Hej

Jag har ett gammalt golvvärme system i källaren där värmekretsfördelaren byttes ut precis innan jag flyttade in.

Saken är att barnen har fritt skruvat på fördelaren och nu tänkte jag ta mig an att grov justera systemet, men det saknas dokumentation.
Jag skall först spola hela systemet och lufta ut det men jag tänkte först ställa lite frågor om vad varje del har för funktion innan.

1. Jag har luft/vatten värmepump som styrs via utomhus temp så jag antar att termostaten skall stå helt öppen.

2. Är detta en avluftningnings del? Vad fyller den för syfte?

3. Vad är syftet med denna anslutning och vad bör den vara inställd på?

4. Vad fyller denna förgrening för syfte?

5. Ingen indikerar något flöde, nu har jag stängt alla flödesventilerna utom 1 men inget flöde på ventilen. Jag skall se om den reagerar när jag sploar systemet.

Finns det någon guideline på forumet hur man manuellt ställer in ett system där man saknar data på flödet för att få det hyfsat inställt?

Edit :
Nu är systemet renspolat och flödesventilerna fungerar igen.

Jag passade också på att mäta tiden det tog för vattnet att passera varje krets, med lite karamell färg och hyfsat konstant vattenflöde.

Flöde = 0.1 l/s
Rör ytterdia 17mm, uppskattar 13mm innredia.

Trapp 60 sek
Dusch 50 sek
Bar 70 sek
Tvätt 70 sek

Frågan är, det tillräckligt för att uppskatta rör längden lite googlande gav mig både 0.8 m/s och 1.2 m/s.

Öppnar jag flödesventilerna 50% får jag ungefär 0.5l/s, jag ökade flödet något till de längre kretsarna och ströp något till den kortare kretsen.
 
  • Värmesystem med rör, ventiler och mätare, markerat med röda cirklar och siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
1. Den är nog tänkt att användas som temperaturbegränsare.

2. Ja det verkar rimligt. Frågan är om det verkligen är där luften stannar.

3. Skulle kunna fungera som en bypass som styr hur mycket av vattnet som åker mot golvvärme. Men sedan kommer det en cirkulationspump bredvid denna så då blir det ju mer en fråga om att balansera flödena.

4 ja det kan man undra….

Stäng 3 och 4 så borde det bli flöde, men det måste vara svårt att bli av med luften i den där. Lufta på övre fördelaren om du kan.

För mig ser det utvisa ett enda stort tankefel, men kanske är jag bara blind för storheten i detta. Tänkte först att man försökt bygga en hemmagjord shunt för gv men jag ser inte riktigt att det matchar.

Gör om och gör rätt säger jag.
 
4 verkar vara en bypass-ledning så att cirkulationspumpen alltid har flöde, den går tyvärr inte att stänga pga att temperaturavkännaren sitter i samma ledning.
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Systemet fungerar nu bättre efter jag spolade rent det samt 3 och 4 är avstängda. 😊 Samt justert flödet baserat på procent skillnaden på rör längden.

Dock funderar jag angående termostatventilen vad den fyller för syfte.
Min far sa att framledningstemperaturen inte bör vara över 35 grader, annars riskerar man att skada kopplingar etc, men jag har också hört att den bör stå fullt öppen när man kör luft/vatten värme pump där tempen kan gå upp till 45-50 grader där man justerar på ute temperatur. 🤔

Då funderar jag också hur jag skall justera den nedre ventilerna på LK fördelningsenheten
 
Mycket udda system och kan endast fungera om matarledningen har en shunt eller begränsning som stämmer med vad GV är i behov av. Termostaten begränsar flödet genom att känna av framtempen i baypasen som snirklar runt pumpen. Väldigt udda, hade varit bättre med en riktig shunt där
 
S Seb8301 skrev:
Min far sa att framledningstemperaturen inte bör vara över 35 grader, annars riskerar man att skada kopplingar etc,
Nej, det handlar om att man vill begränsa temperaturen om man har trägolv, speciellt massiva trägolv. Har du betong/klinker kan du elda på till stekpannetemperatur om du vill. Alla "riktiga" shuntar för golvvärme har en temperaturbegränsning, så det är inget konstigt. Det har dock inget att göra med att skydda kopplingar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Seb8301 skrev:
Då funderar jag också hur jag skall justera den nedre ventilerna på LK fördelningsenheten
den nedre fördelaren brukar vara retur och där justerar man normalt flödet per slinga så att det är ungefär samma motstånd/flöde i alla slingor. Annars flödar det mindre i längre slingor med stort tryckfall.
 
S Seb8301 skrev:
Min far sa att framledningstemperaturen inte bör vara över 35 grader, annars riskerar man att skada kopplingar etc, men jag har också hört att den bör stå fullt öppen när man kör luft/vatten värme pump där tempen kan gå upp till 45-50 grader där man justerar på ute temperatur.
Termostaten på gv-shunten är en maxtermostat, den bör justeras in så att den stryper tillförseln av varmt vatten om det blir "för varmt" i gv-slingorna.

Lokala termostater/ställdon ska normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Hela värmesystemet bör injusteras så att inga lokala termostater/ställdon egentligen inte ska behövas.

Steg 1:
Injustering av förinställningen så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator/gv-shunt/gv-slinga.
Difftemperaturen över radiator/gv-shunt bör vara ca 7-10⁰, difftemperaturen över gv-slingorna bör vara ca 3-5⁰.

Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet av bl.a. värmekurvan gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen.

