! Grattis till ett kanon hus - bara för en annan att drömma vidare... :cool: Det är underbart med vackra hus. :rolleyes:
 
Tummen upp för skorstenen, riktigt snyggt gjord. Gör ju endel på huset :)
 
kanonfint hus. påminner lite omdet vi ska bygga....det säger väl det mesta om vad jag tycker........
 
Hej!

Vi skall snart sätta upp en gammal kakelugn och jag har ju beundrat din skorsten.
Kakelugnsmakaren nämde ett rör som skorsten.

Är det stor prisskillnad på murad och "rörskorsten".

Hoppas du kan svara.
 
Hej Lillaivy!

Du frågar följande: Är det stor prisskillnad på murad och "rörskorsten".

Min murade skorsten "inne" i huset består av ett "isokernmurverk" lecablock 30x30 med en rök-kanal som muras på höjd med en "krage" på översta blocket där vi sedan kunde mura upp vår tegelskorsten "utvärtes".

Pris på "isokernmurverket" inne 6-7 meter cirka: 5000 kronor exklusive arbete.
Pris på "utvärtes" tegelskorsten cirka 5-6000 kronor exklusive arbete.

Om du lejer bort allt kanske du får ge cirkus 10 papp för allt arbete exempelvis montering murverk & skorstenstopp samt putsning osv. summa arb+mtrl 20-25 000:-

Efter det tillkommer plåtjobbet runt skorstenstoppen material+arbete cirka 10 papp lite uppskattningssiffror...:rolleyes:

Vad en rörskorsten kostar har jag inga bra siffror på men de löser du genom att prata med din kakelungnshanverkare;)....

Tack än en gång för alla härliga omdömen!:)
 
2 tummar upp!!
 
  • Gilla
Kujansuk
  • Laddar…
Wow, ett mycket trevligt hus med smakfull inredning!
Fastnade för det enkla men snygga köksbordet med
de fyra stolarna. Är det nyligen inköpt? Var och pris?

Tack!
//Impossible
 
Hej!

Hade furubord o stolar tidigare men de passade väl kanske inte helt in i vårt nya hus, därför hittade vi detta ovalbord med rundade hörn samt stolar på "Chili" Backaplan Göteborg, tror mig veta att dessa "chili" butiker finns på andra orter också, lite osäker:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.