M MR.V skrev:
Precis. Den ena är till entré belysningen och den andra är till lampan inne i hallen. Tänkte att de rimligtvis hade funkat med ny kronbrytare då den gamla gick sönder i fästet
Det hade fungerat med en ny kronbrytare. Men det går att få till det med en dubbeltrapp som du har köpt också.
 
Men genom att bygla fasen till L och 2?
 
M MR.V skrev:
Men genom att bygla fasen till L och 2?
Jag förstår inte på bilden vilka hål som hör till vad. Det är inte fler hål på sidorna? Hur tänkte du koppla?
 
Tänkte koppla så att knapparna går till var sin lampa. 5 och 4 är skruvkopplingar på sidan medans dom andra är snabbfästen
 
M MR.V skrev:
Tänkte koppla så att knapparna går till var sin lampa.
Mitt förslag i inlägg #13 ger den funktionen. Men jag uppfattade att du frågade om en alternativ inkoppling.
 
Precis! Tänkte om ja kunde få det att funka utan att åka och införskaffa med kabel..
 
M MR.V skrev:
Precis! Tänkte om ja kunde få det att funka utan att åka och införskaffa med kabel.
Skillnaden mellan en dubbeltrapp och en kronbrytare är just att dubbeltrappen är två helt fristående växlande brytare medan kronbrytaren är två växlande brytare med ingångarna sammankopplade. Det går utmärkt att använda en dubbeltrapp som kronbrytare. Men inte utan en bygel. Så du lär få skaffa lite FK.
 
Jag TROR att ingångarna 1 & 3 har två anslutningar vardera så man kan använda dom som kopplingsplint.

Då kopplar man så här:

Eluttag med gul markering för elinstallation: "Fas in", "Ut 1", "Ut 2", "Bygel".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller så kopplar man Ut på skruvanslutningarna 4 & 5
 
Grymt! Tack så mycket för hjälpen. Blir att köpa lite kabel imorgon så ska ja nog få till de där.
 
Koppla på 4 inte på 2.

Edit: och 5 i stället för L. Om du vill att den ska gå åt rätt håll. Annats fungerar det föreslagna också.
 
  • Gilla
MR.V
  • Laddar…
Eller så vänder man brytaren upp och ner, så slipper man använda skruvterminalerna. 😇

Den enkla förklaringen till den märkliga numreringen är antagligen att man ha samma märkning för L, 1, 2 (läs liknande tryck) som på enkeltrappbrytaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Koppla på 4 inte på 2.
Edit: och 5 i stället för L. Om du vill att den ska gå åt rätt håll. Annats fungerar det föreslagna också.
Jag skrev ju det..
D Dilato skrev:
eller så kopplar man Ut på skruvanslutningarna 4 & 5
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.