Jag ska lägga klick träparkett i ett stort rum. Se bild, markerat i grönt där golvet ska läggas.
Behöver jag rörelsefog? Om ja, var tycker ni den ska vara?
Arkitektonisk ritning av rum med måttmarkeringar, sannolikt en bostadsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
R
S schmunk skrev:
Jag ska lägga klick träparkett i ett stort rum. Se bild, markerat i grönt där golvet ska läggas.
Behöver jag rörelsefog? Om ja, var tycker ni den ska vara?
[bild]

Tack på förhand!
Vad säger montageanvisningen ifrån leverantören av golvet?
 
R Rejäl skrev:
Vad säger montageanvisningen ifrån leverantören av golvet?
Pergo skriver bara "ha alltid en rörelsefog på i genomsnitt 10 mm vid väggar, trösklar, trappor, rör etc., under läggning i ett rum av normal bostadsstorlek". Hittar inget annat.

/Martin
 
R
S schmunk skrev:
Pergo skriver bara "ha alltid en rörelsefog på i genomsnitt 10 mm vid väggar, trösklar, trappor, rör etc., under läggning i ett rum av normal bostadsstorlek". Hittar inget annat.

/Martin
Du skrev träparkett i inlägg #1 stämmer det?
Eller är det ett laminatgolv?
 
S schmunk skrev:
Pergo skriver bara "ha alltid en rörelsefog på i genomsnitt 10 mm vid väggar, trösklar, trappor, rör etc., under läggning i ett rum av normal bostadsstorlek". Hittar inget annat.

/Martin
...men är det inte svaret på din fråga?
 
R
S schmunk skrev:
Stämmer. Det är träparkett:
[länk]
Om det inte står i deras monteringsanvisning om Max yta och olika rum så behöver detta frågas tillverkaren alternativt där du har köpt golvet..
Bra att göra detta skriftligt så att det finns dokumenterat..
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
...men är det inte svaret på din fråga?
Njaaaeee, det där med "rum av normal bostadsstorlek". Lite för vagt angivet av Pergo tycker jag. Är ett 9,5m långt rum normal bostadsstorlek?...

...Men det lutar åt att jag skippar extra rörelsefog.
 
R
S schmunk skrev:
Njaaaeee, det där med "rum av normal bostadsstorlek". Lite för vagt angivet av Pergo tycker jag. Är ett 9,5m långt rum normal bostadsstorlek?...

...Men det lutar åt att jag skippar extra rörelsefog.
Nej det är inte att klassas som nomalt i bostäder..
 
Har nu tagit reda på följande för att inte ha extra rörelsefog:

Max 12 meter på längden och 8 meter på bredden, vid i övrigt normala rumsförhållanden.

👍
Tack för era svar!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
S schmunk skrev:
Har nu tagit reda på följande för att inte ha extra rörelsefog:

Max 12 meter på längden och 8 meter på bredden, vid i övrigt normala rumsförhållanden.

👍
Tack för era svar!
Då klarar du det stora utrymmet men inte del lilla i sammansatt läggning, hade det varit mitt så hade jag chansat o lagt alltihopa i ett, blir det problem så kan man såga upp rörelsefogar där väggen är..

Lycka till med läggningen😉
 
  • Gilla
schmunk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.