Hej,

Ny på forumet, och hoppas jag postat på rätt ställe.

Jag har noterat att golvet under vår badrumsmatta har gulnat rejält. Hur jag kunnat missa detta vet jag inte, men nu lyser verkligen färgskillnaden och jag är lite osäker på om jag kan göra något åt det själv. Jag har testat med Cillit Bang samt etanol, utan resultat.Där någonstans går gränsen för mitt vetande runt mer seriös rengöring.

Se bifogad bild:

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan jag göra? Finns det något mer jag kan prova, eller är det bara att inse att den fläcken sitter där till golvet byts?

/ Jsam
 
Jag antar att du haft en plastmatta där? Isåfall är det nog kört, färg vandrar över från det ena materialet till det andra. Omöjligt att få bort såvitt jag vet. Samma fenomen kan man råka ut för om man har en plastmatta i ett rum och ställer dit möbler som har plastfötter. Om man inte sätter filt eller möbeltassar under så kan det bli riktigt obehagliga överraskningar.
 
Hade en kollega som köpt en badrumsmatta på jysk. Den färgade golvet direkt och de fick nytt badrum av jysk. Så tyvärr tror jag du får stå ut med fläcken. Snyggt skött av jysk iallafall.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Mjukgörare i plasten brukar göra så här. Har man barnvagn med gummihjul kan det vandra över på ett par timmar och lämna blålila fläckar efter sig. Omöjligt att få bort.
Har du tur är pigmentet inte UV-stabilt och kommer då att försvinna efter ett par år.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Köp en ny matta och lägg dit? Kanske en vit så kanske den gör golvet mer vitt igen? :x Nej, skämt åsido så är det trist med fläcken, fast jag skulle nog lägga dit en matta.
 
HOBBY ARCHITECT
Har samma problem. 😞

Badrumsgolv med linoleum, rosa mattor, kattlåda, toalett, sopkorg, och städprodukter. Missfärgning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT
Tydligen är det blöta mattor som gör att det färgar av sig.
 
Nej, det är gummeringen som släpper mjukgörare precis som @Johan Gunverth skriver.

Jag har lyckats lämna märken både med en säckakärra och en vaskrensare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, det är gummeringen som släpper mjukgörare precis som @Johan Gunverth skriver.

Jag har lyckats lämna märken både med en säckakärra och en vaskrensare.
Tänkte eftersom det är mer gult nära mitt badkar där det blir blötare oftare.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Tänkte eftersom det är mer gult nära mitt badkar där det blir blötare oftare.
Syns ju rätt tydligt att det är precis under mattorna 😉
 
R
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Tänkte eftersom det är mer gult nära mitt badkar där det blir blötare oftare.
Ett tips kissa inte i eller utanför karet så slipper du det😂
 
HOBBY ARCHITECT
R Rejäl skrev:
Ett tips kissa inte i eller utanför karet så slipper du det😂
Jag kissar bara i toan. 😉
 
R
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag kissar bara i toan. 😉
När du skrev det så tänkte jag på han som kissade i vardagsrummet i Big Brother😉i live sändning..
Du lämna öppet mål så kunde inte låta bli🤣
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
P palatset skrev:
Hade en kollega som köpt en badrumsmatta på jysk. Den färgade golvet direkt och de fick nytt badrum av jysk. Så tyvärr tror jag du får stå ut med fläcken. Snyggt skött av jysk iallafall.
Gammal tråd men mina föräldrar råkade ut för samma sak och fick en rejäl ersättning av Jysk. Detta för en väldigt gammal plastmatta dessutom.
 
Själv förvarade jag bildäcken i hallen under en period när vi skulle flytta från en lägenhet. Det står säkert fortfarande Goodyear på golvet om man tittar noga.
 
  • Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.