Men vi väl hoppas att TS tar in fler offerter eller gör jobbet själv.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är inte så att dina elektriker o vvs såg till att det inte skulle blir för dyrt? Eftersom jag antar att ni jobbar ihop på andra projekt?
Självklart är de mina UE på de projekt jag driver för min firmas räkning också men de jobbar inte snabbare eller långsammare beroende av var de jobbar så det känner jag inte.
Dessutom skrev jag ju tidsåtgången de la i lägenheten och inte vad de tog betalt för arbetet...
Anledningen till detta eftersom vi alla hade 16mil ToR till lägenheten så det blir mest rättvisande att skriva "tid på plats" då.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag funderar på att inte anlita EN enda entrepenör för hela jobbet utan FLERA och ta in offerter för ett i taget.
Jag har nämligen plats att ställa ned spis och kylskåp/frys i källaren medan jag gör om rummet.
Jag har också plats att bygga stommar och ställa undan. (kan ta in t.ex. taskrunner eller veteranpoolen för att hjälpa till med detta).
Ska man ta in elektriker om han vet ungefär var vitvarorna ska stå, sedan rörmokare, sedan snickare etc?
Vilken ordning är optimal att ta in hantverkarna i? Jag ska ju ha gipsvägg och ev gipstak ... behöver jag rådgöra med någon först så man inte måste göra om nåt steg?
Ska tillägga att jag är inte praktisk så det blir bara att bygga ihop skåpen för egen del. Resten lejs ut ...
Eventuella tips mottages tacksamt !
 
Jag tror inte det är så bra att själv anlita de olika typer av hantverkare som du behöver. Det är nästan omöjligt att göra ett sådant projekt utan att det blir några beroenden mellan ex. elektriker o snickare. Och att du själv då skall stå för den samordningen. Ja möjligen om du arbetar som professionell bygg projektledare. Du behöver hantverkare som vanligen pratar med varandra, det behöver finnas ett ömsesidigt beroende mellan hantverkarna. Om det bara gäller just ditt projekt, så kan mycket väl din elektriker välja att sätta den där sista eldosan i September, medan snickaren har stått o väntat sedan i Maj. Och du får står för timdebitering om elektriker du ansvarar för inte är på plats när snickaren skall göra sitt sista.

Och att montera IKEA stommar skall du absolut inte ta in taskrunner eller liknande för. Det är väldigt lätt att montera stommar, men det behöver göras med viss eftertanke, följ varje steg i IKEA instruktionen. Och tänk framförallt på att de skall bli vinkelräta. Det blir de om man följer instruktionerna. Jag skulle i princip förutsätta att taskrunner eller liknande inte följer monteringsinstruktioner.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
M matsqqqq skrev:
Jag funderar på att inte anlita EN enda entrepenör för hela jobbet utan FLERA och ta in offerter för ett i taget.
Jag har nämligen plats att ställa ned spis och kylskåp/frys i källaren medan jag gör om rummet.
Jag har också plats att bygga stommar och ställa undan. (kan ta in t.ex. taskrunner eller veteranpoolen för att hjälpa till med detta).
Ska man ta in elektriker om han vet ungefär var vitvarorna ska stå, sedan rörmokare, sedan snickare etc?
Vilken ordning är optimal att ta in hantverkarna i? Jag ska ju ha gipsvägg och ev gipstak ... behöver jag rådgöra med någon först så man inte måste göra om nåt steg?
Ska tillägga att jag är inte praktisk så det blir bara att bygga ihop skåpen för egen del. Resten lejs ut ...
Eventuella tips mottages tacksamt !
Du är i Sthlm och hantverkare är fullbokade. Detta gör att om du bokar in en elektriker en måndag och han inte kan jobba då för att det föregående arbetet inte är klart så kommer han garanterat att fakturera ändå. Och det kan bli svårt få en tid då han kan komma ut i rimlig tid vilket kan försena andra hantverkare.

Jag har valt hantverkare själv i vissa fall men då har jag kommit överens om den som gjort det största jobbet att ko-ordinera och boka in de övriga.
 
Appendix Appendix skrev:
Du är i Sthlm och hantverkare är fullbokade. Detta gör att om du bokar in en elektriker en måndag och han inte kan jobba då för att det föregående arbetet inte är klart så kommer han garanterat att fakturera ändå. Och det kan bli svårt få en tid då han kan komma ut i rimlig tid vilket kan försena andra hantverkare.

