Hej!
Jag bor i en bostadsrätt och jag har alltid haft lite problem med avloppet. När jag gjorde första felanmälan när jag flyttade in, för att det gick knappt duscha i 2 min innan det blev översvämmas i golvbrunnen. Dom skickade någon tomte med en slasktratt. Jag sa till han på ett snällt sätt att det där kommer aldrig fungera. Men han försökte i10 min men han blev bara svettig och solade lite snabbt sen med duschslangen och vara nöjd. Jag sa till att han är ju tvungen att spela längre tid. Men hans arbetsdag var tydligen slut och att jag skulle ta kontakt med föreningen igen. Jag ringde då visvärden och berätta frågade om det var okej att jag fixar det själv. Lånar en högtryckstvätt med avloppsrensare? Så behöver det inte bli onödig slasktratts utryckning för föreningen. Hon skrattade och tyckte det var helt okej att jag gjorde så. Har fått gjort så typ varannat år tills 2019 då dom gjorde relating. Nu får jag göra det oftare nästan 2 gånger om året. Har märkt nu att hela golvbrunsinsattsen/vattenlåset har smält och blivit deformerat när dom gjorde relaningeoch att även att svetsen i linoleum mattan är trasig.och badrum är från tidigt 90tal och jag tycker att det känns som att golvmattan har börjat släppa runt brunnen. jag har försökt att täta med silikon. Och jag har inte varit och sprutat med högtryckstvätt där, har bara kört in avloppsränsarslangen i röret efter vattenlåset. Och tanten som jag köpte lägenheten av hadde anlitat hantverkare som föreningen föreslog så det är en vanlig stor risk att det inte är fackmanamessit gjort. För jag ser även att det inte är gjort de med massa andra saker som bostadsrättsföreningen ansvarar för som jag har påpekat endel av. Så jag är väl inte så jätte populär. Och just nu är jag sjukskriven och har inte så gott ställt.

Så min fundering är kommer jag att bli tvungen att renovera badrummet nu om jag skulle göra en anmälan om eventuell vattenskada?

Eller är det bättre att bara blunda?

Och hoppas på att grannen under inte kommer och knackar på och har fuktskador i taket.

jag får ta dom andra värre saker som inte är fackmannamässigt gjorda i en annan tråd
 
BirgitS
B Bullkrans skrev:
Har märkt nu att hela golvbrunsinsattsen/vattenlåset har smält och blivit deformerat när dom gjorde relaningeoch att även att svetsen i linoleum mattan är trasig.och badrum är från tidigt 90tal och jag tycker att det känns som att golvmattan har börjat släppa runt brunnen.
Våtrumsmatta ska det väl ändå vara och sådana har en teknisk livslängd på ungefär 20 år för sen börjar de torka, stelna och spricka, vilket leder till läckage. Badrummet behöver alltså renoveras. Möjligen att du kan skjuta upp det lite genom att köpa en begagnad duschkabin som har utloppet rakt ner i golvbrunnen så att inte mattan blir blöt. Dock blir det svårare att städa golvbrunnen.

Har du några bilder på golvbrunnen och vattenlåset?
 
Det känns som att brunnen har kommit längre ner än innan. Och den där silikon klumpen är istället för en gummi plugg. Gummi pluggen råkade åka med sist jag körde avloppsränsaren.
 
  • Närbild på en smutsig, igensatt handfatavlopp med synliga avlagringar och ett vattenpöl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet avlopp med synliga smutsavlagringar, vatten, och avloppslock vid sidan, i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med märken och repor, del av toalett synlig nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att en renovering av badrummet närmar sig med stormsteg.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den där golvbrunnen ser ju också antik ut. Det är inte så att föreningen planerar ett byte av golvbrunnar i närtid? Hur är det formulerat i stadgarna är det du eller föreningen som ansvarar för golvbrunnens underhåll?

Tveksamt om det går att ansluta något tätskikt till denna gamla golvbrunn på ett fackmannamässigt sätt.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.