Hej!

Jag beställde nyligen en ny laddtermostat till min Nibe Vedex 3300 (https://jsenergi.com/reservdelar-ni...-3300-069009/019-termostat-1-polig-res-d.html)

Jag kikade på hur den gamla termostaten satt och passade in den nya på exakt samma sätt.

Efter bytet har det uppstått en hel del problem tyvärr..

Nu till problemet:

Säg att pannan står på 70C. Vrider jag ner vredet på pannan till 50C så går inte pumpen till laddomaten. Vrider jag upp den till 80C så startar pumpen. Detta i sin tur gör att systemet kokar hela tiden.

Jag har följande system:

Nibe vedex 3300
Laddomat 21
3x500l acctankar
Hydropress

Har testat byta termostaten i laddomaten också, kört på både 78C och 72C.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare? Känns som att systemet fungerar omvänt.
 
Är det vredet som inte visar rätt mot markering på plåten på pannan. Bort med den och vänd den 180 grader så blir det nog rätt, inget ovanligt att dom hamnar fel, även för dom som har som yrke att byta. Det är bara en 1-pol. till och från. mot max är tillslag och mot min frånslag.
 
J jonaserik skrev:
Är det vredet som inte visar rätt mot markering på plåten på pannan. Bort med den och vänd den 180 grader så blir det nog rätt, inget ovanligt att dom hamnar fel, även för dom som har som yrke att byta. Det är bara en 1-pol. till och från. mot max är tillslag och mot min frånslag.
Tack för svaret! Den går inte att montera fel/snett eftersom det finns skruvhål. Jag monterade den precis som den gamla.. kopplade precis likadant bara för att vara säker. Det finns ju olika stift på termostaten (0-a, 1,2 och P). Nu används 0a, 1 och P. Vet faktiskt inte vad 2 är till för? Det var samma på den gamla också, så borde inte ha med det att göra kan jag tycka.
 

Bästa svaret

Är du säker på att den satt på 1? Kollar man elschemat till vedex 3300 ska den sitta på 2.
 
  • Gilla
kpatrik
  • Laddar…
Som sägs är det 3 stift att koppla på och det ena inte sitter i metallen som jord. Så är det växlande i termostaten, du får ändra på inkopplingen. Hittar inte inkopplingen på den med växlande kontakter, men lustigt, det står enpol och då räknar man bara med till/från och inte växlande. Men kan så vara. Förgående skrev om det med fel stift, flytta om stiften. vara 1 och 3 som är slutande för högre temp
 
dof dof skrev:
Är du säker på att den satt på 1? Kollar man elschemat till vedex 3300 ska den sitta på 2.
Är det så? Har du elschemat tillgängligt?
 
Schematisk ritning för en VEDEx 3300 anläggningsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddade bara hem manualen och kollade. 19 är laddtermostaten.
 
Tack! Det hjälpte att byta plats på 1 och 2.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Lysande 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.