Hej!

Jag planerar att dra in vintervatten och avlopp i mitt fritidshus i Jämtland i samband med att jag gör badrum och har några funderingar om att kallställa huset samt alternativ för underhållsvärme.

Det är ett timmerhus från 1860-talet och är ganska lite isolerat bitvis. Undervåningen har tre stora rum på ca 90kvm totalt + 1 mkt litet blivande badrum på 2kvm. Övervåningen är i nuläget kallvind. Det finns ingen vattenburen värme utan i nuläget bara några elelement och tre eldstäder. Vatten kommer från grävd brunn ca 80m från huset.

Hittills har jag kallställt huset på vintern men undrar vilka problem jag får nu med den planerade renoveringen? Hus bör ju vara uppvärmda året om för husets bästa men med tanke på elpriser så vill jag undvika höga kostnader när jag inte är där. Efter lite efterforskning verkar det som att man kan stänga av vattnet, tömma systemet inne i huset och sätta glykol i vattenlås tex för att kunna kallställa. Men har någon erfarenhet av att starta igång huset på vintern ett par veckor när det varit kallställt och sen kallställa det igen?

Jag tänker att värmekabel kommer behövas för vattenledningen mellan brunnen och huset då jag troligen inte kan gräva till frostfritt hela sträckan pga berg. Men skulle enbart värmekabel skydda ledningarna i huset om det blir rejält kallt? (+ otrevlig risk vid strömavbrott på vintern).

Att ha underhållsvärme på vintern: Alternativt funderar jag också på en luft-luftvärmepump (nedervåningen är rätt öppen så det skulle kunna passa bra) även om det inte är idealt när det är kallt. Alternativt bara värma upp kök med luftvärmepump och badrum med elburen golvvärme (golvvärme pga platsbrist) då dessa är de enda rum som kommer ha vattenledningar. Finns det några problem med att bara värma upp delar av ett hus under de kalla säsongerna? Ser ni några andra alternativ? Vad tror ni är mes ekonomiskt/praktiskt? Jag har tyvärr inte budget för att dra in vattenburen värme i nuläget.

På sikt vill jag renovera mer och isolera mer med cellulosa men det kommer behöva ske successivt över många år. Prio nu är att kunna duscha så småningom och helst även när jag är där på vintern…

Tack för era funderingar!
 
Jag skulle satsa på någonting liknande som vi gjorde i byagården här i byn. WCn har grundvärme och där finns allt vatten draget förutom rören därifrån till diskbänken i köket. De två rören är monterade med fall hela vägen och avstängningskranar i Wcn så det är bara att stänga och öppna kökskranen och låta det rinna tomt och tömma vattenlåset under diskbänken och så kan resten av huset kallställas.

Gamla timmerhus tål att stå kalla om man isolerar med förnuft och inte använder fel material. Om man eldar upp värmen några gånger under vintern så att allting torkar upp och eldstäderna drar ut fukten är det riktigt bra. Mer värme än så är bara slöseri.
 
  • Gilla
Lersjön och 4 till
  • Laddar…
Tack för svar! Ja det låter smart att bara värma upp badrummet och ha en avstängningskran till diskbänken.

Ja precis jag tänker samma angående isoleringen. Huset känns väldigt torrt och fint i nuläget, vill isolera försiktigt och med byggnadsvård i åtanke.
 
Har också äldre timmerhus, 1830-1850 nån gång.
Det har tidigare kallställts men vi som nya ägare kostar på oss grundvärme och kör en LLVP på 13-15 grader med en extra golvfläkt under som vispar runt luften. Stänger vatten efter varje vistelse, men vi tömmer inte några system iom med grundvärme. Har klarat oss vid -17 ute så det håller.
Det kostar lite att ha grundvärme men jag tycker det är bättre, vår tid här på en helg gör att vi redan på lördag eftermiddag har varmt och skönt inne.
 
Olof_Olof Olof_Olof skrev:
Hej!

Jag planerar att dra in vintervatten och avlopp i mitt fritidshus i Jämtland i samband med att jag gör badrum och har några funderingar om att kallställa huset samt alternativ för underhållsvärme.

Det är ett timmerhus från 1860-talet och är ganska lite isolerat bitvis. Undervåningen har tre stora rum på ca 90kvm totalt + 1 mkt litet blivande badrum på 2kvm. Övervåningen är i nuläget kallvind. Det finns ingen vattenburen värme utan i nuläget bara några elelement och tre eldstäder. Vatten kommer från grävd brunn ca 80m från huset.

Hittills har jag kallställt huset på vintern men undrar vilka problem jag får nu med den planerade renoveringen? Hus bör ju vara uppvärmda året om för husets bästa men med tanke på elpriser så vill jag undvika höga kostnader när jag inte är där. Efter lite efterforskning verkar det som att man kan stänga av vattnet, tömma systemet inne i huset och sätta glykol i vattenlås tex för att kunna kallställa. Men har någon erfarenhet av att starta igång huset på vintern ett par veckor när det varit kallställt och sen kallställa det igen?

Jag tänker att värmekabel kommer behövas för vattenledningen mellan brunnen och huset då jag troligen inte kan gräva till frostfritt hela sträckan pga berg. Men skulle enbart värmekabel skydda ledningarna i huset om det blir rejält kallt? (+ otrevlig risk vid strömavbrott på vintern).

