Vi behöver för vår solcellsanläggning (med batteri) bygga en EI60-brandcell i ladan (detta såklart något solcellsföretaget inte visste/brydde sig om att meddela oss, vilket innebär att anläggningen sen behöver flyttas till det utrymmet, men det är en annan historia). Utrymmet kommer vara i den befintliga ladan (gammal klassisk trälada) i markplan mot ena ytterväggen.

Vad gäller väggar/tak/dörr så känner jag att jag har hyfsad koll på vad som behöver göras (utgör för det mesta från detta dokument), det jag däremot känner mig osäker på och inte hittat några bra instruktioner för gäller ventilationen. Utrymmet ska ju vara nästintill lufttätt (för att förhindra brandgasspridning) samtidigt som växelriktare och batteri behöver vara välventilerade.

Första tanken var bara att sätta in luftventil för tilluft i golvnivå och ventil för frånluft närmare taket, båda i ytterväggen, men då skulle det vid brand innebära att brandgaser och möjligen även lågor skulle komma ut direkt mot ytterväggen och riskera antända panelen och på så vis sprida sig till resten av byggnaden.

För att motverka detta funderar jag på att köra upp frånluftsventilen rakt upp, genom logen och vidare ut genom plåttaket, då skulle eventuell brand ventileras upp och "över" antändligt trä. Tillluftensventilen borde kunna sitta kvar i golvnivå med en kallrasspjäl i "motsatt" riktning, alltså för att hindra att brandgaser trycks ut den vägen. Alla rör o.s.v. i metal, med isolering runt rören och inget rör direkt anliggande trä:
Schematisk bild visar installation av rökdetektor i rum med märkningen "Brandcell" på en rutig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat möjligt alternativ skulle vara att använda ett brandspjäll som https://soliduct.se/brandspjall-160-ei-60.htm, dock hittar jag ganska lite om det. Fungerar de så enkelt att man bara bygger vanliga ventilationskanaler (i metall) för till-/frånluft och sen sätter ett brandspjäll i varje kanal i nivå med gipset och enligt de anvisningar som finns för brandspjället?

Är jag på rätt spår med någon av dessa lösningar, eller finns det något bättre sätt? Är något av detta att föredra? Har jag missat något viktigt?
 
Intressant, jag trodde kravet bara var egen brandcell i ett bostadshus.
 
Gäller även i lador om man har djurhållning (enbart kaniner idag, men har planer på mer i framtiden), men utifrån att solcellsinstallatören inte verkade ha koll och hur det lät på försäkringskillen så är det en ganska vanlig miss.
 
Exakt vad för krav ställer växelriktare och batteri för att anses vara välventilerade?

Antar att den ventilationen är för kylning och generell drift och att en ventilation i samband med brand i princip kan
stängas med tex ett brandspjäll som man normalt kan använda för att uppnå en sådan brandklass med en träfasad

https://soliduct.se/brandspjall-125...jAKe4v_mTKjtkzN7eEj_uy8hQs2qnWNYaAvL3EALw_wcB
 
Hur stort utrymme bli det?
 
Hej, är i liknande situation som dig @02JanDal, är på gång med solcellanl. och batteri i ladugårdsbyggnad och har börjat förstå att det är lite att tänka på.

Dock har vi inga djur eller planer på det, men läser man i checklista/kravlista från försäkringsbolaget ser det ut som jag behöver titta på någon liknande lösning, de skriver "brandklassat utrymme med dörr mot det fria".

Så tacksam om du kan skriva några rader om hur det gick med projektet. Hur ventilationen löstes och vilka mtrl/skikt/dimensioner för väggar/tak som användes?
 
Jag utgick i huvudsak från LBK flik 3 - Byggnadstekniskt brandskydd för dimensioner på väggar m.m. (kapitel 8), samt LBK flik 5 - Elinstallationer för lite övriga regler parallellt till försäkringsbolagets lista.

Ventilationen visade sig vara betydligt enklare att lösa än jag hade väntat mig när jag skrev det här inlägget; pratade med någon på Fire samt en rådgivare på försäkringsbolaget (Länsförsäkringar, de har varit väldigt hjälpsamma och borde frågat de mer saker direkt från början) och det räckte att helt enkelt dra ut ventilationen i ytterväggen, precis som vanligt. De sa att det blir motsvarande som ett fönster; ett ställe man väntar sig att det ska slå ut lågor om det brinner. Det ända viktiga var att ventilationen är i just ytterväggen, att man inte har ventilationsröret (i metall) direkt mot en träregel (gjorde en "ficka" som jag klädde med gips för att det alltid ska finnas något mellan röret och regeln) och att man brandskyddar takfoten om det behövs.

Har inte haft försäkringskillen på återbesök än, men känner mig hyfsat säker på att jag gjort allt rätt och att det ska bli godkänt.

Kan också tipsa om https://www.mindorr.se/massivdorr-ei6035db-brjohansson, den billigaste brandklassade dörren jag hittade. Också den ända som är gjord i trä vad jag hittat, de flesta andra dörrar med brandklass Ei60 är helt i metall.
 
  • Gilla
Owe7
  • Laddar…
02JanDal 02JanDal skrev:
Jag utgick i huvudsak från LBK flik 3 - Byggnadstekniskt brandskydd för dimensioner på väggar m.m. (kapitel 8), samt LBK flik 5 - Elinstallationer för lite övriga regler parallellt till försäkringsbolagets lista.

Ventilationen visade sig vara betydligt enklare att lösa än jag hade väntat mig när jag skrev det här inlägget; pratade med någon på Fire samt en rådgivare på försäkringsbolaget (Länsförsäkringar, de har varit väldigt hjälpsamma och borde frågat de mer saker direkt från början) och det räckte att helt enkelt dra ut ventilationen i ytterväggen, precis som vanligt. De sa att det blir motsvarande som ett fönster; ett ställe man väntar sig att det ska slå ut lågor om det brinner. Det ända viktiga var att ventilationen är i just ytterväggen, att man inte har ventilationsröret (i metall) direkt mot en träregel (gjorde en "ficka" som jag klädde med gips för att det alltid ska finnas något mellan röret och regeln) och att man brandskyddar takfoten om det behövs.

Har inte haft försäkringskillen på återbesök än, men känner mig hyfsat säker på att jag gjort allt rätt och att det ska bli godkänt.

Kan också tipsa om [länk], den billigaste brandklassade dörren jag hittade. Också den ända som är gjord i trä vad jag hittat, de flesta andra dörrar med brandklass Ei60 är helt i metall.
Tack för all info och tips, mycket bra, skönt också att höra att ventilationen kunde lösas på det enklare sättet.

Får börja skissa på en egen lösning efter att jag stämt av med mitt försäkringsbolag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.