Vad tror ni om följande lösning. Istället för att bara ha det traditionella fettfiltret så jag jag lagt ett extra fettfilter (5 mm tjock fettfilterduk från Kjell.se) för att få bort mer fett. Fettfilterduken byter jag två gånger per per år. Jag har inget kolfilter efter fettfiltret (som tar bort lukten) men jag tänker att denna lösning åtminstone se till att fånga mer fett, så att det inte sprids i lgh. Fläkten är kraftig så den orkar med det extra tryckfallet.
 
  • Metalldel med rutnät och filt, inuti industriell eller kommersiell utrustning, möjligen en del av en maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LGH, klart det hjälper med ett extra filter, nu så tar det upp mer fett och att byta bara ett par ggr om året är nog för lite. Vet inte priset på filtret, men går att stoppa i tvättmaskinen, jag skulle nog byta minst var annan månad. Annars kan det bli överfullt med fett och det börjar droppa ner på spisen. Kolfilter brukar det vara på fläktar i LGH och är effektiva på att ta upp fett, så det inte åker ut i LGH.
 
  • Gilla
Kungsholmen
  • Laddar…
Återkoppling/uppföljning:
Har kört i två månader nu, verkar fungera perfekt. Filtret har blivit lite gult vilket tyder på att fett tas upp. Vi lagar inte mat varje dag så den håller nog ett halvår. Nästa steg är att lägga på ett tunnt kolfilter bakom, så att även lukt tas bort. Tumme upp! (man ser att stekpannan ofta står på höger sida på spisen, mest fett där)
 
  • Rund metallvåffeljärnsplatta i öppet läge, smutsig, vinkel från ovan, i en våffeljärnsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här blev det slutgiltiga resultatet: Fettfilter först. Sedan passerar luften ett kolfilter (klippbart filter från Kjell). Nu fångas mycket fett och kolfiltret tar förhoppningsvis hand om lite lukt också. Nya fästen gör att allt sitter tight och stadigt.
 
  • En blå kabel zip-tied till ett metallgaller, mot en svart plastbakgrund med damm och smutsansamlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor rund högtalare monterad i ett svart metallställe eller ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K Kungsholmen skrev:
Så här blev det slutgiltiga resultatet: Fettfilter först. Sedan passerar luften ett kolfilter (klippbart filter från Kjell). Nu fångas mycket fett och kolfiltret tar förhoppningsvis hand om lite lukt också. Nya fästen gör att allt sitter tight och stadigt.
Kolfiltermattan efter fettfiltret är 14 mm tjock, tjockare blir svårt att få plats med.
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIq7HWuYe1hAMVcAWiAx3sXAkuEAQYASABEgLL2_D_BwE
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.