Ska snart lägga plåt på altantaket. Blir tegelpann profil. Underlaget blir råspont med papp. Men vilken dimension på läkten behöver jag? Räcker 25mm tjock?
En del säger att man inte behöver ströläkt vid plåttak utan endast bärläkt... stämmer det?

Mvh Anders
 
MultiMan
Utan ströläkt kommer inträngande vatten och kondens (blir alltid kondens på plåt) fastna mellan bärläkten och orsaka fuktskador. Alltid strö+bärläkt även vid plåttak. Jag la t o m diffusionstät armerad plast mellan strö- och bärläkt för att fånga upp kondensvatten och leda ner till rännorna. Mest för att pappen på råsponten var gammal och spikad i sedan tidigare, så det är överkurs så länge undertaket är oskadat.

Edit: Jag la 25x50 strö och 38x75 bärläkt. Tyckte det andra var för klent. Blir ibland över metern snö på taket och jag avskyr snöskottning.
 
Ok... ser ut som jag får svårt för mer än 25mm bärläkt och 25mm ströläkt. Är lite tajt under takfoten på hustaket... men skulle de funka med tunnare ströläkt då och grövre bärläkt...? Typ 17mm strö och 38mm bärläkt?

Mvh Anders
 
MultiMan
Jag hade aldrig lagt så tunn ströläkt i Värmland (eller någon annanstans heller för den delen), men jag är ingen expert heller. Hur grovt det behöver vara beror på flera faktorer, såsom taklutning och snölaster.

Berätta mer om takets konstruktion så kanske någon annan kan komma med goda tips.
 
Teoretiskt borde man ju kunna lägga en ströläkt som är 5mm tjock , den ska väl bara fungera som en distans för bärläkten så att den inte hindra fukten att rinna neråt.:thinking:
Hur det fungerar i praktiken vet jag ej.;)
Har också problem med utrymmet under takfoten och ska nog försöka lägga en tunnare ströläkt och lite tjockare bärläkt (så den inte sviktar)
 
MultiMan MultiMan skrev:
diffusionstät armerad plast mellan strö- och bärläkt för att fånga upp kondensvatten och leda ner till rännorna.
Ej diffsspärr på utsidan! Blir mögel under...
Diffspärr ALLTID på varm(=in)sidan av isolerad konstruktion!
 
R
A abel48 skrev:
Ok... ser ut som jag får svårt för mer än 25mm bärläkt och 25mm ströläkt. Är lite tajt under takfoten på hustaket... men skulle de funka med tunnare ströläkt då och grövre bärläkt...? Typ 17mm strö och 38mm bärläkt?

Mvh Anders
Ja 17mm går bra ihop men 38mm
Ströläkt bör du ha så att kondens och drivvatten kan rinna fritt…

Dagens rekommendation är 22mm på strön men det är inte så på mm..

Däremot tunnare som 5 mm är inte bra då kommer bärläkterna att ligga emot takpappen på sina ställen…
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
MultiMan
L Laszlo Geza Markus skrev:
Ej diffsspärr på utsidan! Blir mögel under...
Diffspärr ALLTID på varm(=in)sidan av isolerad konstruktion!
Vet inte varför du citerar mig. Jag har aldrig isolerat något tak och det blir inget mögel med 25 mm mellanrum mellan väven och takpappen som ligger kvar på den oisolerade råsponten.

Men, välkommen till forumet! Du kanske hittar någon annan att varna. 🙂
 
Vi har 5-10mm ströläkt, visserligen på lertegel, det blir hemska volymer med löv/barr skräp som fastnar mot takpappen. Rekommenderas icke att snåla på höjden med ströläkten. Vi har klen ströläkt, ser ut som någon list som använts.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.