B
Fråga 1:
Håller på att göra en tillbyggnad till befintligt hus. Det blir en källardel som ska användas som uthyrningslägenhet. Ovan den kommer vi ha vårt kök. Kontrruktören har föreskrivit ett 220mm bjälklag med 45mm mineralullsisolering. Jag tycker det låter lite och vill att det blir bästa tänkbara ljudisolering. Ska jag fullisolera med 220mm mineralull, eller stenull? Vad bör jag göra mer? Pendla ner undertak med akustikprofiler i lägenheten, eller finns det andra effektiva metoder utan att tappa för mycket takhöjd?

Entreprenören har lagt syll på källarväggarna enligt ritning, men det verkar inte som att källarväggarna inte är 100% rakt eller hamnat för lågt då man pallat upp bjälklaget ca 5-10mm runt hela konstruktionen. Kan man göra så, eller behöver bjälklaget ligga stumt mot syllen?
 
  • Teknisk ritning av en väggkonstruktion med materialspecifikationer för kök och uthyrningslägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående ljud
B Baskavoda skrev:
Fråga 1:
Håller på att göra en tillbyggnad till befintligt hus. Det blir en källardel som ska användas som uthyrningslägenhet. Ovan den kommer vi ha vårt kök. Kontrruktören har föreskrivit ett 220mm bjälklag med 45mm mineralullsisolering. Jag tycker det låter lite och vill att det blir bästa tänkbara ljudisolering. Ska jag fullisolera med 220mm mineralull, eller stenull? Vad bör jag göra mer? Pendla ner undertak med akustikprofiler i lägenheten, eller finns det andra effektiva metoder utan att tappa för mycket takhöjd?

Entreprenören har lagt syll på källarväggarna enligt ritning, men det verkar inte som att källarväggarna inte är 100% rakt eller hamnat för lågt då man pallat upp bjälklaget ca 5-10mm runt hela konstruktionen. Kan man göra så, eller behöver bjälklaget ligga stumt mot syllen?
angående ljud så känns det verkligen klent. För både eran och hyresgästens skull så vill ni ha hög ljudisolering. För hyresgästen vill ni även ha låg stegljudsnivå.
Rekommenderar att ni kollar på bjälklagsuppbyggnad från en gipstillverkare som har bra lösningar. Ex typ 6 i denna pdf:
https://www.gyproc.se/sites/mac3.gy...F48A54D239BFAAA7DCE23387C/HB10_BJLKLAG-TR.pdf
 
B
H HRico skrev:
Angående ljud

angående ljud så känns det verkligen klent. För både eran och hyresgästens skull så vill ni ha hög ljudisolering. För hyresgästen vill ni även ha låg stegljudsnivå.
Rekommenderar att ni kollar på bjälklagsuppbyggnad från en gipstillverkare som har bra lösningar. Ex typ 6 i denna pdf:
[länk]
Ja akustikprofil verkar ju bara en rimlig lösning, tillsammans med fullisolerat bjälklag. Inte gratis dock
 
R
B Baskavoda skrev:
Fråga 1:
Håller på att göra en tillbyggnad till befintligt hus. Det blir en källardel som ska användas som uthyrningslägenhet. Ovan den kommer vi ha vårt kök. Kontrruktören har föreskrivit ett 220mm bjälklag med 45mm mineralullsisolering. Jag tycker det låter lite och vill att det blir bästa tänkbara ljudisolering. Ska jag fullisolera med 220mm mineralull, eller stenull? Vad bör jag göra mer? Pendla ner undertak med akustikprofiler i lägenheten, eller finns det andra effektiva metoder utan att tappa för mycket takhöjd?

Entreprenören har lagt syll på källarväggarna enligt ritning, men det verkar inte som att källarväggarna inte är 100% rakt eller hamnat för lågt då man pallat upp bjälklaget ca 5-10mm runt hela konstruktionen. Kan man göra så, eller behöver bjälklaget ligga stumt mot syllen?
En annan fråga klarar du brandkravet med den konstruktionen då det klassas som flerfamiljshus?
 
B
Klassningen är fortfarande enfamiljshus
 
R
B Baskavoda skrev:
Klassningen är fortfarande enfamiljshus
Fast om du hyr ut behöver du beakta brandkraven kan bli dyrt och sorgligt vid brand…
 
B
Det finns en dörr mellan uthyrningsdelen och övrig bostad. Det gör att man klassar det som att ha en inneboende vilket ställer lägre krav.
 
R
B Baskavoda skrev:
Det finns en dörr mellan uthyrningsdelen och övrig bostad. Det gör att man klassar det som att ha en inneboende vilket ställer lägre krav.
Ok bara du är nöjd med det så är det bra.
 
B
Ja om alla villaägare som hyr ut delar av bostad skulle behöva ta hänsyn till krav på ljud, brand, tillgänglighet, dagsljus osv likt nyproduktion så skulle bostadsbristen i storstäderna öka på ännu mer, vilket inte behövs. Tack för dina synpunkter.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.