DR_Jekyll:
Hm - ja jag får väl erkänna att det är mest jag som funderar. Och sedan får sambon tycka till efter det.
När det gäller vitvaror har jag lite funderat på en blandning. Vårt kök är visserligen inte så litet ytmässigt men det har en lite konstig form och det går inte in så himla mycket olika saker. Vi kommer inte att kunna ha inbyggnadsugn eller så för då tar det för mycket yta. Dessvärre blir det troligen en rostfri spis eftersom det är den enda med dubbelugn och induktionshäll som finns (mitt krav: två ugnar, sambons krav: induktionshäll). Gärna hade man väl haft en gasspis, men när man inte bor i ett område där man kan få gasledning så känns det lite jobbigt att hålla på med gasflaskor, framförallt som spisen inte kommer att stå mot en yttervägg. Det räcker att hålla gaskolv till löden.

Vi kommer inte heller att ha plats med två kyl-frys-skåp så det blir bara ett kombinerat (och så en box i källaren). Det hade vi nog inte tänkt bygga in. Däremot så har jag funderingar på att bygga in diskmaskinen. Annars blir det vedspis, spis, diskmaskin och ett golvskåp och då känns det som mycket "hårda" saker i rad. Vi får väl se om det går att flytta diskmaskinen lite i sidled till andra sidan vasken i förhållande till idag men det hänger på utrymmet.

När det gäller löst arbetsbord så passar det bra eftersom det kan stå framför fönstret. Fönstret är ganska långt ner och skulle man bygga en bänk framför bygger man för fönstret. Med en lös arbetsbänk så finns fönstret fortfarande kvar.
 
Vi bygger troligtvis också in diskmaskinen, helintegrerad så klart. Det tror jag kommer att funka trots att jag känner mig lite tveksam till att försöka få saker till något de inte är. Vi vill ha gas och nöjer oss med en ugn, så det blev den här svarta. Fast med rostfria knoppar istället för mässing. Sen är vi inte säkra på spiskåpan, men det blir nog en rostfri i enkel design... har ni några andra tips?
 
  • 00134439459904712974543664586685121512245.jpg
TIps kan jag inte påstå att jag har. Vi har inte gjort något ännu:) Däremot så funderar jag på att måla golvet. Där är ett trägolv idag och det är inte så tjusigt. Visst skulle man kunna byta ut det, men samtidigt så är jag lite sugen på att måla det med linoljefärg. Så kan man byta ut det vid ett senare tillfälle.

Jag ville också ha en svart spis, Huskvarna har en med två ugnar, men dessvärre inte induktion. Man får kompromissa ibland. Har vi tur kanske det hinner komma en svart innan vi börjar göra om köket.

Funderar också på att bygga ett stort hörnskåp från golv till tak, men där måste snickaren också hjälpa oss att tycka till. Det kanske blir för klumpigt också. Överhuvudtaget så måste snickaren hjälpa oss att tänka lite. Om han nu vill göra det här. Annars måste vi ut och leta upp någon annan och det är lite jobbigt.

Spiskåpa behöver vi inte fundera på. Finns redan en murad som täcker både vedspis och spis.

Hade ni tänkt göra ett löst bord bara i trä? Jag funderar på marmorskiva som sagt. Så att det blir lite mer stabilt. Och en hylla undertill att ställa köksmaskiner på.
 
AstaS skrev:
Ställde den här frågan under Kök, men fick inte napp - kanske det fungerar bättre under Byggnadsvård.
Vi har just köpt ett hus som är byggt 1907 och i vilket vi tänker göra om köket. Vi tänkte göra det i sekelskriftesstil för att passa in till husets ålder. Väggar och tak är redan i pärlspont så det är liksom bara att fortsätta.

Någon som gjort ett sekelskifteskök? Som kanske har några bilder eller bra idéer? Har läst om det och hoppas, hoppas att jag skall få tag i en snickare som jag känner. Skulle vara kul att höra om någon som gjort något liknande.

Well - jag har ju originalritningar i blåkopia på vårat hus från 1913 - och det köket vill jag inte ge min värsta fiende :cool:

Köket har förstås vedspis och är ett helt avskilt utrymme från resten av huset. Det ligger i det nordöstra hörnet och är som sig bör på ungefär 9 kvm (2,5x3,5), det räcker utmärkt åt pigan/kokerskan att laga mat i. I anslutning finns innedass och serveringsgång mot matsalen. Det finns en bänk, 2 meter under fönstret och ett skåp för pryttlar/skafferi. Eftersom vatten originalt hämtades från brunnen vid källan i skogen (150 meter) så är det ingen diskho eller motsvarande. Sidor på skåp är pärlspont, i serveringsgången är luckorna med speglar och nycklade lås.

