Var en "early adopter" på Tellstick Net och har haft den nedpackad pga. flytt. Nu aktualiserades behovet i Söndags med adventsljusstakar och belysning på balkongen. Förstod efter något dygn att något inte stämde och det visade sig att det man betalat för en gång i tiden inte ingick längre. Kan tycka att jag hade kunnat acceptera en liten kostnad men €3 /månad blir ändå en slant men mest är jag irriterad över att Telldus gjort så här.

Hur som helst, har en hel del enheter (alla är 433MHz för enkelriktad kommunikation).

Vad finns det för enkla och billiga enheter för att ersätta Tellstick Net? Jag är alltså inte intresserad av dubbelriktad kommunikation eller byta system och investera i massa enheter utan en enkel lösning. Behöver inte vara molnbaserad eller skulle snarare föredra om den inte är det så man inte hamnar i "Telldus-fällan" igen. Vill jag styra en enhet när jag inte är hemma så kan jag ansluta med VPN.

Tar tacksamt emot tips på enheter om ni känner till bra och gärna billiga alternativ.

Tack för ordet!
 
Har du ett Google Home-system så kan du testa med att länka det till ditt telldus-konto och därigenom styra Tellstick Net och dina brytare enheterna. Där finns astrour-funktion för tänd/släck.

En enklare styrenhete är Nexa smart hub, lite mer avancerad än deras timer (TM918).
Approgrammerad via bluetooth. Ingen koppling mot yttervärlden.

Ett "fyndex.", 300 kr inkl. två mottagare.
https://www.inet.se/produkt/x205106...LqNSnYQGIKZZmMoAwgRoC1vkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Undrar jag också. Söker gw för 433mhz och zwave, fler protokoll gör inget, som programmeras lokalt och helst även kan styras/lämna sensoruppgifter via internet.
 
Fjärrkontrollen från Nexa verkar ju vara en enkel men kanske väl så fungerande lösning och Nexa Smart Hub verkar ju vara klockren, men, är den kompatibel med mina andra 433MHz enheter (ej tillverkare av Nexa). Visst, jag har väl ett par enheter för utomhusbruk och dem är från Nexa men har en annan för utomhus och sedan massor med innemottagare (och egentligen även temperaturgivare också). När man ställer in Tellstick för en ny enhet så får man ju välja tillverkare och modell. Men fungerar Smart Hub lika bra och likadant så är min "jakt" över :)
 
Smart hubben är gjord för Nexa/arcthecs grejor. Hur den funkar med andra prylar är oklart, dock brukar många mottagare använda samma protokoll så helt omöjligt är det inte att den kan styra mottagare från andra producenter.

Kodvredsmottagare stöds ej.

Den är lite begränsad då där inte finns något astrour vilket jag menar är ett måste när belysning ska styras övre längre tid.
 
Låter som en tveksam ersättare då, kanske ett alternativ om man börjar från scratch förutsatt att man köper enheter som är kompatibla med den då.
 
Den kan ses som en vidareutvecklad fjärrkontroll typ TMT918.

Nexa har en gateway liknande Telldus ZNet, kallad Bridge X. Pris ca 1500-1600 kr. Kan kanske vara ett alternativ. Den lär dock inte funka med alla protokoll som Tellstick:en gjorde.

Eller så slantar du upp några hundra kronor och kör vidare ett år med bef. prylar ...

Sedan har det kommit massor av wifi-baserade brytare, även Ikea och Philips har prylar som kan funka.
Dock lär det kosta en slant att byta ut allt.
 
Efter månader av strul med Telldus så är jag på jakt efter ersättare. Betalar för premium men det är rejält kass. Började med att när man betalade för premium när de la om alla abonnemang till en betaltjänst så avaktiverades alla tidsinställningar. Bara att manuellt gå in och aktivera dem… Betalar nu 29 i månaden tror jag det är, men har haft flera dygn när jag inte kan nå någonting pga överbelastning på deras servrar. Har ju fler uttag, alla nexa, så söker med ljus och lykta en annan lösning. Med nuvarande system så kostar det 300+ om året så att köpa en annan Gateway eller lösning känns ändå ok.
 
BL_BL BL_BL skrev:
Var en "early adopter" på Tellstick Net och har haft den nedpackad pga. flytt. Nu aktualiserades behovet i Söndags med adventsljusstakar och belysning på balkongen. Förstod efter något dygn att något inte stämde och det visade sig att det man betalat för en gång i tiden inte ingick längre. Kan tycka att jag hade kunnat acceptera en liten kostnad men €3 /månad blir ändå en slant men mest är jag irriterad över att Telldus gjort så här.

Hur som helst, har en hel del enheter (alla är 433MHz för enkelriktad kommunikation).

Vad finns det för enkla och billiga enheter för att ersätta Tellstick Net? Jag är alltså inte intresserad av dubbelriktad kommunikation eller byta system och investera i massa enheter utan en enkel lösning. Behöver inte vara molnbaserad eller skulle snarare föredra om den inte är det så man inte hamnar i "Telldus-fällan" igen. Vill jag styra en enhet när jag inte är hemma så kan jag ansluta med VPN.

