Hej

Ett hus har en central kopplingslåda innomhus för inkommande el. I denna finns 3 faser samt en PEN plint. Denna kopplingplint matar i sin tur 2 centraler i huset. Till central 2 så går en 5 ledad kabel (4 + fläta) från den centrala kopplingslådan. D v s Från denna plint så delar man upp nolla och jord. Så inkommande till undercentral 2 är en fem-ledare med 3 faser samt anslutning till nollplint och sedan flätan till jordplinten. D v s man går från combined 4-ledare PEN med till separated 5-ledare med PE+N.


Undecentral 2 har ingen JFB, men ska nog få framöver. En 300mA JFB till BVP samt en 30mA JFB för det övriga. Undercentral 2 har ingen möjlighet att kapa/dela av nollskenan, utan att byta delar i centralen. Och enligt föreskrifterna 801.2 så ska alla PE och N anslutningar sitta under egna klämmor. Och även om detta inte längre skulle vara ett krav med separata klämmor för PE och N så är det en extra säkerhet och bra vilket jag vill följa. Ingen utrustning har i denna central heller behov att ligga utanför JFB.


Fråga:
Är det ok att i central 2 ta bort och sluta använda inkommande kabel till nollplinten (som kommer från samma pen-plint i central kopplingsboxen som flätan till jordplinten) och sen mata jordfelsbrytarna från jordplinten för sen koppla in nollplinten efter jfb. På så sätt så går man ju till kombined från 5 ledare. Men å andra sidan så är det combined hela vägen från gatan till central 2. D v s man har inget icke tillåtet 5-ledarsystem före denna till central 2 inkommande PEN. Jag vet att det el-tekniskt inte är något problem då det blir en helt vanlig inkommande 4-ledarsystem som sen delas upp med JFB mellan pen och nollplint i central 2. Men är det föreskriftmässigt ok med en sån ändring, eller ligger det i någon gråzon? Kunde man få en kommentar elsäkerhetsmässigt samt även en kommentar med reglementet i fokus.


Supertack på förhand

Mvh
Peo
 
Det är inte förbjudet men kräver att PEN-ledaren (skärmen i din kabel) har arean 10 mm² eller högre.

Dessutom behöver du inte, och det vore dumt att backa från TN-S till TN-C.

Kravet på separata plintar för varje ledare fanns i blå boken, den du hänvisar till. Kravet finns inte kvar idag. Det krav som outtalat finns är att man utför alla anslutningar på ett bra och tillförlitligt sätt, dvs man ska använda sina egna färdigheter och ta ansvar för det man gör istället för att luta sig mot regler.

Det är praxis att ansluta två likadana ledare på terminalerna till en JFB. Dvs inkommande N ansluts till första JFBn. Därifrån syr man vidare en likadan tråd till nästa JFB. N-utgången på den ena JFBer kommer att gå direkt till BVPn vad jag förstår? Då behöver inte N-plint för det, utan den kan användas för den andra JFBn.

Jag förstår att det är en EKKJ du har idag, alltså med solida ledare (EK). En sådan kan inte samsas med en RK under samma hissklämma i JFBn, utan du behöver antingen slakta en likadan EKKJ eller sätta ändhylsa på RKn, ev dubbelhylsa får båda ledarna.
 
  • Gilla
avh67f och 7 till
  • Laddar…
Mycket tack för bra och tydligt svar på frågan!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Här är kommentaren vad reglerna säger.

543.4.3
Om installationen från någon punkt är utförd med separat skyddsjords- och neutral-/mittpunkts-/
linjeledare ska inte neutral-/mittpunkts-/linjeledaren förbindas med någon annan jordad del i installationen.

Fordringarna i ovanstående stycke innebär att då en övergång från TN-C- till TN-S-system har gjorts ska inte en återgång till TN-C-system göras.


Glöm inte att koppla bort neutralledaren från plinten i dosan, isolera och lägga den åt sidan och märka den nya PEN.ledaren med blå markering i varje ände och säkerställa att den är minst 10 mm2 som Bo redan skrivit om du absolut måste fortsätta med TN-C från dosan dvs.

Jag tyckte det var värt att förtydliga angående TN-C-S till TNC. Men det känns ju dumt att inte använda TNS nu när du har rätt kabel framdragen.
 
Fast nu skulle vi inte konvertera till TN-C utan behålla TN-S, eller hur pos? Det är det scenario jag beskriver.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A
Jag tyckte bara inte det blir bra med det förfarande trådstartaren skrev i inlägg 1 om att gå från TNC till TNS till TNC.

Din lösning är jag helt med på Bo. Hoppas trådstartaren väljer den istället.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag *tror* (jag vet inte) personligen på att den skrivelsen i 543.4.3 (utan att ha läst den. Har bara läst ditt statemeni här i tråden @avh67f) är tänkt att säga nej till att gå från TN-S till TN-C om man behåller TN-S kvar tidigare i kedjan från elleverantören, och med det säga nej till att man lägger ström i PE ledaren på TN-S systemet före TN-C . I det här fallet så skulle det i så fall vara TN-C hela vägen från elleverantören till aktuell central. Det enda som bör blockera att på det här stället gå över till TN-C borde vara om flätan i 5-ledaren är mindre än 10 mm2. Tanken med detta var i så fall allt slippa sätta dit en extra noll-kopplingsplint för inkommande nolla före JFB då aktuell nollsskena inte enkelt kan delas till före resp efter JFB.

Eller har jag missat något i regelverket här?


Men…
Det kommer troligen oavsett regeltolkningen avseende ovan bli så att det införskaffas en kopplingsplint för sken-montage för inkommande nolla och därmed behålla TN-S när JFB och PSA monteras. Då kan inkommande nolla gå till den plinten och sen ut till std 30mA JFB samt till 3-fas 300mA PSA. Jag är inte för att låta PE eller N ledare samsas under samma klämma även om man idag får det….

Uppskattar svaren jag fått här i tråden!

Mvh
Peo
 
A
  • Gilla
pos
  • Laddar…
P pos skrev:
Tanken med detta var i så fall allt slippa sätta dit en extra noll-kopplingsplint för inkommande nolla före JFB då aktuell nollsskena inte enkelt kan delas till före resp efter JFB.
Och det slipper du då det inte måste finnas en sådan plint. Utan du kan som jag skrev ansluta inkommande nolla direkt till ingången på första JFBn.

Men kan du knöla in en separat N-plint så är det ett litet plus då anslutningarna bör blir lite mer tillförlitliga. Men som sagt, vad som blir tillförlitligt hänger på installatörens färdigheter.
 
  • Gilla
pos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.