Ja, det kanske blir där jag hamnar ändå. Det funkar ju i andra hushåll.
Annars får jag installera en uppkopplad magnetventil på varmvattnet till duschen och skapa en app så får man swisha fem kr för fem minuter varmvatten.
Då blir det nog snabba duschar!

Men på riktigt då. Det måste ju finnas fungerande lösningar för "tanklösa" innedelar. Lösningar som gör att det funkar precis som en vanlig innedel bara att tanken finns i ett eget hölje och rymmer 50% mer vatten.

Eftersom jag lär få duscha sist så är det ju jag som kommer få duscha kallt om inte varmvattnet räcker.
 
P Patrik Hazard skrev:
Men på riktigt då. Det måste ju finnas fungerande lösningar för "tanklösa" innedelar. Lösningar som gör att det funkar precis som en vanlig innedel bara att tanken finns i ett eget hölje och rymmer 50% mer vatten.
Min Daikin Luft/Vatten var en sådan, lös 300 liter tank med elslinga och vattenslinga styrd med växelventil.
Daikinen styrde både växelventil och elslinga efter behov och inställningar.
Funkade klockrent.
 
D Dilato skrev:
Min Daikin Luft/Vatten var en sådan, lös 300 liter tank med elslinga och vattenslinga styrd med växelventil.
Daikinen styrde både växelventil och elslinga efter behov och inställningar.
Funkade klockrent.
Precis den funktionen jag vill ha. Får snacka med lite återförsäljare om hur det funkar. Om det funkar bra med olika fabrikat på vvb och lvvp eller om det är någon märkesbunden kompatibilitet.
 
P Patrik Hazard skrev:
Precis den funktionen jag vill ha. Får snacka med lite återförsäljare om hur det funkar. Om det funkar bra med olika fabrikat på vvb och lvvp eller om det är någon märkesbunden kompatibilitet.
Så länge tempsensorn i tanken är kompatibel med pumpen så funkar det.
 
D Dilato skrev:
Så länge tempsensorn i tanken är kompatibel med pumpen så funkar det.
Och tanken måste ha en slinga. Skulle en Thermia wt-t el motsvarande fungera i denna konstellation, eller är det en annan typ eller princip av beredare jag behöver?
 
B
H
Ca
P Patrik Hazard skrev:
Ok.
Jag har kikat lite på denna variant.
[länk]

Innedelen har då ingen egen vvb, så för att den ska kunna värma en extern vvb så måste denna vvb ha en slinga antar jag?
Jag har inte riktigt plats för två st kylskåpsstora maskiner på installationsplatsen, men en sådan här plus en 300 liters beredare skulle kunna funka.
Frågan är då hur vvb måste vara bestyckad för att vara kompatibel?
Vad du en gör, köp inte från ovan nämda företag. Googla reklamationer från det företaget så ser du själv.

Köp av din lokala installatör i stället.
Men köp med inbyggd vvb i stället för hydrobox.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Ca

Vad du en gör, köp inte från ovan nämda företag. Googla reklamationer från det företaget så ser du själv.

Köp av din lokala installatör i stället.
Men köp med inbyggd vvb i stället för hydrobox.
Finns det någon statistik på felfrekvens på olika fabrikat? Jag har förstått att det förekommer problem med oljud från Mitsubishis utedelar men utan statistik är det svårt att veta om just detta fabrikat är extra problemtyngt, eller om det är som det brukar, att det är de missnöjda kunderna som hörs.
Jag har absolut inte bestämt mig för Mitsubishi.
Jag tyckte bara att de verkar ha ett rätt bra förhållande mellan pris och prestanda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.