Hej forumet! Jag har nyss köpt ett hus från sent 70-tal och har ett par termostater som är slitna så till den grad att de på vissa radiatorer har gått sönder.

Hur gör jag för att byta dem? Och vilken typ av termostat ska jag köpa? (Länka gärna).

Jag har även en radiator i badrummet som får droppljud i sig när jag vrider på termostaten, men hittar ingen luftnings-nibb(eller vad det kallas)… kan detta vara rätt och hur gör jag såfall för att lufta radiatorn?


Tack för all hjälp!
 
  • Radiator med termostatventil, flagnande färg på vägg, behov av renovering eller målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettpappershållare med nästan slut rulle, suddig bakgrund, närbild, interiör, plast, gråa toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en trasig del i en toalett, möjligen flottörenhet, med kakel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den refflade ringen innanför termostaten håller den på plats, öppna termostaten till max , gänga av muttern så kommer den loss. Dom andra är avluftning. Se till att trycket är ca 1 bar när du luftar och kommer det luft eller vatten så kan trycket sjunka. Du måste följa efter att fylla på i systemet.
 
J jonaserik skrev:
Den refflade ringen innanför termostaten håller den på plats, öppna termostaten till max , gänga av muttern så kommer den loss. Dom andra är avluftning. Se till att trycket är ca 1 bar när du luftar och kommer det luft eller vatten så kan trycket sjunka. Du måste följa efter att fylla på i systemet.
Tack!! Vilka kan jag sedan byta ut till? Kan du möjligen skicka en länk till någon annan termostat jag kan köpa på tex bauhaus eller hornbach? :)

Återigen! Tack!
 
Ärligt skrivet så är jag inte riktigt hemma på dessa termostater, men finns många på forumet som har stenkoll. Så ha lite is i magen så kommer det säkert någon som vet. Jag vet hur man tar bort dom.
 
  • Gilla
Ackemalmo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ärligt skrivet så är jag inte riktigt hemma på dessa termostater, men finns många på forumet som har stenkoll. Så ha lite is i magen så kommer det säkert någon som vet. Jag vet hur man tar bort dom.
Jag tackar ändå ödmjukast för all hjälp du gett! :)
 
Ser ut att vara en AGA-termostat?
 
  • Gilla
Ackemalmo
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ser ut att vara en AGA-termostat?
Det stämmer! Det är en gammal aga-termostat
 
Magrand Magrand skrev:
Luftningsnyckel
[länk]
Tack! En sådan har jag redan :)
 
Magrand Magrand skrev:
Du behöver en adapter + termostat

[länk]

[länk]
Jättefint! På vissa av radiatorerna har tidigare husägare även tagit bort den ”räfflade ringen” som håller termostaten på plats - finns sådana att köpa som reservdel?
 
Ackemalmo Ackemalmo skrev:
Jättefint! På vissa av radiatorerna har tidigare husägare även tagit bort den ”räfflade ringen” som håller termostaten på plats - finns sådana att köpa som reservdel?
Nix
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.