A
Albin__ Albin__ skrev:
Okej, finns det något att göra åt det eller är det bara att acceptera? Kan man ta dit en elektriker som ändrar så att spisens uttag har mer ampere? Är det dyrt/stort jobb?

Men å andra sidan så har jag nog aldrig använt allting på en spis samtidigt. Ugn och 2 plattor typ och ibland 3 och då nästan aldrig max effekt på plattorna.
Du måste dra fram ny matning till lägenheten i så fall viket fastighetsägaren inte tillåter om det ens är möjligt.

Men nu har du vetskapen, med den kan du välja hur mycket du vill ha igång. man behöver kanske inte värma upp ugnen samtidigt man har uppkok på plattorna.
 
electroluxaren skrev:
Du måste dra fram ny matning till lägenheten i så fall viket fastighetsägaren inte tillåter om det ens är möjligt.

Men nu har du vetskapen, med den kan du välja hur mycket du vill ha igång. man behöver kanske inte värma upp ugnen samtidigt man har uppkok på plattorna.
Okej jag förstår. Nej det är nog inte möjligt, pratade med en föreningsmedlem och hon nämnde att det inte fanns planer att dra in 3 fas. Om det nu är det det handlar om?

Nej precis, får planera lite. Eller kanske ska satsa på en spis med klassiskt keramikhäll istället om det passar bättre med dden förutsättningen jag har?
 
A
Albin__ Albin__ skrev:
Okej jag förstår. Nej det är nog inte möjligt, pratade med en föreningsmedlem och hon nämnde att det inte fanns planer att dra in 3 fas. Om det nu är det det handlar om?

Nej precis, får planera lite. Eller kanske ska satsa på en spis med klassiskt keramikhäll istället om det passar bättre med dden förutsättningen jag har?
en keramikhäll har ungefär samma maxeffekt. så det tjänar du inget på.
det värst som kan hända är ett 20A säkringen löser men den kan du återställa några gånger innan den lämnar in
 
De flesta spisar med fyra plattor och ugn har en maxeffekt på runt 10 kW och kräver därmed 50A avsäkring om de skall kopplas in enfas och allt användas samtidigt. Det gäller vare sig det är induktion, glaskeramik eller gjutjärnsplattor. Men som du säger använder man aldrig högsta effekt på alla plattor och ugnen samtidigt. Därför fungerar det i praktiken utmärkt med 20A säkring. Du kommer inte att förbättra något genom att välja en glaskeramikhäll.
 
Har inte många nya spisar/hällar inställbar effektbegränsare som löser detta?
 
D Dilato skrev:
Har inte många nya spisar/hällar inställbar effektbegränsare som löser detta?
Det är möjligt. Men många gamla spisar har det inte. Och det brukar fungera utmärkt i alla fall.
 
A
D Dilato skrev:
Har inte många nya spisar/hällar inställbar effektbegränsare som löser detta?
som vet inte vad du har för gruppsäkring eller ledningsarea
de skyddar bara sig själva med nedtaktning
 
Electroluxaren: Missade du ordet ”inställbar”?
 
Mikael_L
Nu har jag försökt att hitta en inkopplingsanvisning, men inte ens på Electrolux egna hemsida kan man få tag i en sådan.
Jag tycker faktiskt att det är skandal att detta ska vara så oåtkomlig information.

Men hursomhelst verkar det vara ganska klarlagt att den har 230V elementspänning, och då tycker jag att man kan vara nästan 100% säker på att den passar ditt elsystem (230V enfas).

Det du då behöver göra är att sätta på en likadan sladd som den som är till spisen du har nu, och koppla rätt i spisen, och där finns det en informationsskylt som visar inkopplingsalternativen.

Är sladden till nuvarande spis i bra skick (inga sprickor i isoleringen eller skador) så kan du flytta över den till nya spisen.

Du kommer få max 20A x 230V = 4600W effekt till spisen, ja något lite går det att överlasta en kortare stund.
Men har du kunnat laga mat med gamla spisen så kommer det gå lika bra med nya, då du hade samma tillgängliga effekt då.
Jag har aldrig hört om att det finns några generella problem med spisar, 20A och effekt, utan för de allra flesta verkar det funka hur bra som helst.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Albin__ Albin__ skrev:
Skrev nog lite otydligt, det är en spis med inbyggd häll/ugn jag är ute efter. Alltså en klassisk variant som står på govet. Har kollat på den här. [länk]
Känns som det du skriver stämmer. 230V på nya elmätaren samt 20A på spis enligt säkringen.
Av bilderna du har här kan man säga:
Bild 1.
Bara info om vad själva kapslingen (centralens låda) är tillåten för.
Max 400V och max 63 A (sen verkar den även vara godkänd för 690V (vilket man aldrig hittar i ett hem, men i industrin ibland))

Bild 2:
Här ser man att JFB är en för en fas, och säkringen till spisen är en enda och på 20A, då vet vi med säkerhet att du har en enfasmatning till lägenheten och måste koppla ev spis som enfas (spisar med 400V elementspänning kan aldrig funka där).

Bild 3
Jag känner inte till mätartypen, men tycker att det verkligen ser ut som en enfas-mätare, men det är helt förväntat efter att sett bild 2.

Bild 4
Gruppförteckningen visar att det är en säkring på 20A och 4mm2 ledare till spisen, det är också ett bevis på att det är en enfas spis här.
 
  • Gilla
Albin__ och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag försökt att hitta en inkopplingsanvisning, men inte ens på Electrolux egna hemsida kan man få tag i en sådan.
Jag tycker faktiskt att det är skandal att detta ska vara så oåtkomlig information.

Men hursomhelst verkar det vara ganska klarlagt att den har 230V elementspänning, och då tycker jag att man kan vara nästan 100% säker på att den passar ditt elsystem (230V enfas).

Det du då behöver göra är att sätta på en likadan sladd som den som är till spisen du har nu, och koppla rätt i spisen, och där finns det en informationsskylt som visar inkopplingsalternativen.

Är sladden till nuvarande spis i bra skick (inga sprickor i isoleringen eller skador) så kan du flytta över den till nya spisen.

Du kommer få max 20A x 230V = 4600W effekt till spisen, ja något lite går det att överlasta en kortare stund.
Men har du kunnat laga mat med gamla spisen så kommer det gå lika bra med nya, då du hade samma tillgängliga effekt då.
Jag har aldrig hört om att det finns några generella problem med spisar, 20A och effekt, utan för de allra flesta verkar det funka hur bra som helst.
Grymt stort tack för all hjälp! Uppskattar det! Då kör jag nog på med den spisen om jag inte hittar någon annan. Men nu vet jag iaf vad jag ska kolla efter och har fått lite mer kött på benen!
 
A
D Dilato skrev:
Den här har en föredömlig manual med detaljerad inkopplingbeskrivning från sidan 52.
[länk]

[bild]
den möjligheten finns inte i elx koncernens produkter, därför vet jag inte hur den fungerar i slovenska produkter
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Electroluxaren: Missade du ordet ”inställbar”?
finns ej i elxkoncernens produkter
möjligtvis att denna funktion finns i spisar från före detta öststater som säljs i sverige , men har dock aldrig sett detta IRL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.