Jag har precis köpt en mexitegelvilla med källare och inredd vind. Uppvärmningen sköts av oljeburna elelement samt en insatskamin. Rummen i källaren (sovrum, verkstad, tvättstuga, badrum) har frånluftventiler som leds upp med rör till taket. Jag har en tanke att istället leda in frånluften från källaren till garaget, och därigenom värma garaget med frånluften, som ligger i samma plan och på detta sätt återanvända frånluften. Ett annat alternativ är ett sådant värmeåtervinningsaggregat som det disk. om på forumet. Men om jag investerar i ett sådant agg. är jag mån om att all frånluft går genom det och inte genom skorstenspipan tex. Huset har ju tre våningar och hur ska jag kunna samla all frånluft till samma ställe???Ett frånluftagg. innebär väl också att flödet måste vara rätt högt??? En annan sak är att jag vill ha en tilluftfläkt istället för en frånluftfläkt för att få ett övertryck snarare än ett undertryck i huset. Anledningen är radonhalten som idag tangerar gränsvärdet.

Puhh, det blev många frihetsgrader - tacksam för alla råd.

/Christer
 
Tycker du ska ta ett snack med en ventfirma om dina planer.

Du har inte tänkt på att när då för över f/l till ditt garage så för du in all fukt från huset
och vad händer då..??

Om du har övertryck i huset,vart tar då fukten vägen...?? jo in i huskroppen väggar golv och tak. >:( Inte speciellt bra lösning.

Ang radonet så projektera ett ftx system och med en hög temperaturverkningsgrad på
aggregatet för bästa och högsta besparing.
Då får du bukt med din ventilation och dina radon problem på ett riktigt sätt,snacka med www.usv.se dom kan och har byggsatser så du behöver bara bygga ihop sedan
 
vento skrev:
Tycker du ska ta ett snack med en ventfirma om dina planer.

Du har inte tänkt på att när då för över f/l till ditt garage så för du in all fukt från huset
och vad händer då..??

Om du har övertryck i huset,vart tar då fukten vägen...?? jo in i huskroppen väggar golv och tak. >:( Inte speciellt bra lösning.

Ang radonet så projektera ett ftx system och med en hög temperaturverkningsgrad på
aggregatet för bästa och högsta besparing.
Då får du bukt med din ventilation och dina radon problem på ett riktigt sätt,snacka med www.usv.se dom kan och har byggsatser så du behöver bara bygga ihop sedan
Den ca 20gradiga luften går genom garaget och ventileras sedan ut med frånluftventiler.

Det är allmänt vedertaget att man bygger med övertryck i hus idag istället för undertryck. Övertryck, istället för undertryck, i huset kommer att hindra fukt och radon att sugas upp genom plattan. Jag tror att luften i huset är betydligt torrare än luften som är bunden i jordlagret utmed grunden.
 
OlofChrister skrev:
Det är allmänt vedertaget att man bygger med övertryck i hus idag istället för undertryck. Övertryck, istället för undertryck, i huset kommer att hindra fukt och radon att sugas upp genom plattan. Jag tror att luften i huset är betydligt torrare än luften som är bunden i jordlagret utmed grunden.
Jag har varit med och projekterat en hel del ventilationsanläggningar och jag har aldrig varit med om att man projekterat övertryck (visst, specialfall som renrum o dyl, men aldrig annars). Det normala vid FT(X) är att det råder balans. Hellre undertryck än övertryck, annars blåser man ut luft i minsta otäthet där den kondenserar precis som vento skriver.
 
En annan sak att tänka på är att garaget normalt en egen brandcell, så tänk på att brandisolera kanalen från hus till garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.