Håller på och planerar för att bygga en hängande takhylla över en köksö. Tyvärr finns det inget färdigt som matchar det jag söker.

Tanken är att ha ett 200x40x2cm hyllplan hängande från taket.
Liknande denna installation (fast endast ett hyllplan):
Modern kök, öppen planlösning, stora fönster, skog och sjö utsikt, hängande hyllor med köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså att borra hål i hyllplanet och sätta mutter + bricka undertill som håller upp det.
I taket tänker jag mig att ha något fäste liknande detta:

Takmonterad LED-belysning, rektangulär form, modern design, indirekt ljus, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rörets dimension tycker jag ska vara cirka 15mm.
Lyckades hitta något som kallas pansarrör, som är 16mm och ska ha gängade ändar:
https://pmflex.se/product/metallror-16-mm-4000n-med-ganga-3m/

Hyllplanet ska hänga cirka 55cm från tak.

Kom gärna med idéer hur jag kan lösa detta på ett smart, enkelt och snyggt sätt.

Jag vill inte använda mig av gängstång då jag vill ha rör som jag kan dra kabel till belysning i.

Vet ni vart man kan få tag på 16mm pansarrör och bricka som går att gänga på och använda som takfäste?
Hur löser jag i så fall fäste mot hyllplanet? Går det att gänga upp detta röret?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Tja,
Hade en kund inne för en massa år sedan som pratade om något likanande. Det slutade med att han valde en löning med gångstång, men trädde ett rör över stången. På så sätt hade han enkel montering, med utseendet så som om det vore rör. Tyvärr får jag sällan se slutresultaten på folks kreationer.

Tips om du skall välja en sådan lösning, det är skillnad på gängstång och gängstång. Skall du belasta den, välj gängstång klass 8.

Tror tyvärr att du kommer få gå upp i dimension om du vill att det skall hålla för lite vikt. Alternativet är att gänga ändarna på rostfri stång, så du får lite hållfasthet med "rätt" dimension.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Roffe K Roffe K skrev:
Tja,
Hade en kund inne för en massa år sedan som pratade om något likanande. Det slutade med att han valde en löning med gångstång, men trädde ett rör över stången. På så sätt hade han enkel montering, med utseendet så som om det vore rör. Tyvärr får jag sällan se slutresultaten på folks kreationer.

Tips om du skall välja en sådan lösning, det är skillnad på gängstång och gängstång. Skall du belasta den, välj gängstång klass 8.

Tror tyvärr att du kommer få gå upp i dimension om du vill att det skall hålla för lite vikt. Alternativet är att gänga ändarna på rostfri stång, så du får lite hållfasthet med "rätt" dimension.
Tack för ditt svar. Håller faktiskt på att bygga den just nu. Lösningen blir 20mm av denna typ: https://piperebel.se/collections/20-mm-ror-och-kopplingar
Rören tillåter även att jag drar el till spottar och ett eluttag.
Hyllplanet är en 18mm stavlimmad ek med en 22mm tjock akustikpanel och en avslutningslist runt om.
Nedan kan ni se ritningar samt en rendering på köket och hyllan.
Teknisk ritning, plattform med pelare, dimensioner angivna, CAD-design, konstruktionsvisualisering, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modellerat bord med måttangivelser, svarta ben, två infällda hål i bordsskivan. Design eller ingenjörskoncept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med öppen planlösning, köksö, inbyggd belysning och neutrala färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lena Helsingborg och 8 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Tack för ditt svar. Håller faktiskt på att bygga den just nu. Lösningen blir 20mm av denna typ: [länk]
Rören tillåter även att jag drar el till spottar och ett eluttag.
Hyllplanet är en 18mm stavlimmad ek med en 22mm tjock akustikpanel och en avslutningslist runt om.
Nedan kan ni se ritningar samt en rendering på köket och hyllan.
[bild][bild][bild]
Otroligt snyggt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Tack för ditt svar. Håller faktiskt på att bygga den just nu. Lösningen blir 20mm av denna typ: [länk]
Rören tillåter även att jag drar el till spottar och ett eluttag.
Hyllplanet är en 18mm stavlimmad ek med en 22mm tjock akustikpanel och en avslutningslist runt om.
Nedan kan ni se ritningar samt en rendering på köket och hyllan.
[bild][bild][bild]
Snyggt! Hur löste du montering mot taket? Med tanke på saker som ska på så vill man inte att hyllan rasar ner.
 
