M Mido11 skrev:
Jag förstår hur servitut fungerar men du verkar inte fatta skilnaden mellan avtal och part så ta ditt mästrande och dra...
Du verkar sannerligen inte ha förstått alls hur servitut fungerar. Att ens komma på tanken att jämföra servitut och avtal är totalt oegripligt. Det finns inget avtal i det som tråden diskuterar, bara ett servitut.
Din ton är oacceptabel.!! Anna_H är inte den som mästrar, det är du och bara du. Du borde sansa dig innan du fortsätter.
 
  • Gilla
seniorkonsult och 4 till
  • Laddar…
M Mido11 skrev:
Jag förstår hur servitut fungerar men du verkar inte fatta skilnaden mellan avtal och part så ta ditt mästrande och dra...
Jag mästrar inte, jag förklarar.

Men jag får förklara lite till då:
Med part anar jag att du menar avtalspart, dvs de personer som tecknar avtalet. Det är i praktiken irrelevant när det gälelr servitut, eftersom det är fastighetsägarna vid den tidpunkt avtalet ingås som är avtalsparter, men det är fastigheten som äger servitutet, dvs det gäller även om fastigheten byter ägare så att den som tecknade avtalet inte längre finns kvar.

Parter är inte ett relevant begrepp när det gäller servitut utom i just det ögonblick då ett avtalsservitut tecknas.
 
  • Gilla
  • Wow
Mido11 och 3 till
  • Laddar…
Saxdaling: Vad är ett avtalsservitut om inte ett avtal?
 
D Daniel 109 skrev:
Saxdaling: Vad är ett avtalsservitut om inte ett avtal?
Ett servitut är ett servitut. Ett avtal är ett avtal. Ett servitut är inget avtal.
 
S Saxdaling skrev:
Ett servitut är ett servitut. Ett avtal är ett avtal. Ett servitut är inget avtal.
Ska man vara riktigt petig så tecknar man ju ett avtal om servitut, och fastighetsägarna, parterna, undertecknar avtalet,

Men när fastigheterna är sålda till någon annan finns servitutet kvar, trots att det inte är de parter som undertecknade avtalet som äger fastigheterna. Och nånstans här går Mido11 vilse. Plus att hen antagligen som de flesta andra som är nya på det här med servitut inte riktigt är med på vad härskande och tjänande innebär.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.