Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Jo, det går att hitta, det beror förstås hur det ser ut just i den kommunen som man bor i.
Frågan är hur såg bygglovet och rättigheter ut på den tiden? Idag får du inte bygga ut till tomtgränsen. Finns det undantag för hus som byggdes i en annan tid med andra regler och förutsättningar. Ser inte det som omöjligt att det finns regler som kan användas till TS fördel.
Vad menar du med detta? Att bygglov har gett härskande servitutsrätt enligt äldre lagstiftning. Jag har aldrig hört talas om detta. Har du någon källa?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Frågan är hur såg bygglovet och rättigheter ut på den tiden? Idag får du inte bygga ut till tomtgränsen. Finns det undantag för hus som byggdes i en annan tid med andra regler och förutsättningar.
Det stämmer inte. Man får bygga vid eller över tomtgräns.
 
H
T TCG skrev:
Det stämmer inte. Man får bygga vid eller över tomtgräns.
Inte inom detaljplanerat område. Skillnad på kedjehus och radhus förstås.
 
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Inte inom detaljplanerat område. Skillnad på kedjehus och radhus förstås.
Det beror helt på vad som står i detaljplanen. Finns inget generellt förbud.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
På 1800-talet var det oftast städerna som bestämde hurudan byggnadsordning de ville ha. I de flesta städerna var det antingen lovligt att bygga vid tomtgräns eller så skulle man lämna "dropprum" på en meter eller så. Rätten att underhålla byggnader var en självklarhet. Före de "underhållsfria" slit och slängmaterialens tid var det ett ständigt underhåll.

Jag tror inte grannen kan riva upp det i efterhand.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det finns ett gammalt tillstånd/servitut. Så är första stället att leta i avstyckningshandlingen för fastigheten. Den finns att läsa hos lantmäteriet.
Man behöver inte gå till Lantmäteriet (om de ens tar emot) utan kan ringa Lantmäteriverkets kundtjänst och fråga om vilka handlingar som finns och beställa kopior, oftast gratis via mail. Vissa handlingar är otydligt skannade, man kan då bli tvungen att vända sig till ngn filial av Riksarkivet (LMV ger hänvisning) och då kostar det men oftast överkomligt.
 
Förr i tiden var det ingen som kom på tanken att hindra grannen att sköta om sitt hus om det låg direkt vid tomtgräns. Därför finns det nästan aldrig någr skriftliga avtal på att få beträda grannens tomt för att göra underhåll, utan tanken är att man gör precis som du försökt göra: informerar grannen och frågar om hen har något särskilt önskemål om när det passar/inte passar.

Numera är det tyvärr tvärtom en självklarhet för vissa att man inte får passera tomtgränsen även om huset stått där i 200 år. Tyvärr kan du som det ser ut nu inte göra mer än att fråga igen och igen och igen tills du får det önskade svaret.

Men ansöker du om officialservitut får du det säkert. Det kostar en slant, men det kan det väl vara värt för att inte huset ska förfalla.

En medelväg att gå är ju att berätta att du kommer att tvingas ansöka om detta, vilket får till följd att grannen nite har något alls att säga till om längre, då bestämmer du själv när du gör underhållet och behöver inte längre fråga när det passar dem.

Så mitt råd blir:
1. Skriv ut från lämplig websida vad ett officialservitut är. (tex denna: https://vesterlins.se/ordlistan/officialservitut)
2. Med pappret i handen, gå över till grannen igen och säg "Jag behöver renovera fasaden i sommar, när passar det er bäst?"
3. Om han fortfarande nekar, lämna över pappret och säg: "Om ni inte ger mig tillåtelse för underhållet tvingar ni mig att ansöka om servitut, då har du inget alls att säga till om längre. Ska vi göra så eller ska du välja lämpliga datum för mig att renovera?"

Om han fortfarande nekar finns ju inget annat att göra än att gå vidare med ansökan, om inte en kontroll av tomtgränserna visar att gränsen går vid grannens garage istället för vid din fasad.
 