Att ha underhållsvärme på vintern: Alternativt funderar jag också på en luft-luftvärmepump (nedervåningen är rätt öppen så det skulle kunna passa bra) även om det inte är idealt när det är kallt. Alternativt bara värma upp kök med luftvärmepump och badrum med elburen golvvärme (golvvärme pga platsbrist) då dessa är de enda rum som kommer ha vattenledningar. Finns det några problem med att bara värma upp delar av ett hus under de kalla säsongerna? Ser ni några andra alternativ? Vad tror ni är mes ekonomiskt/praktiskt? Jag har tyvärr inte budget för att dra in vattenburen värme i nuläget.

På sikt vill jag renovera mer och isolera mer med cellulosa men det kommer behöva ske successivt över många år. Prio nu är att kunna duscha så småningom och helst även när jag är där på vintern…

Tack för era funderingar!
Det kommer bli dyrt med en sådan lång värmekabel om det är 80 m till brunn. Om det inte nedgrävt till frostfritt överallt måste du dra hela vägen. Skulle tro 2000kr/ mån
Om ni har så stor yta skulle jag satsa på en extra toalett, en förbränningstoalett, de är skitbra. Sedan ta med vattendunkar och köra ordentlig kattvätt eller smälta snö och värma vatten på kamin så ni kan tvätta håret.
 
Grävd brunn var sitter pumpen. Som sägs kostar lite att ha värmekabel. En ETL -10 kan tryckas 80 meter i en slang om det inte är kopplingar eller massa böjar, ska vara i princip rakt, lite svaj gör inget. Den dra ca 10 W per meter och det blir då ca 576 kW i månaden X allt som har med totala elpriset att göra. Kan med fördel regleras med en termostat elektronisk sådan, där givarkabeln kan skarvas till 100 meter och givaren läggs på det grundaste stället för slangen. V-kabeln kan även med fördel styras av ett relä som i sin tur styrs av elektronik över internet eller GSM modull med kontantkort. Då går det starta V-kabeln på distans och sätta på den ca 24 timmar innan framkomst. På 24 tim så är den upptinad och vatten finns. Själva PEM-slangen klarar att frysa men inte kopplingar.
 
J jonaserik skrev:
Grävd brunn var sitter pumpen. Som sägs kostar lite att ha värmekabel. En ETL -10 kan tryckas 80 meter i en slang om det inte är kopplingar eller massa böjar, ska vara i princip rakt, lite svaj gör inget. Den dra ca 10 W per meter och det blir då ca 576 kW i månaden X allt som har med totala elpriset att göra. Kan med fördel regleras med en termostat elektronisk sådan, där givarkabeln kan skarvas till 100 meter och givaren läggs på det grundaste stället för slangen. V-kabeln kan även med fördel styras av ett relä som i sin tur styrs av elektronik över internet eller GSM modull med kontantkort. Då går det starta V-kabeln på distans och sätta på den ca 24 timmar innan framkomst. På 24 tim så är den upptinad och vatten finns. Själva PEM-slangen klarar att frysa men inte kopplingar.
Precis jag vet av dur erfarenhet, en droppen i en kulventil sprängde kulan. Sedan räcker det inte med värmekabel utan man måste också ha frostvakter runt pump med mera inomhus därav ca pris på 2000kr/ mån
 
Var mera som ett svar på det med V-kabel, klart kostnaden ökar i kvadrat om mer ska varmhållas, dyrtider i dag-
 
Det är ingen pump, men ett rejält självtryck. Så slipper det iaf. Men behövs alltså värmekabel hela vägen även där det är nedgrävt till frostfritt? Har hört att det mest är kopplingar som är känsliga.
 
J jonaserik skrev:
Grävd brunn var sitter pumpen. Som sägs kostar lite att ha värmekabel. En ETL -10 kan tryckas 80 meter i en slang om det inte är kopplingar eller massa böjar, ska vara i princip rakt, lite svaj gör inget. Den dra ca 10 W per meter och det blir då ca 576 kW i månaden X allt som har med totala elpriset att göra. Kan med fördel regleras med en termostat elektronisk sådan, där givarkabeln kan skarvas till 100 meter och givaren läggs på det grundaste stället för slangen. V-kabeln kan även med fördel styras av ett relä som i sin tur styrs av elektronik över internet eller GSM modull med kontantkort. Då går det starta V-kabeln på distans och sätta på den ca 24 timmar innan framkomst. På 24 tim så är den upptinad och vatten finns. Själva PEM-slangen klarar att frysa men inte kopplingar.
Med det här upplägget skulle jag kunna slå på värmekabeln på distans men behöver komplettera med frostvakt runt kopplingar?
 
Då är frågan var sitter kopplingarna och hur många är det och vad menar du med självtryck då. Går rören/slang direkt till tappkranar. hur mycket vatten finns i källan, fryser det där.
 
Brunnen är bara ca 2m djup, 1,5 i diameter ca. Men har aldrig frusit. En granne tar vatten från samma sedan många år. Är en kallkälla med mycket bra flöde. I nuläget är vattenledningen precis dragen och nedgrävd och dragen till badrummet, där är öppet golv och röris har inte börjat installera än. Allt ska alltså göras nytt.
 
Då har du en riktig nedförsbacke från källan. Finns det möjlighet att bli av med vattnet vid huset, det behöver inte vara mycket till flöde genom slangen för att inte frysa. Brukar räcka med en lite rännil. Sen om brunnen klarar att ge så mycket 24/7 är en annan sak. Ni är två om brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.