Hej! Behöver köpa ett nytt vattenlås till golvbrunnen i fritidshuset då det inte verkar hålla tätt från lukt. Har försökt täta med unikum som kan ses på bilden. Vet någon vilket fabrikat det är utifrån bilden?
Har tyvärr inte fler bilder och stugan är 10 mil bort.
Vattenlåset passar in i en skåra på golvbrunnen.
 
  • En golvbrunn med ett orange rör och blå vätska, i ett kaklat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Ta bort geggan och ta upp vattenlåset då det brukar stå inristat i plasten vilket fabrikat och namn vattenlåset har!
 
Nu har jag varit ute igen. Står joti vvs inristat. Finns en skårs som vattenlåset ska passa in i golvbrunnen. Koppen med vatten fästs på en plastmugg som står upp ur golvbrunnen.
Någon som känner igen den och vet vilket vattenlås som passar?
 
  • Hand håller plastmugg med blå vätska, diskho och oordning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en smutsig, möglig silikonfog runt ett badkars dräneringshål. Behov av rengöring eller omfogning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en smutsig, använd kranfilter med kalkavlagringar och rostfärgningar i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person håller trasig del av köksutrustning, sannolikt mixerfot, ovanför diskho med synliga vattenrör i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Händer håller en trasig toalettstolsförsegling med rörledningar i bakgrunden. Behov av reparation är uppenbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
enkel googling gav Purus som varumärke .... klarar du dej därifrån?
 
Hej!
Purus köpte upp norska joti 2002 vad jag har förstått. Vilken vattenlås som passar lyckas jag dock inte hitta men tänker att någon annan hör kanske har haft samma problem
 
Om jag ser rätt så ser din manschett till tätskiktet ser verkligen inte bra skuren ut.
 
Hela badrummet är ett fuskbygge. Har fått byta den andra golvbrunnen som är i duschen då den läckte ner i trossbottnen. Denna sitter endast under varmvattenberedaren där det inte kommer så mycket vatten. Luktar dock då den är otät. Plattsättaren vågar inte byta den då den är för nära väggen
 
Kan inte se att dit vattenlås är sönder på något sätt. kanske rengöring och nya packningar kan få den tätt?
 
Tack för alla svar.

Lyckades få tag i purus som svarade följande. Skriver det här ifall någon annan googlar och undrar vad man ska köpa.

”Du behöver två delar till den och de är art nr 3402338 och 3402339 för att få de komplett
Kontakta en VVS grossist ex Bad o värme eller en Comfort butik”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.