Har bytt koppling och en Nissan Quasqai.

När jag fått ihop allt så visar det sig att bara 2 växlar gå i och att även som är segare än vanligt att få i.

När jag kollar på växelföraren så är är det helt stumt från växellådan där växelföraren ska ändra så att det får att föra växelspaken i sidled.

Får i 3-4 och neutral helt stumt som sagt i sidled



Någon som vet vad som kan ha hänt ?
 
Tänkt länge, men kan inte komma på nån anledning.
Växlar kan vara sega att få i om kopplingen inte lirar som den ska, men det ska inte påverka i sidled.
 
Spelar heller ingen roll om bilen är på eller av.

Omöjligt att få i andra växlar.
 
Går det vajrar från växelspaken till lådan så har väl nånting där rubbats eller hakat upp sig?


Behövs inte mycket fel för att det ska kärva vet jag av egen erfarenhet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ja det låter som att det är något i växelförarmekanismen som har rubbats. Vet inte vad det innebär att byta koppling på TS bil men om växelförarmekanismen demonterats och sedan inte monterats rätt så kan det vara en förklaring.
 
Jag gissar på att du lossade växelspaken på fel ställe på växellådan och därmed blir det svårt att återmontera den i exakt läge för att det skall fungera.
 
C
useless useless skrev:
Behövs inte mycket fel för att det ska kärva vet jag av egen erfarenhet.
+1 på den. Råkade en gång ut för en växelvajer som gick av och lämnade dumt nog in bilen för reparation.

Slutade med växlar som knappt gick att få i, oväsen i kupén och hela golvet fullt med vatten.
Var tillbaka ett par gånger och de provkörde och kunde inte hitta något som helst fel - "Måste vara värmepaketet som börjat läcka", osv.

Till slut rev jag ner hela skiten själv och då visade det sig att de monterat genomföringen i brandväggen upp-och-ner, vilket gjorde att vajrarna inte löpte fritt och dessutom hade gummitätningen då hamnat i fel position varvid de hade krängt ur den ur beslaget och bara skruvat fast beslaget. Med resultatet att det forsade in vatten bakom mittkonsollen när man körde i regn.

Bilverkstäder alltså... 😡🔥🤬
 
Finns 2 vajrar som går till 2 växelförare

Den gaffeln som rör spaken fram/tillbaka fungerar men går lite trögt.
Får i 3-4 och neutral

Därimot den gaffel som som rör växelspaken i sidled är totalt stum

Har plockat lös länkaget och provat ändra direkt på växellådan men det är totalt stumt där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.