Tar tacksamt emot tips på enheter om ni känner till bra och gärna billiga alternativ.

Tack för ordet!
Jag lyckades efter många försök äntligen få Home Assistant att ansluta lokalt (istf via "cloud") till min Tellstick Znet Live v2 efter att Telldus begränsat tillgång till API:et och, inte över en natt men över en längre tid potentiellt skapat en hög med e-waste.

Har tidigare haft min HA installerad länge på en RPI4 med SSD, men har migrerat till en överbliven IntelNUC med Proxmox.

Tricket att få lokal tillgång till min Tellstick var att använda Firefox, istället för Safari eller Brave, så äntligen kan jag (återigen) använda alla mina 433MHz och Z-wave-pryttlar jag samlat på mig över åren, oavsett varthän Telldus som företag och tjänst barkar hän.

Förvisso inte en ersättning till Tellstick men kanske en möjlighet att skaka liv i dina befintliga pryttlar igen.
 
taxationistheft taxationistheft skrev:
Jag lyckades efter många försök äntligen få Home Assistant att ansluta lokalt (istf via "cloud") till min Tellstick Znet Live v2 efter att Telldus begränsat tillgång till API:et och, inte över en natt men över en längre tid potentiellt skapat en hög med e-waste.

Har tidigare haft min HA installerad länge på en RPI4 med SSD, men har migrerat till en överbliven IntelNUC med Proxmox.

Tricket att få lokal tillgång till min Tellstick var att använda Firefox, istället för Safari eller Brave, så äntligen kan jag (återigen) använda alla mina 433MHz och Z-wave-pryttlar jag samlat på mig över åren, oavsett varthän Telldus som företag och tjänst barkar hän.

Förvisso inte en ersättning till Tellstick men kanske en möjlighet att skaka liv i dina befintliga pryttlar igen.
Hur sjutton fick du till en lokal styrning?
Har kollat igenom ett antal projekt i Github
https://github.com/topics/telldus-live
Sen Telldus egen dokumentation från 2020 men det vimlar av utdaterade paket om man försöker installera en lokal server.
https://tellstick-server.readthedocs.io/en/latest/gettingstarted/installation.html
Sen det offciella Telldus Live tillägget är "broken" pga den nya API servern som är nere.
Märkte nu när jag julstökade att 433MHz pluggarna skulle vara bra att ha..............
 
P paralun skrev:
Hur sjutton fick du till en lokal styrning?
Har kollat igenom ett antal projekt i Github
[länk]
Sen Telldus egen dokumentation från 2020 men det vimlar av utdaterade paket om man försöker installera en lokal server.
[länk]
Sen det offciella Telldus Live tillägget är "broken" pga den nya API servern som är nere.
Märkte nu när jag julstökade att 433MHz pluggarna skulle vara bra att ha..............
Telldus-pluggen är uppdaterad med nya API-adressen (men det har varit skakigt på sistone) så när jag la till lokala ip-adressen i config-filen (enligt anvisningarna) och körde allt i Firefox så lyckades jag. Till skillnad från Brave och Safari som gav felmeddelanden att något saknades.

Jag har en Telldus Znet Live v2 så jag är ingen erfarenhet med hur man gör med äldre stickor.

Men om det är samma config för dessa så skulle jag uppmuntra till att ge HA en chans.
 
taxationistheft taxationistheft skrev:
Telldus-pluggen är uppdaterad med nya API-adressen (men det har varit skakigt på sistone) så när jag la till lokala ip-adressen i config-filen (enligt anvisningarna) och körde allt i Firefox så lyckades jag. Till skillnad från Brave och Safari som gav felmeddelanden att något saknades.

Jag har en Telldus Znet Live v2 så jag är ingen erfarenhet med hur man gör med äldre stickor.

Men om det är samma config för dessa så skulle jag uppmuntra till att ge HA en chans.
Jo men nya API adressen är ju stängd, pa-api.telldus.com
En lång bugg om det här.
https://github.com/home-assistant/core/issues/104376

Jag tror att det närmar sig slutet för Telldus och det är klart irriterande att man inte får över Telldus Znet Live v2 till lokal styrning. (så kör samma som du)
 
Jag sneglar på Homey Pro.
En viss initial kostnad, men den verkar väldigt kompetent, och låg tröskel att "komma in" i.
Dessutom en bred användarskara, och det sker konstant utveckling.
Då får du 433-kompabilitet, och kan dessutom förlänga räckvidden genom att lägga till en Homey-enhet.
 
Jag hade nog väldigt gamla prylar till mitt telldus för min Homey pro hittade inte dom...
Vet inte om andra upplevt samma sak med Homey Pro
Passade på att uppgradera huset till IKEAS prylar. Det har jag inte ångrat.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.