Jag har valt hantverkare själv i vissa fall men då har jag kommit överens om den som gjort det största jobbet att ko-ordinera och boka in de övriga.
Vaddå fakturera ändå för han inte kan jobba...
Nu får du väl ändå ge dig... haha

EDIT:
Sorry men jag misstolkade nog ditt inlägg.
Jag trodde du menade att elektrikern fakturerade än om han inte var färdig med sitt föregående jobb så han kunde göra jobbet... hehe
 
Redigerat:
Fairlane
Jag gjorde samma tolkning... Dvs att om elektrikern inte hann klart med jobbet innan och därmed inte kunde göra detta så skulle hen fakturera ändå. Tog ett tag innan jag förstod att det var om hantverkaren innan inte var klar och elektrikern därför inte kunde göra sitt jobb skulle elektrikern skicka en faktura ändå. Det tror jag också och jag skulle gjort detsamma i mitt jobb, då man bokat tiden. Ibland har kunden tur och jag får ett annat jobb direkt, då säger jag att de hade tur som slapp betala

Till saken, skåp kan alla montera. En rutinerad gör det fortare såklart, men alla kan om de bara tar det lugnt och följer anvisningarna. De se misslyckas bär de som tror att de kan utan att kolla anvisningarna (vissa klarar det, andra inte). Övriga kostnader har jag dålig koll på, men totalen lät väl häftig.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gjorde samma tolkning... Dvs att om elektrikern inte hann klart med jobbet innan och därmed inte kunde göra detta så skulle hen fakturera ändå. Tog ett tag innan jag förstod att det var om hantverkaren innan inte var klar och elektrikern därför inte kunde göra sitt jobb skulle elektrikern skicka en faktura ändå. Det tror jag också och jag skulle gjort detsamma i mitt jobb, då man bokat tiden. Ibland har kunden tur och jag får ett annat jobb direkt, då säger jag att de hade tur som slapp betala

Till saken, skåp kan alla montera. En rutinerad gör det fortare såklart, men alla kan om de bara tar det lugnt och följer anvisningarna. De se misslyckas bär de som tror att de kan utan att kolla anvisningarna (vissa klarar det, andra inte). Övriga kostnader har jag dålig koll på, men totalen lät väl häftig.
Självklart hade jag med fakturerat tiden om inte där var klart så jag kunde komma till som planerat...

En anledning till att jag i princip bara tar på mig rubbet eller ingenting alls för jag vill slippa hamna i dessa situationer.

Köp helhetskonceptet som jag kan gå i god för eller fixa det själv är min paroll... ;)
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inget ovanligt med asbest mellan eller bakom kakel och under golv i kök från 60-talet men skickar du själv in provbitar på analys så kostar det mindre än 1500 kr, kanske 500 om jag minns rätt vad andra har skrivit i forumet.

Diskmaskinen bör ha en egen säkring, likaså mikron, ugnen och kyl/frys, så det behövs fler.
Har du inte dessutom separata säkringar för spisen?
Helt Rätt, uppdatera elen till köket
 
K Kjol skrev:
Helt Rätt, uppdatera elen till köket
Om trådskaparen, TS: Senast online:2019-04-24 :)
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inget ovanligt med asbest mellan eller bakom kakel och under golv i kök från 60-talet men skickar du själv in provbitar på analys så kostar det mindre än 1500 kr, kanske 500 om jag minns rätt vad andra har skrivit i forumet.

Diskmaskinen bör ha en egen säkring, likaså mikron, ugnen och kyl/frys, så det behövs fler.
Har du inte dessutom separata säkringar för spisen?
500 kronor per prov betalade vi också för några år sedan. Jag har svårt att tro att det stigit markant sedan dess. Vi skickade de olika proven i separata plastpåsar, men i samma försändelse. Svaret kom inom ca 2-3 dagar.
 
Ett rimligt pris om du tänker att det går fort (det blir klart nån gång), det görs fackmannamässigt med tillhörande byggförsäkring (det blir en förhöjd självrisk på försäkringen om någonting inte är gjort enligt konstens alla regler) och du kommer att vara nöjd istället för att se små skavanker (som du bara ser själv för att du vet om dem när du gör jobbet själv). Det är visst en stor summa pengar men i det långa loppet kan det vara värt det ffa om du har tänkt att bo kvar där ett tag.
 
M matsqqqq skrev:
Tack för alla svar ! Läser och begrundar ...
jag har monterat över 300 ikea kök mycket sällan över 45 timmar
 
olli 10 olli 10 skrev:
jag har monterat över 300 ikea kök mycket sällan över 45 timmar
Välkommen till forumet! Det finns dock betydligt aktuellare frågor att besvara än 4 år gamla...
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Välkommen till forumet! Det finns dock betydligt aktuellare frågor att besvara än 4 år gamla...
Som att hälsa en medlem sedan 4,5 år välkommen till forumet? 😎
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 156139 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.