A Argastesnickaren skrev:
Mitt skydd låg i sin originalförpackning på spisen och det låsbara medicinskåpet stod löst på en hylla.
Då jag som snart fyller 60 år byggt huset för mig själv så fanns ingen anledning att montera något utan bara visa att det fanns så var dom nöjda.
Precis! Man behöver bara visa att det finns. Jag har monterade magnetlås på lite lådor men inga är aktiva. På förra huset monterade jag inte barnskydden på trappan, de låg fint i en hög bredvid när huset besiktades.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
BirgitS
H hapazard skrev:
Ja, fast det är dålig värmekonduktivitet på glaset, så du kommer inte skada dig genom att ta på det.
Jag upplever det i alla fall som obehagligt och att det gäller att vara snabb om man ska plocka upp något som har åkt utanför stekpannan och då gäller det inte ens den yta som stekpannan står på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag upplever det i alla fall som obehagligt och att det gäller att vara snabb om man ska plocka upp något som har åkt utanför stekpannan och då gäller det inte ens den yta som stekpannan står på.
Allting är relativt, om du jämför med en glaskeramikhäll som stålar med över 400 grader (och värmer glaset lika mycket) så är skillnaden enorm.
 
BirgitS
H hapazard skrev:
Allting är relativt, om du jämför med en glaskeramikhäll som stålar med över 400 grader (och värmer glaset lika mycket) så är skillnaden enorm.
Jovisst, men det innebär ju inte att barn inte kan få allvarliga brännskador om de lägger fingrarna på en induktionszon där man just har tagit bort en stekpanna. Det finns väl en anledning till att även induktionshällar visar H eller 3 streck för att indikera att hällen är het.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jovisst, men det innebär ju inte att barn inte kan få allvarliga brännskador om de lägger fingrarna på en induktionszon där man just har tagit bort en stekpanna. Det finns väl en anledning till att även induktionshällar visar H eller 3 streck för att indikera att hällen är het.
Du får inte allvarliga brännskador av glas i den temperaturen om du inte har problem med känsel eller reflexerna (undantaget spädbarn, varför det är viktigare med ugnsluckan de faktiskt kan nå).

Betydligt farligare om ett barn råkar dra ner en gryta över sig...

För övrigt är det märkligt att det är så mycket regler kring köksinstallationer, men kaminer tillåts bli hur heta som helst 🤔🤔
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.