P pixellegolas skrev:
Såg ju att man kan schemalägga kurvan på LVVP. Är det någon som kör detta? Typ under dagen när man är på jobbet så ställer man ner och någon timme innan man åker hem så ställer man upp igen. Men det kanske tar så lång tid att ställa om att det inte lönar sig?
Är nog mer om man har ingjuten golvvärme eller radiatorer ifall det är vettigt.

Börja labba med värmen i plattan på/av som är ca ett dygn i tröghet ger jag inget för.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Förlåt, jag var lite slarvig här. För det första, ja, jag syftade till luft-vattenvärmepumpar och det är det realistiska alternativet i mitt fall med ett äldre tvåvåningshus med vattenburen värme. En LLVP skulle kunna ge god komfort i 1-2 rum, men planlösningen är bruten av många väggar.

För det andra har jag räknat fel, det korrekta är att det går åt närmare 115 kWh/dygn i pellets räknat. Givetvis skulle en värmepump leda till besparing, men jag tror tyvärr inte man kan räkna insparade kWh rakt av på det sättet. Jag misstänker nämligen att jag antingen a) får byta alla radiatorer mot mer effektiva (i dagsläget sitter sektionsradiatorer som redan är i minsta laget), vilket fördyrar installationen avsevärt, eller b) använda mer eltillskott för att få upp framledningstempen, och då förlorar mycket av poängen med en värmepump.
En Nibe F2120 ska kunna ge 58 graders framledningstemperatur vid -20.

Är det kallare än så stannar pumpen. Så bor man riktigt hallt är det BVP som gäller.

Och BVP/GEO är ju dessutom billigare i inköp och enklare i drift. Ingen onödig avfrostning av utedelen. Bara att få ner slingan/borrhålet som är jobbigt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En Nibe F2120 ska kunna ge 58 graders framledningstemperatur vid -20.

Är det kallare än så stannar pumpen. Så bor man riktigt hallt är det BVP som gäller.

Och BVP/GEO är ju dessutom billigare i inköp och enklare i drift. Ingen onödig avfrostning av utedelen. Bara att få ner slingan/borrhålet som är jobbigt
Pumpen stannar väl inte, den går väl bara på elpatronen ?

(Yt)jordvärme kräver ju att man har plats, Berg att det finns nåt att borra i.

Berggrunden i Skåne län är mestadels mindre lämpad för bergvärme. Skånes berggrund består av sedimentära bergarter, som kalksten och har sämre värmeledningsförmåga än urberget som större delen av Sverige vilar på. För att få ut samma värmeeffekt, måste man därför borra djupare. Av denna anledning är bergvärme relativt ovanligt i Skåne, trots att berggrunden är något varmare, än i längre norrut.

https://www.polarpumpen.se/kunskaps...gion-for-bergvarmepump/bergvarmepump-i-skane/
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Pumpen stannar väl inte, den går väl bara på elpatronen ?

(Yt)jordvärme kräver ju att man har plats, Berg att det finns nåt att borra i.

Berggrunden i Skåne län är mestadels mindre lämpad för bergvärme. Skånes berggrund består av sedimentära bergarter, som kalksten och har sämre värmeledningsförmåga än urberget som större delen av Sverige vilar på. För att få ut samma värmeeffekt, måste man därför borra djupare. Av denna anledning är bergvärme relativt ovanligt i Skåne, trots att berggrunden är något varmare, än i längre norrut.

[länk]
Att bergvärme är ovanligt i skåne beror väl snarare på att man har minusgrader typ en vecka om året?
 
Nu har det blivit mildare ute och därmed har ju förbrukning minskat. Låg på 36kwh senaste dagarna. Hoppas det fortsätter vara milt :)

Har nu de flesta radiatorer på max men sänkt i sovrum och några få andra ställen. Har nog en innetemp på ca 19-20 iallafall.

Just nu är det faktiskt varmast i gillestugan i källaren eftersom det inte är lika mycket fönster och dörrar där som läcker in kall luft. Det är lite mer "isolerat" i källaren mot kylan
 
  • Diagram visar elförbrukning i kWh och utomhustemperatur över tid i december 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.