Vi har precis byggt om vår carport till ett garage. Idag är det ett kallgarage men det är delvis isolerat och på sikt ska det även in luftvärmepump.

Natten till idag gick det från att vara -15 till runt 0-gradigt. Antar därför att det stundvis varit kallare i garaget än utomhus.

Visst är det då normalt att det kan bli kondens?

Se bilden nedan.

Bilden är tagen precis vid öppningen. Det som är lite speciellt är att vi behållit ytterpaneler på insidan. Själva "skarven" går i linje med ytterpanelen på utsidan. Därmed bör det kunna ventilera luft mellan skarvarna.

Det som är markerat i rött och som är glansigt är fukt. Är detta normalt? Bör jag kanske täta från utsidan?
 
  • Vit strukturerad vägg med en markerad defekt eller spricka, i skugga och solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
 
Låter normalt att du får kondens vid så kraftiga temperaturförändringar.
A Advert skrev:
Bilden är tagen precis vid öppningen. Det som är lite speciellt är att vi behållit ytterpaneler på insidan. Själva "skarven" går i linje med ytterpanelen på utsidan. Därmed bör det kunna ventilera luft mellan skarvarna.
Förstår dock inte vad du menar med skarven går i linje med ytterpanelens utsida.
Hur ser konstruktionen ut nu och vilka delar är isolerade? Sitter det vindduk, ångbroms/spärr? Vilket klimat ska du hålla på sikt?
 
Centano Centano skrev:
Låter normalt att du får kondens vid så kraftiga temperaturförändringar.

Förstår dock inte vad du menar med skarven går i linje med ytterpanelens utsida.
Hur ser konstruktionen ut nu och vilka delar är isolerade? Sitter det vindduk, ångbroms/spärr? Vilket klimat ska du hålla på sikt?
Just nu är bara väggen på bilden isolerad.
Det sitter vindduk och ångsspärr.
Ska hålla ca 17c, hurså?

Angående panelen, så går den i linje med den som är på utsidan, se bild.

Dörr öppen delvis, markering i rött indikerar potentiell synvilla eller intressepunkt, inomhusmiljö, suddig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns en risk med att ha plast i en byggnad som inte hålls varm. När det blir kallare i garaget än det är ute så kan du få omvänd fuktvandring med risk för kondens mot plasten i väggen. Hur länge ska du ha det som kallgarage?
 
Centano Centano skrev:
Finns en risk med att ha plast i en byggnad som inte hålls varm. När det blir kallare i garaget än det är ute så kan du få omvänd fuktvandring med risk för kondens mot plasten i väggen. Hur länge ska du ha det som kallgarage?
Max 1-2 månader, ska bara göra klart lite saker, sen ska resten isoleras och en luftvärmepump installeras.

Funkar det eller måste vi få till det snabbare tror du?
 
Verkar ju vara en begränsad yta som är plastad så det bör inte hinna bli några större problem på så kort tid.
 
  • Gilla
Advert
  • Laddar…
Men du ser inge problem med att det blir som "kanaler" mellan panelen på utsidan och insidan? Bör jag täta dessa @Centano
 
A Advert skrev:
Men du ser inge problem med att det blir som "kanaler" mellan panelen på utsidan och insidan? Bör jag täta dessa @Centano
Kanaler, menar du i panelens fasning?
Hade du inte en bild inifrån vill jag minnas? Du borde försöka täta om det ser ut som jag minns.

Vad var temperaturen i garaget när det var -15° ute? Har du ett luftflöde med varmare luft kommer den kondenseras och frysa till is, som sedan tinar och blir vatten.

Har du planerat för någon ventilation?
 
  • Gilla
Advert
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kanaler, menar du i panelens fasning?
Hade du inte en bild inifrån vill jag minnas? Du borde försöka täta om det ser ut som jag minns.

Vad var temperaturen i garaget när det var -15° ute? Har du ett luftflöde med varmare luft kommer den kondenseras och frysa till is, som sedan tinar och blir vatten.

Har du planerat för någon ventilation?
I den tråden du tänker på så var det panelen på utsidan som vi funderade kring. Huset har vanlig ytterpanel som sedan avslutas med vanligt foder. Fasningen gör att det blir som en kanal mot fodret. I förra tråden så gick dock inte panelen hela vägen in, vilket gjorde att fasningarna släppte in luft till ett rätt stort utrymme bakom fodret om du förstår.

Ja precis tänker dels på fasningarna, dels längst ner mot golvet, där "betongklacken" sitter. Foder och panel gör så klart att det blir en kanal där också som släpper in luft.

Mätte aldrig temperaturen. Garaget ligger vägg i vägg med ett uppvärmt förråd (ca 14-15 grader), så troligtvis var det lite varmare i garaget än ute.

Jag ska ha en luftvärmepump. Garageportarna släpper ju naturligt igenom rätt mycket luft redan (går inte att vara 100% tät. Så utöver luftvärmepumpen tänkte jag kanske ha en passiv frånluftskanal som sitter i något av garagets hörn.

Vad tror du?
 
Som jag förstod dig tidigare, eller om det var i din andra tråd, så har du vindduk bakom panelen och sitter den som det ska så ska det inte blåsa in. Har du luftspalt eller inte? Är ytterpanelen otät någonstans så att det trycker in vatten bör du täta den.
 
A Advert skrev:
I den tråden du tänker på så var det panelen på utsidan som vi funderade kring. Huset har vanlig ytterpanel som sedan avslutas med vanligt foder. Fasningen gör att det blir som en kanal mot fodret. I förra tråden så gick dock inte panelen hela vägen in, vilket gjorde att fasningarna släppte in luft till ett rätt stort utrymme bakom fodret om du förstår.

Ja precis tänker dels på fasningarna, dels längst ner mot golvet, där "betongklacken" sitter. Foder och panel gör så klart att det blir en kanal där också som släpper in luft.

Mätte aldrig temperaturen. Garaget ligger vägg i vägg med ett uppvärmt förråd (ca 14-15 grader), så troligtvis var det lite varmare i garaget än ute.

Jag ska ha en luftvärmepump. Garageportarna släpper ju naturligt igenom rätt mycket luft redan (går inte att vara 100% tät. Så utöver luftvärmepumpen tänkte jag kanske ha en passiv frånluftskanal som sitter i något av garagets hörn.

Vad tror du?
Någon bra anledning att ni sparade panelen på insidan bredvid porten?
Satte ni panelen efter att ni isolerat och plastat?

Du bör foga igen hål mellan panel och fodret på insidan.

Hur stort är garaget?
2st friskluftsventiler placerade diagonalt i förhållande till varandra blir nog en bra början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.