Jag överväger att installera en adsorptionsavfuktare i krypgrunden. Det är förvisso ett nybyggt hus med delvis grund från stadig gammalt sommarhus. Vill minska risk men framförallt minska kalla golv. Märkbart vid minusgrader och tjuvar nog rätt mycket energi från luftvärmepump.

Någon som gjort detta och kan skicka vilken avfuktare dem valt? Och finns det smidigare alternativa lösningar (t.ex. betongtäckmatta)?
 
En sorbtionsavfuktare med allt vad det innebär kommer ge dig en varme grund. Anledningen är att du stänger igen och tätar grunden. Har du för många ventiler öppna i grunden kommer du nästan få lika kallt där nere som ute. Jag har i dagsläget -17° ute och +8° i grunden. Kör med ed Corroventas 300TT2
 
  • Gilla
Williamnr1
  • Laddar…
Tack så mycket. Ska kika på detta!

Tror jag har 4 luftventiler i krypgrunden som är 130kvm.

Däremot har jag en markant öppning för att komma in i grunden med bara trall som skydd. Känns som att det kan kyla ner grunden en hel del.. hur är din ingång till grunden konstruerad?
 
Williamnr1 Williamnr1 skrev:
Tack så mycket. Ska kika på detta!

Tror jag har 4 luftventiler i krypgrunden som är 130kvm.

Däremot har jag en markant öppning för att komma in i grunden med bara trall som skydd. Känns som att det kan kyla ner grunden en hel del.. hur är din ingång till grunden konstruerad?
Jag har en källare på 25kvm innan man kliver in ståendes i krypgrunden på 125kvm. 11st ventiler. Får du frost innanför öppningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.