  • Gilla
tompa_62
  • Laddar…
2 2433711 skrev:
Snyggt! Hur löste du montering mot taket? Med tanke på saker som ska på så vill man inte att hyllan rasar ner.
Förstärkte på vinden med extra reglar som jag drar konstruktionsskruv i. Den väger inte så mycket och ska inte ta så mycket last!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Tack för ditt svar. Håller faktiskt på att bygga den just nu. Lösningen blir 20mm av denna typ: [länk]
Rören tillåter även att jag drar el till spottar och ett eluttag.
Hyllplanet är en 18mm stavlimmad ek med en 22mm tjock akustikpanel och en avslutningslist runt om.
Nedan kan ni se ritningar samt en rendering på köket och hyllan.
[bild][bild][bild]
Vilket ritprogram använder du?
 
L Liinkaan skrev:
Vilket ritprogram använder du?
SketchUp men sen använder jag Kerkythea för att sätta ljus och rendera.
 
  • Gilla
Liinkaan
  • Laddar…
F
J jockebq skrev:
Tack för ditt svar. Håller faktiskt på att bygga den just nu. Lösningen blir 20mm av denna typ: [länk]
Rören tillåter även att jag drar el till spottar och ett eluttag.
Hyllplanet är en 18mm stavlimmad ek med en 22mm tjock akustikpanel och en avslutningslist runt om.
Nedan kan ni se ritningar samt en rendering på köket och hyllan.
[bild][bild][bild]
Snyggt men man får nog gilla att damma.
 
I ett tidigare projekt hängde en hylla i kedjor över köksbordet med inbyggd belysning. Matningen (12 V) kom genom kedjorna, inga kablar. Det blev en ren design.
Efter några tester kom jag fram till att det skulle vara förnicklade kedjor för kontaktens skull.
 
  • Gilla
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I ett tidigare projekt hängde en hylla i kedjor över köksbordet med inbyggd belysning. Matningen (12 V) kom genom kedjorna, inga kablar. Det blev en ren design.
Efter några tester kom jag fram till att det skulle vara förnicklade kedjor för kontaktens skull.
Det var precis det vi gjorde för typ 25 år sen när vi bodde i Leeds:
Inomhuskök med vit inredning, hängande växter, ljuskrona, fönster, konst och dekorativa föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men kedjorna som ledde strömmen blev totalt glödheta p.g.a den höga strömmen (halogen på den tiden) och resistans mellan länkarna i kedjan. Tråcklade en koppartråd lite osynligt genom länkarna så löste det sig😎
 
Cruzze Cruzze skrev:
Det var precis det vi gjorde för typ 25 år sen när vi bodde i Leeds:
[bild]
Men kedjorna som ledde strömmen blev totalt glödheta p.g.a den höga strömmen (halogen på den tiden) och resistans mellan länkarna i kedjan. Tråcklade en koppartråd lite osynligt genom länkarna så löste det sig😎
Jag hade bara 3-4 A genom kedjorna och som sagt, jag testade mig fram till att det skulle vara förnicklade kedjor för kontaktresistansen.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Om någon är nyfiken så kommer resultatet här:
Modernt kök, flytande taklampa, trä och svart, minimalistisk design, stora fönster, ljus interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Saknar hängare för vinglas)
 
  • Gilla
Lena Helsingborg och 21 till
  • Laddar…
T
Snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.