Steg 3:
Montering och injustering av lokala termostater/ställdon så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Mycket udda system och kan endast fungera om matarledningen har en shunt eller begränsning som stämmer med vad GV är i behov av. Termostaten begränsar flödet genom att känna av framtempen i baypasen som snirklar runt pumpen. Väldigt udda, hade varit bättre med en riktig shunt där
Baserat på tidigare ägares information.
På nittiotalet bilade husägaren, som också var VVS'are, upp hela källaren och passade på att anlägga golvvärme. Då värmdes huset upp med olja och med dåvarande teknologi balanserade man upp systemet med denna egengjorda lösning.

Oljepannan är nu utbytt till en IVT luft/vatten värmepump som justeras med utetermometer.
Man behöll befintlig rör dragning till golvvärmen och sedan bara uppgraderat LK fördelningsenhet.

Som man säger "if it's not broken, don't fix it" men nu har de små hustomtarna rattat färdigt och inget fungerar som när jag flyttade in.

Jag skulle tro att jag kan stänga av parallell kretsen på shunten och balanserings ventilen och därmed få ett ok system och bara justera Lk donet men jag är en noob på området.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Termostaten på gv-shunten är en maxtermostat, den bör justeras in så att den stryper tillförseln av varmt vatten om det blir "för varmt" i gv-slingorna.

Lokala termostater/ställdon ska normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Hela värmesystemet bör injusteras så att inga lokala termostater/ställdon egentligen inte ska behövas.

Steg 1:
Injustering av förinställningen så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje radiator/gv-shunt/gv-slinga.
Difftemperaturen över radiator/gv-shunt bör vara ca 7-10⁰, difftemperaturen över gv-slingorna bör vara ca 3-5⁰.

Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet av bl.a. värmekurvan gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen.

Steg 3:
Montering och injustering av lokala termostater/ställdon så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Jag förmodar att GV shunt termostaten är nr "1" på bilden ovan du menar.

Alla slingor är i källaren och solskenet som tar sig ner där värmer inte direkt upp. Men jag drog ner termostaten från fullt till 75% då det blev riktigt varmt i källaren.

Steg 1. Radiator / GV shunt, värmepumpen är direkt kopplad till GV shunt och inga radiatorer den kretsen. Jag antar att difftempen jag följer är 3-5 grader över slingorna.

Steg 2. Jag har haft problem med expansionstanken. Den är nu utbytt och jag justerar in kurvan allt eftrsom.

Steg 3. Alla termostater är fullt öppna på våningen där innertermostaten är placerad somkopplad till värmepumpen. Våning 2, sovrum, justeras med Tado auto termostater. Källare har endast golvvärmen som jag nu försöker tygla.
 
S Seb8301 skrev:
Jag förmodar att GV shunt termostaten är nr "1" på bilden ovan du menar.

Alla slingor är i källaren och solskenet som tar sig ner där värmer inte direkt upp. Men jag drog ner termostaten från fullt till 75% då det blev riktigt varmt i källaren.

Steg 1. Radiator / GV shunt, värmepumpen är direkt kopplad till GV shunt och inga radiatorer den kretsen. Jag antar att difftempen jag följer är 3-5 grader över slingorna.

Steg 2. Jag har haft problem med expansionstanken. Den är nu utbytt och jag justerar in kurvan allt eftrsom.

Steg 3. Alla termostater är fullt öppna på våningen där innertermostaten är placerad somkopplad till värmepumpen. Våning 2, sovrum, justeras med Tado auto termostater. Källare har endast golvvärmen som jag nu försöker tygla.
Letat runt lite och det verkar som bästa lösningen är att uppdatera hela kretsen med automatiserad shut och ta bort temperaturventilen och balansventilen, cirkulationpumpen och eventuellt flytta automat avluftningen.

Finns det någon shut som rekommenderas där jag kan ställa systemet på önskad temp och sedan sköter det sig självt? Det är omkring 50-60m2 golv yta vilket är i range för LK miniShunt

https://golvvarmebutiken.se/vattenburen-golvvarme/shuntar/lk-minishunt-m60n?v=86-2435215
 
S Seb8301 skrev:
Letat runt lite och det verkar som bästa lösningen är att uppdatera hela kretsen med automatiserad shut och ta bort temperaturventilen och balansventilen, cirkulationpumpen och eventuellt flytta automat avluftningen.

Finns det någon shut som rekommenderas där jag kan ställa systemet på önskad temp och sedan sköter det sig självt? Det är omkring 50-60m2 golv yta vilket är i range för LK miniShunt

[länk]
Dagens kompakta shuntsystem innehåller det du har på väggen.

Golvvärme är ett trögt system.
Det du behöver göra är att justera in hela värmesystemet gällande förinställningar mm och låta värmepumpen reglera framledningstemperaturen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Dagens kompakta shuntsystem innehåller det du har på väggen.

Golvvärme är ett trögt system.
Det du behöver göra är att justera in hela värmesystemet gällande förinställningar mm och låta värmepumpen reglera framledningstemperaturen.
Det var av en dust frustration som guidade mig.
Jag ströp termostatventilen till 2, då temperatur området var från 27-57 grader sedan öppnade jag balanserings/retur ventilen till 1 av 5.

Efter 48h ligger golvvärmen än så länge stabilt på 30 grader, längsta slingan är något kall på returen med alla retur ventiler fullt öppna.

Det är väl bara att strypa flödet något på de andra slingorna för att erhålla en jämn fördelning. Samt justera för temp diff till 5 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.