11000 Svenska kronor för 1 m³, det är inte klokt...
 
Det låter höra sig att det var ett bra beslut att konvertera till pellets. :cool:
 
Och vad kostar pelletsen idag? De brukar ju prisa in sig kring 50% av motsvarande oljepris.
 
Här ligger priset nu på 2010:-/ton för bulk vilket gör en kostnad på 4221:- motsvarande 1 m3 olja, Men pelletsen har ändå blivit dyr/tillverkarna passar ju på att ta betalt då olja o el stiger...
 
Undrar hur många hushåll som fortfarande eldar med olja? Skulle vilja höra lite argument till fortsatt eldning så vida man inte kommer över olja till bra pris eller rent av stjäl den. 11 kr /litern ger vid 80% verkningsgrad ett pris på 1,38 kr / kWh

Har man nyare oljepanna typ Nibe City eller dyl - Fyll den med isolering och kör elpatron = Billigare
Gammal sunkig oljepanna - Byt ut den mot vad som helst eller fyll huset med elradiatorer = Billigare
Begagnade elpannor och elradiatorer går väl i princip att få gratis nu för tiden

All annan konvertering blir oxå billigare men medför viss "hemräkningstid"

Nu menar jag naturligtvis inte att direktverkande el är framtiden, men plånboken brukar ju få bestämma för de allra flesta och att fortsätta elda med olja torde vara det minst ekonomiskt rätta... Någon som har några färska statistik uppgifter om oljeeldning i småhus?
 
Undrar hur många hushåll som fortfarande eldar med olja?
Nu har inte statistiken för 2007 kommit än, men om vi tittar på situationen 2003-2006 så har antalet småhus med enbart olja som uppvärmning minskat från 100.000 till 44.000. Den senare siffran motsvarar ca 2,5 % av det totala antalet småhus i landet. SCB (eller snarare Energimyndigheten) borde komma med 2007 års siffor inom inte alltför lång tid, men jag håller med - enbart olja är en kraftigt minskande uppvärmningsform för småhus.
 
Ja och vore inte oljan så förbaskat dyr så skulle jag gärna fortsätta med oljeuppvärmning, dels för att det är väldigt bekvämt och dels för att det är effektivt. Men så ser inte verkligheten ut idag. Återstår att använda alternativa uppvärmningsmetoder/källor.
 
Det känns helt rätt att vi borrade bergvärme -98 när oljan kostade 6400/m3
 
Tur man sitter med 900 liter prima vara då! :D
 
Jag är värre, har 1100 liter prima olja!:D:D
 
Grattis, bättre än pengar på banken =)
Brr, jag minns en vinter när det var -30/35 någom vecka i sträck, då drog errylpannan från -56 25 liter/dygn, jag tror det var då tanken på annan värmekälla väcktes
 
Uhaa, och jag som ojade mig när oljan närmade sig 4000-kronorsstrecket, fast det är klart det var något år sen. :)
Nu är det vedeldning i stugan och fjärrvärme i lägenheten som gäller
 
Att köpa eldningsolja är som sagt kostsamt. Om man eldar med spillolja blir prisbilden en annan. Förvärmning av oljan är av godo, gärna även någon form av filtrering av oljan minst ett magnetfilter för eventuella metallrester.
Vanliga villabrännare fungerar dåligt, dock finns det industrimodeller för tjock/råolja. Kan nog finnas en del äldre brännare som var konstruerade för tjockolja/spillolja att hitta i växthus.

Att elda med spillolja var förr vanligt i växthusodlingar men är numera inte tillåtet. Bor man lite ensligt till och dessutom har fri tillgång av spillolja så är det ett helt kostnadsfritt alternativ. Skitar ner lika mycket som eldning med råolja. Elda gärna långa perioder mot stora tankar. Rätt utfört är röken inte värre än röken från svindyr EO1.:)

Mvh
 
Kan man inte använda sig av större munstycke i en vanlig villabrännare eller blir blandningen för fet då?
 
Staffans2000
Ja.
Den blir för fet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.