Hej!
Är precis klar med min anläggning men får bekymmer när jag ska ladda tankarna samtidigt som jag släpper ut vatten till elementen.

Tankarna laddar bra när jag inte släpper ut vatten till elementen men så fort radiatorkretsen är inkopplad går det fruktansvärt långsamt.

Funderar på om problemet är att jag har kopplat in shunten direkt på laddkopplet, eller om jag skulle kopplat på mig mellan näst sista och sista tanken istället.

Kan ju även ha den på toppen av tanken.

Lite data:
Panntemp 72 grader tills tankarna är varma sen går den upp till 80 grader där jag slutar elda. (Har dock inte nått 80 grader med radiatorkretsen inkopplad)


Shuntar ut runt 35-40 grader

300L expansion

Ungefär 2 kubik vatten

30 kw solo innova

Rökgastemp går mellan 150 och 200
Pannrum med värmepanna, kopparledningar, vedtrave och säck med pellets. Utrymme med teknisk utrustning för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och det är inte så enkelt som att det helt enkelt är kallt ute och ditt hus värmebehov gör att det går långsamt att ladda tankarna?
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Och det är inte så enkelt som att det helt enkelt är kallt ute och ditt hus värmebehov gör att det går långsamt att ladda tankarna?
Jag tror att vi har svaret här.

Om jag kommer hem och tankarna är "tomma" = inget varmvatten för dusch så går all värme ut till elementen innan tankarna laddas, kan ta rätt lång tid innan det börjar ladda i tanken.
Så jag har kommit på att vill jag ha varmvatten snabbt så stänger jag av shunten så ingen värme går ut till elementen. Gäller sen bara att komma ihåg att slå på shunten igen när jag har duschat. 😉😉😉
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Fördelen med din inkoppling sv shunten är att du snabbt får värme i huset om tankarna är utkylda. Att det tar tid beror helt enkelt på att det inte blir så mycket effekt kvar för att ladda tanken. Det är inget fel.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Okej då får jag elda på! 😆
Kan det va värt att byta termostat till en som öppnar senare?
Tänker att det kanske laddar fortare om jag får upp pannan direkt till 80 grader mot mina 72 grader jag har nu
 
Det påverkar ju inte hur mycket effekt du får ut från pannan.
 
Elda med torr ved.. Björk värmer mer.
 
Vad har du för dimensioner på rören i laddcirkulationen?
Vet inte om bilden lurar mig, tycker det ser vekt ut där runt shunten och vertikalaröret från botten på tankarna.
Du har väl en till pump, vilka hastighetslägen har du pumparna på?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
All ved ger i princip lika mycket energi i för samma massa. Med tunga träslag får man in mer ved i pannan. Men annars fungerar andra träslag också bra.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Jag tror att vi har svaret här.

Om jag kommer hem och tankarna är "tomma" = inget varmvatten för dusch så går all värme ut till elementen innan tankarna laddas, kan ta rätt lång tid innan det börjar ladda i tanken.
Så jag har kommit på att vill jag ha varmvatten snabbt så stänger jag av shunten så ingen värme går ut till elementen. Gäller sen bara att komma ihåg att slå på shunten igen när jag har duschat. 😉😉😉
Har själv kommit hem från 1v semester vintertid. Huset håller 11°.
Drar igång en brasa och toppfyller med björk och ek. Ställer shunten manuellt på max och äter ett sent kvällsmål.
Gör mig i ordning, glömmer.... somnar.
Vaknar 4 på morgonen av 40° I sovrummet! 👍🙈
 
Henrik Sundqvist Henrik Sundqvist skrev:
Vad har du för dimensioner på rören i laddcirkulationen?
Vet inte om bilden lurar mig, tycker det ser vekt ut där runt shunten och vertikalaröret från botten på tankarna.
Du har väl en till pump, vilka hastighetslägen har du pumparna på?
35 mm på laddslingan, 22mm vid shunten.
Har en pump på laddomaten med, den står på högsta hastigheten. Cirkpumpen ovanför shunten har jag haft på lägsta hastigheten.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Med tanke på att bilden visar möglig barrved så är nog standard svaret att köpa boken Ved.
[länk]
Håller med om att veden är av varierande kvalité och sort, dock så sorterar jag ut och lägger i ved som har en fukthalt på max 20 %
Lägger i klena vedträn i början och så blir det grövre högre upp. Vissa är kanske lite väl grova förvisso.
Veden på bilden är sån jag inte sorterat än.
 
Tankarna parellelt kopplade, mycket kallvatten från botten och då ska alla värmas samtidigt. blir inte många liter per minut för laddning och tar ut en del till huset före/samtidigt med laddning. Det är tufft att koka vatten.
4 X 750 liter tar tid att värma på med en så klen panna som 30 kW. Att värma tankarna från 50 C till 80 C tar ca 5 tim ( 30 C höjning ) plus tid om värmeuttaget till huset är med. Allt detta om du får ut 30 kW från pannan konstant, men det får du inte, var glad om den ger ca 25 kW. 30 kW är under absoluta perfekta förhållande och det är vad tillverkarna har och skriver i specarna. Så allt som skrivs med effekten är inte med verkligheten
 
Sen shuntar du för hand, det är på gränsen till katastrof. Vid - 10 ute så ställer du in för ca 20 C inne, returen blir en temp på, via shunten så fylls utgående temp på, den höjs över vad du behöver för varje varv flödet går runt. Blir det noll ute så blir det samma sak, men nu behövs inte så mycket värme till huset, flödet åker runt och tempen ut ökar fort. Kan nog satsa en stor peng på att tempen åker rätt häftig JOJO i huset.
Invenstera i en shuntautomatik som reglerar på uttempen, Då kommer shunten att stänga mot huset, allteftersom tempen ökar i pannan och tankarna laddas fortare. Den betalar sig rätt snabbt och värmen i huset håller sig på rätt nivå. Mindre värme ut vid mildväder ute, gör att tankarna håller värmen i dom längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.