Det är då vad man kallar klassisk lantlig sekelskiftesstil.... väldigt opraktiskt och musealt...

Det köket vi ritar på nu blir nog med IKEA Lidingö luckor, möjligen ommålade för hand med linolja i en lite mjukare vit nyans, med porslinsho domsjö och en kraftig ekbänkskiva. Svart spis alternativt induktionshäll+ugn i svart. Riktat rakt väster mot sjöutsikten, med kakelugn och ett stort maffigt bord i mitten som jag kan laga mat vid samtidigt som barnen gör läxor. Köksmatplats i anslutning i glasveranda och matsal i den andra glasverandan (åt söder, mot vattnet den med). Knopparna blir nog Indiska i porslin och så beslag/krokar etc i gjutjärn/smide från samma ställe. En vit marmorskiva har vi som skall in nånstans också.

Med andra ord, kraftig sekelskiftesromantik anno 2007 - mitt hem är inte ett museum utan mitt hem :) Och hade jag råd blev det platsbyggt i samma stil - infällda luckor då och socklar i linje.
 
Angelven - vad häftigt att ha ritningarna kvar! - Låter dock som ni har ett betydligt flottare hus än vi har. Inga serveringsgångar här inte. Inte ett hus där man hade tjänstefolk. Finns inte plats för sådana. Jag har nog inte heller tänkt att allting skall vara precis som förr - men jag vill att det inte skall vara helt fel heller. Jag vill att det skall kännas rätt. Kanske det är en romatiserad variant jag är ute efter också, trots att jag inte fattat det förut.

Vi har dock inga möjligheter att göra köket större till ytan. Om inte vi vill ha kök i vardagsrummet istället, men eftersom vi är mer vardagsrumsmänniskor än köksmänniskor så vill vi nog hellre ha ett större vardagsrum.

Låter som det är ett härligt hus ni fått tag i. Skulle gärna sett till att vårt kök fick sjöutsikt - men det är lite svårt att åstadkomma:).
 
Angelven skrev:
socklar i linje.
Vad är innebär socklar i linje?
 
Antar att "sparklådan" under skåpen inte är inskjutna utan går i liv med skåpen i övrigt. Ett bra exempel finns på skansen i Cafe Gubbhyllans bardisk...
 
Aha, ok, förstås. Ja för oss blir det underskåp på ben istället för en hel sockel. Något liknande det här underskåpet, ffa benen, hade vi tänkt oss.
 
  • Koksskapets fotter o proportioner.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dr_Jerkyll skrev:
Vad är innebär socklar i linje?
Bra bild på första insidan i senaste gård och torp - kvänumköket där har sådana socklar.

Man kan ju göra dom som på bilden i från Dr_Jerkyll 12:31 och så sätta dom med magneter så man kan ta loss dom lätt och sopa/dammsuga :)
 
Bild från Hemmets forskningsinstitut (kanske -44)

Måhända var det denna forskning eller kanske föregångarna "Aktiv hushållning" som tog död på den gamla inredningen som mer påminde om möbelskåp... Åtminstonde kom Svensk köksstandard som kanske blev en extremdriven variant av funktionalismen.
 
  • provkok.jpg
Nyproducerat men med finess... och inte i budgetsegmentet, ;), Rönnerholmskök... Men illustrativ bild.
---edit----
La till bilden med
---edit---
 
  • parl_ex1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket snyggt med sparklåda/sockel i linje eller t.o.m. lite utstickande. Tyvärr vill man dock ofta stå nära bänken och då är några cm extra för tårna (även med normalstora fötter) bra för arbetsställningen.
 
W
Krumeluren skrev:
Mycket snyggt med sparklåda/sockel i linje eller t.o.m. lite utstickande. Tyvärr vill man dock ofta stå nära bänken och då är några cm extra för tårna (även med normalstora fötter) bra för arbetsställningen.
Har kök som på bilden och har aldrigt upplevt att man har slått i tårna eller vill stå med fötterna under. Inga gäster har det heller (vad jag vet). Blev varnad för detta men det var/är absolut inget problem. (se den andra tråden om just detta).
 
A
Angelven skrev:
Bra bild på första insidan i senaste gård och torp - kvänumköket där har sådana socklar.

Man kan ju göra dom som på bilden i från Dr_Jerkyll 12:31 och så sätta dom med magneter så man kan ta loss dom lätt och sopa/dammsuga :)
Låter smart! Det va de första som slog mig hur man skulle komma åt att städa.
 
Köpte Gård och Torp idag- OK nu förstår jag vad ni menar med trend om gammeldags kök. Man lär sig något nytt varje dag. Dock är där en bild från 1910 där man ser ett stort skåpkomplex som är jättefint. Den bilden får sparas tills det blir dags att fixa köket. Det skåpet är superfin inspiration!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.