  • Gilla
  • Älska
tio_Pepe och 17 till
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Bakgrund:
Har blivit tipsad om Byggahus och hoppas kunna få hjälp.
Äger sedan slutet av 80-talet ett hus i ett samhälle i mellansverige. Huset är envåningshus, byggt andra halvan av 1800-talet och man kan nog kalla det för ett gatuhus. Jag ska skicka med en ritning.
Huset ligger i hörnan av fastigheten och har inte bara fasad mot gatan utan även mot grannen. Ända sedan jag flyttade in har jag med jämna mellanrum ca 5-6 år låtit se över fasaden och taket som är mot grannen. Dom som har gjort jobbet har då nästan alltid arbetat från stegar eller på senare tid en flyttbar ställning som stått på grannfastigheten.
Jag har informerat grannen och vi har alltid kommit överens så det har aldrig varit några bekymmer att kunna göra underhållsjobben.
för tre år sedan såldes grannfastigheten. Tidigare ägare bodde där redan när jag flyttade dit. När jag i höstas hade på gånga underhållsarbeten och som vanligt berättade för grannen och frågade vad han hade för önskemål om när det t ex skule göras, blev det bom-stopp. Underhåll av huset för du sköta utan att gå in på min tomt, var det svar jag fick.
Jag har koll att alla de papper jag kunnat få tag i på kommunen och lantmäteriet, men ingenstans står något om servitut eller annat om att jag har rätt att gå in på granntomten för att underhålla mitt hus.
Jag förstår ju att det är ju det normala, men mitt hus har ju byggts och funnits på samma plats i över 150 år. Det måste ju ha gjorts många arbeten där man behövt gå in på grannens tomt. Om kommunen eller vem det nu var för 150 år sen, som tillät att huset byggdes som det gjordes, så måste man väl indirekt gett "tillstånd" till att vara på granntomten när man t ex ska göra underhållsarbete på fasaden.
Jag har försökt lirka med grannen, frågat om det rört sig om at han vill ha pengar eller om det är någonting annat, men svaret är detsamma - Du går inte in på min tomt när du ska fixa med ditt hus - och han är helt avvisande till att prata mer/diskutera det hela.
En byggare jag frågat sa att man kan ju använda en skylift men det blir ju väldigt mycket dyrare och så kommer man ändå inte åt den nedesta metern på fasaden utan då måste man ändå stå på marken.
Nu till min fråga:
Kan jag på något sätt få "lagligt tillstånd" att få stå på granntomten eller ha ställning på granntomten när jag ska underhålla fasaden?.
Jag harett uthus som gränsar till grannen. Taköverhänget är ca 50cm, men på kartor ser det ut som att byggnaden går ända till tomtgräns. Detta gör att jag lätt kan underhålla min fasad som vetter mot grannen.
Om du har taköverhäng, så är det troligen på din mark. Har då grannen asfalterat ända fram till din fasad, så har kanske denne gjort det på din mark?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag har försökt lirka med grannen, frågat om det rört sig om at han vill ha pengar eller om det är någonting annat, men svaret är detsamma - Du går inte in på min tomt när du ska fixa med ditt hus - och han är helt avvisande till att prata mer/diskutera det hela.
En tanke: Skulle grannen kunna ha nytta av att få använda den ställning du behöver sätta upp? Om grannen då förstås inte kräver att få ha ställningen i överdrivet många dagar, så kanske det vore en billig lösning för dig? Du kanske t o m kunde betala för färg eller vad grannen nu kan tänkas behöva? Sen går du ut med fika (eller en öl kanske?) och frågar om han vill ha medan han jobbar!
 
Ja, jag tror nog också på att förklara för grannen att din enda lösning är att ansöka om ett servitut, såvida det inte kan lösas informellt. Om det går att göra på ett sätt som gör att det inte uppfattas som ett hot är det ännu bättre. Kanske erbjuda en informell ersättning. Gillar grannen whiskey?
Som granne hade jag ju alla gånger hellre låtit underhåll ske i samråd med mig, utan att min fastighet belastats med ett servitut. I synnerhet om det inte finns någon särskild anledning att neka, som skador eller störning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Självklart låter man sin granne sköta underhållet i ett sådant här läge.
Tala om att flytta in och genast skapa sig dålig grannsämja :(

Skippa whiskey, bullar, kaffe, pengar...
Gör som Anna_H skrev i #22
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Ja, jag tror nog också på att förklara för grannen att din enda lösning är att ansöka om ett servitut, såvida det inte kan lösas informellt. Om det går att göra på ett sätt som gör att det inte uppfattas som ett hot är det ännu bättre. Kanske erbjuda en informell ersättning. Gillar grannen whiskey?
Som granne hade jag ju alla gånger hellre låtit underhåll ske i samråd med mig, utan att min fastighet belastats med ett servitut. I synnerhet om det inte finns någon särskild anledning att neka, som skador eller störning.
Jäkla tjat om whisky i alla såna här trådar. Grannar som kommer med whisky vill jag inte ha, det är folk som vill ta genvägar och köra över mig. Snart sitter man där med grannens bastu, pizzaugn, trädkoja och halva uterummet byggt av gamla fönster på sin egen tomt..
 
  • Gilla
  • Haha
Karrie och 10 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Snart sitter man där med grannens bastu, pizzaugn, trädkoja och halva uterummet byggt av gamla fönster på sin egen tomt..
Eller så slutar det med att man sitter i grannens bastu på grannens tomt drickandes grannens pilsner. Ibland slutar det bra...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dom får helt enkelt hänga ner med rep längst med fasaden. Luften är fri.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Annars låter ju ett servitut via Lantmäteriet som vägen fram. Så denna tydliga eftermiddag, läs mer här:

[länk]
Aldrig i livet, det har jag provat. Du blir skinnad in på bara kroppen, i alka fall i Västerås med deras Lantmäteri
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.