Hejsan!

Vi ska bygga ut vårt befintliga hus och har tagit in offerter. Detta har dock inte alls varit lätt eftersom snickare tydligen är en bristvara nu för tiden... :(

Jag har inte fått detaljerad offert ännu. När vi fått den ska vi sätta oss ner med snickaren och gå igenom alla detaljer. Dock har vi fått en "grov" uppskattning av priset och jag tyckte det låg alldeles för högt. Däför tänkte jag höra vad ni tycker! :D

Det som ska göras är följande: En källare på ca 30-35 kvm. Ovanpå detta byggnaden som består av kök + hall på totalt 30-35 kvm (1 plan). Ryggåstak i köket samt vattenburen golvvärme, ett stort fönsterparti, brokvist. Inga köksskåp eller vitvaror ingår. Inga tapeter eller golvbeklädnad ingår.

Första firman vi fick offert från räknade inte med källare utan bara sula på mark. Det var en större firma och de räknade med ca 400'

Den andra vi fått in pris från är en lokal snickare som har egen firma. Han har räknat med att leja in folk för murning, el och VVS. Han har räknat med källaren och kommer då fram till totalt 600' (varav källaren 150')

Är det inte ganska mycket med 600' för 30-35 kvm även om källaren då ingår?? Jag hade hoppats på max 600' TOTALT dvs. även inkl. kök, vitvaror, tapeter, golv etc.....
 
En 10-20000 kr/m² får du räkna med. Ska du ha källare så drar det definitivt mot det högre beloppet. Så 600000 låter väl inte orimligt.
 
Fast det brukar ju vara så att de större firmorna tar ett högre pris än den lokale ensamsnickaren! Om man räknar bort grund/källare helt så tycker jag att priser över 10.000kr/kvm är hutlöst! Speciellt när det då inte är helt inflyttningsklart utan att golvbeklädnad, tapeter + målning utvändigt inte ingår!

Jämför med att bygga ett nytt hus! Om man räknar bort sulan där så går det ju att få ett helt hus för ca 800.000. Jämför det med 30kvm för 600.000.... Är det bara jag som tycker det är orimligt?
 
ulricac skrev:
Fast det brukar ju vara så att de större firmorna tar ett högre pris än den lokale ensamsnickaren! Om man räknar bort grund/källare helt så tycker jag att priser över 10.000kr/kvm är hutlöst! Speciellt när det då inte är helt inflyttningsklart utan att golvbeklädnad, tapeter + målning utvändigt inte ingår!

Jämför med att bygga ett nytt hus! Om man räknar bort sulan där så går det ju att få ett helt hus för ca 800.000. Jämför det med 30kvm för 600.000.... Är det bara jag som tycker det är orimligt?
10 -20 kkr/m2 är vad det brukar kosta inklusive grund då (med källare drar det ofta på litegrann) att bygga nytt - och att bygga ut kan inte sällan bli ngt dyarare då "massrabatten" försvinner s.a.s _ å andra sidan är det ju inga vitvaror/våtrum för det mesta så det beror ju lite på...

800 000 för ett hur i färdigt skick, exlusive platta - well lägg på 300 000 för grunden då så säger vi 1.1mkr

Då torde det huset vara på ca 60 - 110 kvm ? Ev en 1 1/2 plan med oinredd övervåning ? :)

/K
 
Hemmakatten
Jag tycker inte priset är helt orimligt. Källlare kostar, stora fönsterpartier kostar, el och vvs likaså. Att man kan bygga ett helt hus färdigt för 800' har jag aldrig hört talas om. Det har varit många frågor uppe på forumet om man kan bygga hus för 1 miljon och alla har fått nekande svar. (De som bygger helt själva är en annan sak.)
 
Jag har några bekanta som skall respektive håller på att bygga ut. Kostnaden verkar ligga på ca 25-30000 per kvadrat inkl allt.
 
Hejsan!

Jag erkänner mig besegrad! ;) Det verkar vara ett rimligt pris som jag fått trots allt då. Jag måste erkänna att det är inte varje dag som jag bygger ut huset...så det känns tryggt att få veta att jag troligtvis inte blir lurad i alla fall. Än.:D

Jag HAR däremot sett husannonser där man bygger ett helt hus för under en miljon men jag har inte synat exakt vad som ingår i dessa priser (förutom att grunden inte ingår). Kanske finns det nåt finstilt där som jag inte läst...

Tusen tack för era svar. Det är för såna här frågor som forumet är helt perfekt!:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.