Hej alla,
Svenne som bor på Irland som inte litar på lokala hantverkare....
Jag vill isolera vinden i mitt hus byggt 2005. Kommer inte bygga ut vinden för boende, men använda den för lagring, dvs vindsdörr / lucka med stege är instalerad.

Har fått offert som verkar vara ok, MEN finns en STOR skillnad på båda offereterna. Antingen spayas isoleringen (100mm) direkt på fuktisoleringsduken och råsponten och skapar ett nytt tätskikt och en lufttät vind. ELLER så sätter du upp en kex distans och skapar en ventilations kanal mellan sprayisoleringen (200mm) och skiffertaket.

Feedback på dessa olika sätt tack....
 
T
Det låter som två helt olika tak...? En med råspont (med fuktisoleringsduk...?) och en med skiffer...?
Kan du berätta förutsättningarna idag?

Jag tänker att 200 mm är bättre än 100, vi har typ 400 mm isolering i taket i Stockholmsområdet, och luftspalt är alltid att föredra (ett krav om man har trämaterial skulle jag säga)
Vad är en "kexdistans"?
 
  • Gilla
MrFrame
  • Laddar…
Sorry för slö respons.... Årsavslut etc
Bifogar tre bilder från vinden i fråga.
Kexdistans är den distans när man sätter in "kex" som bildar ett avstånd / luftficka mellan befintliga taket och sprayisoleringen. Här på ön så sprayar man antingen direkt på den svarta duken på bilderna med 100 mm skum, eller skapar en kexdistans om 50 mm sen sprutar 200 mm skum, men självklart mycket dyrare....
 
  • Träreglar i takkonstruktion, mörk inomhusmiljö, synliga betongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsarbete, isolering syns, konstruktion med träreglar, svart plastfolie, flexibel ventilationsslang, suddig förgrund, inomhus, byggdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre takstruktur, träbjälkar, mörkt utrymme, oavslutat byggprojekt, skymt av stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
Om jag fick välja hade jag definitivt valt luftspalt (kex) + PU skum. Då får råsponten luftning på undersidan och undersidan skyddas från kondens vilket jag fått uppleva (dyrt!)
 
  • Gilla
MrFrame
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.