Tjena Byggahus!

Jag installerade idag ett L3S Doorman från Yale inklusive det nya slutbläcket 1489-11 som ingick på en döör från 70-talet. Jag hade precis installerad handtagen på båda sidor (med fyrkantspinnen och fjädranar) och skulle bara testa om allt funkade så föll dörren i låset. Handtagen rörde hakregeln och (det minns jag) och låsets förregling ställde jag i rätt rikting. Jag kan alltså inte öppna låset varken från in eller utsidan. Jag befinner mig i STEG 8 av instruktionen och har inte installerat batterierna eller aktiverat låset. Vad kan jag göra för att kunna öppna dörren igen? Är det helt kört?
 
hansulainen hansulainen skrev:
Tjena Byggahus!

Jag installerade idag ett L3S Doorman från Yale inklusive det nya slutbläcket 1489-11 som ingick på en döör från 70-talet. Jag hade precis installerad handtagen på båda sidor (med fyrkantspinnen och fjädranar) och skulle bara testa om allt funkade så föll dörren i låset. Handtagen rörde hakregeln och (det minns jag) och låsets förregling ställde jag i rätt rikting. Jag kan alltså inte öppna låset varken från in eller utsidan. Jag befinner mig i STEG 8 av instruktionen och har inte installerat batterierna eller aktiverat låset. Vad kan jag göra för att kunna öppna dörren igen? Är det helt kört?
Prova stoppa i batterierna. Låset är väl inte mekaniskt?
 
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Ju men dom säger ju i manualen och introduktionsvideo att det är viktigt att dörren är öppen och med hakregel indragen när man aktivera sin Doorman för första gången @Manganbangan
 
Testa att nödöppna låset då det sker mekaniskt.
Har du flera dörrar eller är du utelåst eller innelåst?
 
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Testa att nödöppna låset då det sker mekaniskt.
Har du flera dörrar eller är du utelåst eller innelåst?
Tack @123abc jag hoppades verkligen på att du svarar1 TACK att du tar din tid på en lördag kväll! Jag kommer ut genom källaren, är alltså inte inlåst i huset eller utläst och sitter i värmen :)

Jag vill förtydliga, att jag inte har inställt och aktiverat låset än, och kunde inte kontrollera om att förregeln hamnar korret då dörren redan stängdes. Fungerar nödöppning av ett Yale Doorman L3N under dessa förutsättningar (då låset inte inställdes vill säga). Jag t-tänker nu att kanske slutbläcket sitter inte 100% korrekt och evtl förregeln hamnar i en av hålen av bläcket.
 
Redigerat:
Nödöppning ska fungera och om förreglingskolven vore felvänd så hade det inte gått att stänga dörren utan den hade tagit emot samt att den åkt in om du öppnat, det är inget att oroa sig över.
Nödöppningen ska testas under installationen utan batteri då den är mekanisk.
 
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Jag har hittat i en annan tråd du svarade @123abc en "macgyver" trick att trycka in fallkolven med en plastbit nu och dörren gick att öppna. Det verkar så att slutblecket är ev. felmonterad? Fallkolven hamnat exakt där svarta prickan i röda ringen/markeringen är. Där ska den väl inte vara, eller?
 
  • Dörrlåsmekanism närbild, strikta metaller, skruvar, säkerhetsinslag, delvis öppen, slitage synligt, gråa och bruna toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

hansulainen hansulainen skrev:
Jag har hittat i en annan tråd du svarade @123abc en "macgyver" trick att trycka in fallkolven med en plastbit nu och dörren gick att öppna. Det verkar så att slutblecket är ev. felmonterad? Fallkolven hamnat exakt där svarta prickan i röda ringen/markeringen är. Där ska den väl inte vara, eller?
Då vet du vad som är fel och vad som behöver åtgärdas.
En vanlig dörr är inte överfalsad och då är det lättare att peta in förreglingskolven från utsidan.

Jag hade skrivit detta i förra inlägget men det tog jag bort innan jag postade inlägget.
I vissa dörrar kan förreglingskolven fastna i något hål eller om man inte monterat slutblecket men det är inte speciellt troligt i detta fallet, detta då förreglingskolven inte påverkas (åker in) under öppning när man öppnar.
En tröst är att du inte är den enda som gjort det felet, med tre "hål" i slutblecket så ökar risken att det blir fel.

Om du har det felet så sitter slutblecket väldigt fel i höjd, ovankant slutbleck i centrum av övre fästskruven till låshusets stolpe är ett bra riktmärke i höjd men det finns trådar med bilder och bättre beskrivning.
Jag hade petat in förreglingskolven med en matkniv från besticklådan genom att föra in den bakom förreglingskolven och dra mot mig men den förklaringen finns nog i den tråd du läst.
Förreglingskolven ska vara ovan det övre hålet och ligga intryckt mot slutbleckets stolpe.
Är det möjligt att ändra höjden på slutblecket så det blir rätt?
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-slutbleck-yale-doorman-l3.461211/#post-4821422
 
Redigerat:
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Tack så mycket @123abc jag behover nog åtgärda detta imorgon, ska sätta slutbleck i rätt höjd så lär det funka, sen är det nog en liten renovering av karmen som jag behöver göra.

Detta slutblecket jag fick av Yale/AA är denna bra för min installation eller ska jag ta en annan?
 
Tack @123abc för bra stöd här igår. L3s sitter nu på plats, slutbleck satt korrekt och dörren stängs mycket smidig. Nu ska jag bara fylla på hålen i katen (såg, mejslade ut för mycket) -några tipps tex kemisk trä?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.