Hej!
Vi har anltitat utländska hantverkare för att sätta in fönster i vårt gamla hus. Huset har timmerstomme.

De har lappat ihop en regel vid ett fönster. Dvs vänstra regeln är delad i två. Problem? Borde vi be dem göra om detta eller har det ingen betydelse?

De har satt en planka ovanför fönstret istället för regel, troligen pga platsbrist och att inte vilja kapa en timmerbalk. Problem eller är detta ett sätt att lösa hantering av gammalt hus?

De har satt kilar ovanför ett fönster för att plankan under ska hamna jämnt. Problem?

Av misstag kapade de av för mycket av en timmerbalk. Dvs den som går som nummer två från taket tog de bort 1,1 meter av då de trodde att det skulle in ett fönster just där. Bör vi förstärka? Ska reglarna sitta på något visst sätt runt ett fönster. Ena delen av vårt hus är från 1767 och den nyaare delen är från 70-talet. Vi ska ha fönster där det ej finns fönster idag.

Tips, snabbt tack. De står med motorsågen och kapar för fullt...

//Generellt
 
Jag vet inte riktigt vad det är för reglar du pratar om? Har de fodrat hålet med reglar, eller är det de gamla gåterna du menar, de som ligger i ett spår i timret? Är de gåterna så bör dessa inte skarvas hur som helst, men det kan mycket väl fungera ändå. Sannolikt rör sig inte huset så mycket nuförtiden.

Att sätta en bräda i överkant kan man väl göra om hålet är för stort, men jag hade drevat med isolering istället. Förstår inte riktigt hur du menar med kilarna.

Att de kapat den näst översta stocken ska inte vara något problem så länge den översta är intakt. Det är sannolikt inga stora laster på väggen, gissar att du har ett åstak.
 
Tack för svar.

Det är liggande timmer i ytterväggarna, men jag tror det är stående timmer i mitten av huset. Det är en och en halvplan. På övervåningen har vi bytt tak, till nya takstolar så där finns ej timmer i annat än själva ytterväggarna.


Snickarna tog bort en stor bit av stock nummer två för att sätta fönster då vi vill ha lite större fönster och ha dem på en brösthöjd 80 cm och det bara är 2,35 höjd från golv till tak. Det fanns inte plats för en regel ovan fönstret, så det satte ditt en planka i överkant. istället Sedan har de fäst dit fönstret. För att få plankan "rak" har de även satt en liten kil. Sedan har de drevat runt fönstret. Bör vi be dem förstärka upp på något sätt.

De har bara hunnit med två fönster och i det andra rummet så har de inte satt dit en hel regel i vänsterkant, utan skarvat den . Varför vet jag inte

Kommer det blir ett problem om huset rör sig? Ska vi be dem göra om detta och sätta en hel regel.


TAcksam för snabb resons, lite orolig för detta och själv kan jag inte så mycket...
 
Jag kan inte se något skäl alls att sätta dit en regel i överkant av fönsteröppningen, om det är liggande timmer alltså.

I övrigt är känner jag att jag inte får en tillräckligt bra uppfattning om kåken enbart genom text, så jag avstår från att kommentera vidare.
 
Okej, tack ändå.

Behöver de regla om där de skarvat en regel tro? Det ser stabilt ut och är för att fylla ut vägen in till timret...

vi får hoppas att hantverkarna vet vad dem gör alltså...
 
kanske hade varit bättre att anlitat hantverkare med lite mer kunskap, men dom kanske är billiga.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.