Hej,

jag har en Nexa-ringklocka (MLR-1922) som via magnetkontakt ger en signal när dörren öppnas. Problem: sen ett halvår tillbaka ger den signaler även när dörren inte öppnas. Det är lätt irriterande kl. 04.00 ...

Den fungerar alltså utan Siri, utan mobil osv - inget "smart larm", alltså. Magneter ihop - ringer inte, magneter isär - ringer.

Det händer att någon glömmer att stänga dörren och djur smiter ut, och det är liksom inget att göra åt. Men finns det något system som *bara* larmar när dörren öppnas?
 
Vad är det för magnetkontakt?

Hur är det med batteristatusen på magnetkontakten?

Hur sitter magnetkontakten?
Vilket avstånd är det mellan magnet & brytare?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för magnetkontakt?
Nexas eget, LMST-606
Demmpa Demmpa skrev:
Hur är det med batteristatusen på magnetkontakten?
bytte nyligen
Demmpa Demmpa skrev:
Hur sitter magnetkontakten?
en del i dörren, den andra i karmen
Demmpa Demmpa skrev:
Vilket avstånd är det mellan magnet & brytare?
3-4 mm.
 
Helt löjligt och obegripligt: jag har tagit ut batterierna ur magnetkontakten & tagit ut batteriet ur dörrklockan. Och likt förbannat ringer eländet. Någon som har en tänkbar förklaring?
 
Du har alltså tagit ur batterierna i MLR-1922, men den fortsätter att ringa?

Eftersom den går på frekvensbandet 433,92 MHz så kan vilken enhet som helst sända rätt "kod" för att aktivera mottagande enheten.
 
  • Gilla
kuwi och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har alltså tagit ur batterierna i MLR-1922, men den fortsätter att ringa?
Exakt. Udda tider, tyvärr.
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom den går på frekvensbandet 433,92 MHz så kan vilken enhet som helst sända rätt "kod" för att aktivera mottagande enheten.
Jag var rädd för det svaret. Kan jag inte få ett annat svar, tack? :)

Suck. Jag kan ju inte gärna gå runt och be folk i kvarteret att byta dörrlarm ...Jag får nog leta efter ett annat system som gör ungefär samma sak.

Seriöst: tack för att du har hittat den rimligaste lösningen!
 
K kuwi skrev:
Exakt. Udda tider, tyvärr.
Den fortsätter att ringa även när batterierna är urplockade.
Eller menar du att du tog ur batterierna ett tag och satte i de igen och då börjare det ringa igen?

Prova att rensa minnet i dörrklockan.
Vänta för att se om det ringer igen, det ska det egenligen inte göra.

Programmera sen in magnetkontakten igen.
K kuwi skrev:
Suck. Jag kan ju inte gärna gå runt och be folk i kvarteret att byta dörrlarm ...
Det behöver inte vara något dörrlarm, det kan vara "vad som helst" som sänder och som använder exakt samma protokoll som Nexa samt sänder samma kod som din magnetkontakt gör.

K kuwi skrev:
Jag får nog leta efter ett annat system som gör ungefär samma sak.
Du får leta efter något som använder Z-Wave, Zigbee eller något liknande.
Dessa system länkas med dubbelriktad kommunikation samt kopplar ihop sändare-mottagare, om inte sändafen är kopplad till mottagaren så kan inte sändaren sända till mottagaren.
 
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den fortsätter att ringa även när batterierna är urplockade.
Eller menar du att du tog ur batterierna ett tag och satte i de igen och då börjare det ringa igen?
Nej, batterierna är borta. Inget "kan" egentligen ringa. Och det ringer ändå. Det stärker väl teorin att det är någon annan sändare?
Demmpa Demmpa skrev:
Prova att rensa minnet i dörrklockan.
Vänta för att se om det ringer igen, det ska det egenligen inte göra.
Jag ska testa det, tack.
Demmpa Demmpa skrev:
Programmera sen in magnetkontakten igen.

Det behöver inte vara något dörrlarm, det kan vara "vad som helst" som sänder och som använder exakt samma protokoll som Nexa samt sänder samma kod som din magnetkontakt gör.
Det låter ju i och för sig inte så sannolikt, men det kan ju hända ändå. Och det vidgar antalet möjligheter ...
Demmpa Demmpa skrev:
Du får leta efter något som använder Z-Wave, Zigbee eller något liknande.
Dessa system länkas med dubbelriktad kommunikation samt kopplar ihop sändare-mottagare, om inte sändafen är kopplad till mottagaren så kan inte sändaren sända till mottagaren.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.