Hej!

Håller på att renovera en gäst-toalett och blir lite fundersam vad det vita röret utanför avloppsröret har eller har haft för funktion? Det verkar sitta fast i golvet på sina ställen men kan även se att de glipar mot plattan på andra ställen så helt ingjutet är det inte.

Tidigare var de matta på golv och väggar som jag har tagit bort för att ersätta med helkaklat. När mattan fanns där så var mattan uppvikt mot de vita röret och omslöt med andra ord inte det egentliga avloppsröret som är inne i de vita röret. Problemet nu är att jag vill sätta tätskiktsmanschett och jag utgått från att den måste bort för att kunna få manschetten runt de riktiga avloppsröret, om inte annat så bli de svårt att hitta en tillräckligt stor manchett då de vita röret är strax över 15cm i dia.

Innan jag gör något så skulle jag dock vilja kolla om någon av er vet varför de vita röret finns och om det kan bli några problem att ta bort det?

Tack på förhand!

Hälsningar
Mikael
 
  • Rund vit behållare med grå lock och etikett, dammig, står på marmorbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara någon slags wc-stos, hur ser det ut ner i röret?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ser ut att vara någon slags wc-stos, hur ser det ut ner i röret?
Tack för ditt svar! Du har helt rätt, de är en stos insåg jag nu när jag skulle fota. Hade för mig att de såg helt annorlunda ut, nackdelen med att påbörja att projekt och sen låta de gå 6 månader tills man tar upp de igen.

Men en stos borde väl inte sitta fast eller finns de äldre varianter som gör det? Blir lite fundersam för att dömma av djupet på stosen så måste nästan anslutande rör vara i nivå med golvet alt till och med något under golvnivån, är det så man gjorde förr? Skulle man då kunna ersätta nuvarande stos mot en ny som är mindre i dia och sätta tätskikt mot den, såg något om att Jafo hade stosar där man skulle gå upp med tätskiktet på?

Hälsningar
Mikael
 
  • Ett smutsigt avloppshål med metallkant mot en fläckig blåaktig yta, med antydning av försummelse eller nedsmutsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sliten, smutsig ho med öppet avlopp. Rester och kalkavlagringar synliga mot krackelerat turkos bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är ju satt innan golvet var färdigt så den sitter nog fast.
Jag törs inte säga något om hur du ska gå vidare med det hela, det får någon röris bidra med.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Den är ju satt innan golvet var färdigt så den sitter nog fast.
Jag törs inte säga något om hur du ska gå vidare med det hela, det får någon röris bidra med.
Den satt faktiskt inte fast, efter en stund bearbetning delvis ihop med värme så lossade den och det riktiga avloppsröret låg precis ovanför golvet. Nu vet jag hur jag kommer vidare. Tack för din input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.