A
Hej jag söker någon som byggt containerhus förut, eller bara är väldigt kunnig.
Jag ska bygga mig ett själv och vill ha en person att vända mig till med invecklade frågor😁

Med vänliga hälsningar!
 
Har containrarna gått ner i pris nu eller?
Det var väl brist under pandemin, och inte prisvärt alls att bygga dylika....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har containrarna gått ner i pris nu eller?
Det var väl brist under pandemin, och inte prisvärt alls att bygga dylika....
Det är inga stora summor begagnad
 
Antar att du sett "husdrömmar"-avsnittet där de bygger ett containerhus?
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Antar att du sett "husdrömmar"-avsnittet där de bygger ett containerhus?
Ja jag såg delar av det?
 
Var i Landet är detta

Hur har du tänkt göra med isolering med mera?

Generellt skulle jag säga att regla upp väggar och golv ger mycket bättre effekt än en container som du måste isolera invändigt och därmed tappar rätt mycket boyta.

Skulle inte bygga ett för permanentboende. Speciellt inte i Sverige.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Kalle Karlsson4 skrev:
Ja jag såg delar av det?
Det kanske är bra att se hela? ;)

Det har även diskuterats flitigt på diverse överlevnadsforum. I princip har ingen tråd jag följt resulterat i ett färdigt hus.
 
A
Appendix Appendix skrev:
Var i Landet är detta

Hur har du tänkt göra med isolering med mera?

Generellt skulle jag säga att regla upp väggar och golv ger mycket bättre effekt än en container som du måste isolera invändigt och därmed tappar rätt mycket boyta.

Skulle inte bygga ett för permanentboende. Speciellt inte i Sverige.
Uppland.
25 kvm boyta om man reglar upp och isolerar invändigt på en 40 fot hc container tycker jag ändå är bra.
 
Kalle Karlsson4 skrev:
Uppland.
25 kvm boyta om man reglar upp och isolerar invändigt på en 40 fot hc container tycker jag ändå är bra.
Åretrunt?

Uppland är jävligt kallt november-mars.

Varför reglar du inte upp en stomme och sätter en vettig fasad? Kommer gå snabbare än förstärka, isolera köldbryggor, med mera.

Många vill bygga containerhus för de har nån dröm om att det är enkelt och snabbt. Men det är det inte. Bara ta upp hål för dörrar och fönster tar veckor för en amatör. (det ska förstärkas runtom. Helst med metall)
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Ja, som jag skrivit i typ 10 andra liknande trådar, det finns inget syfte med att bygga i en container, om man inte får den gratis, och man behöver kunna flytta på huset...
 
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
Åretrunt?

Uppland är jävligt kallt november-mars.

Varför reglar du inte upp en stomme och sätter en vettig fasad? Kommer gå snabbare än förstärka, isolera köldbryggor, med mera.

Många vill bygga containerhus för de har nån dröm om att det är enkelt och snabbt. Men det är det inte. Bara ta upp hål för dörrar och fönster tar veckor för en amatör. (det ska förstärkas runtom. Helst med metall)
Den ska sprut isoleras
 
Kalle Karlsson4 skrev:
Den ska sprut isoleras
Är du duktig på svetsa och metallarbete?
Har du tillgång till bra verktyg?

För vem som helst kan spika upp en regelstomme. men metallarbete är svårt som f*n

För övrigt. Om du lämnar metallen ytterst är sprutisolering katastrof
Metallen kommer variera från 40+ till -20 i temperatur och all form av skum kommer förr eller senare att lossna på grund av metallens rörelser. Därefter kommer fuktpåverkan att vara massiv och skiten att rosta
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
Är du duktig på svetsa och metallarbete?
Har du tillgång till bra verktyg?

För vem som helst kan spika upp en regelstomme. men metallarbete är svårt som f*n

För övrigt. Om du lämnar metallen ytterst är sprutisolering katastrof
Metallen kommer variera från 40+ till -20 i temperatur och all form av skum kommer förr eller senare att lossna på grund av metallens rörelser. Därefter kommer fuktpåverkan att vara massiv och skiten att rosta
Vad rekommenderar du att man gör åt det då? :)
 
A
Appendix Appendix skrev:
Är du duktig på svetsa och metallarbete?
Har du tillgång till bra verktyg?

För vem som helst kan spika upp en regelstomme. men metallarbete är svårt som f*n

För övrigt. Om du lämnar metallen ytterst är sprutisolering katastrof
Metallen kommer variera från 40+ till -20 i temperatur och all form av skum kommer förr eller senare att lossna på grund av metallens rörelser. Därefter kommer fuktpåverkan att vara massiv och skiten att rosta
Även om man sprutar 5 cm polyuretanskum på insidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.