Hej!

Vi bor i ett 50-talshus med kallvind. Det är i vanlig ordning inte helt tätt mellan övervåning och kallvind men enligt besiktningen i samband med att vi köpte (2019) så sa besiktningsmannen att det var generellt väldigt gott skick och taket var nyligen bytt. I samband med bytet av tak bytte de delar av råsponten eftersom det gamla taket läckte in på sina ställen. I korthet var vi nöjda med att taket var i gott skick då vi behövde göra i stort sett allt annat på huset. Dock noterade vi att det var lite svart på trät runt takfönstret (1-glas).

Vi har inte haft stenkoll på vinden under de 4 år vi bott i huset men ändå kikat lite då och då. När vi hämtade lite grejer inför julen såg vi att det var ganska ordentlig med isbildning mot takfönstret och insåg att när den isen smälter så blir trät runt fönstret ganska blött och får aldrig riktigt torka ut, kanske inte optimalt. Men det här är knappast något nytt, det bör ha skett varje år men inget vi lagt märke till. Det skall tilläggas att vi hade en pelletspanna som värmde murstocken något när vi flyttade in, den är dock ersatt med en LVVP sedan 2 år. Då bärandet av pellets var tråkigt försökte vi minimera eldandet dessutom och körde med en vanlig LVP i största möjliga utsträckning innan LVVP installerades. Så förutsättningarna på vinden har väl försämrats, men murstocken kändes ungefär lika kall när vi eldade som den gör nu när vi inte eldar.

Anyway!
Delarna av råsponten som är utbytta ser fortfarande fräscha (bifogat bilder längre ner) och i övrigt kan vi inte se att det tillkommit något på övriga delar av råsponten. Vi tog bilder när vi flyttade in och jämförde. Jag har även ställt en fuktmätare på vinden och min uppfattning är att fukthalten i kombination med temperaturen inte skapar förutsättningar för tillväxt? Men situationen runt fönstret känns inte särskilt bra, vi kommer med största sannolikhet få byta ut delar av trät precis runt fönstret. Så min fråga är vad vi borde göra i det här läget för att fixa det lite mer akuta fönsterproblemet och sen se till att kallvinden mår bra kommande år.

1. Byta fönster och trä runt det, installera ett nytt fönster. Borde vi sätta 2- eller 3-glas?
2. Ta bort fönstret och sätta råsport, lägga papp, pannor osv. D.v.s helt enkelt göra om det till vanligt yttertak?
3. Lösa problemet med takfönstret och sen montera en avfuktare för kallvind, verkar kosta ~10'? Erfarenhet av avfuktare på kallvind? Är det lönt eller bortkastat?
4. Skapa en luftspalt mot råsponten, isolera och montera en ångfolie för att sedan värma upp vinden till en lite varmare vind?

Ny råspont, ingen påväxt alls vad jag kan se.
Träpaneler på snedtak med synliga knutar. Ett rundat hål i panelen. Otydliga föremål i nedre bildkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg med hål, blå resväska, plastpåsar, vinden eller förråd, skumt ljus, oanvänd utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal råspont, såg likadan ut när vi flyttade in av vad vi kan se på bilderna. Inte mätt fukthalten i trät, det skulle jag kunna göra ikväll. Men inget problem när vi köpte huset enligt besiktningsmannen.
Trätak med knutar, hål och synligt bjälkar, delvis upplyst, enstaka kablar, orangeröda säckar nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanelad snedtak med cirkulärt hål, stöttepelare. På golvet syns plastpåsar och färggranna textilier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfönstret, ingen munter syn.
Fuktigt, mögelskadat takhörn med synligt isbildning över träpanel och gröna stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Temperatur och luftfuktighet på vinden. Borde inte vara någon fara rent allmänt?
Hygrometer visar 1% luftfuktighet och 6 grader Celsius på ett trägolv, suddig bakgrund med föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgkodad diagram visar mögelrisk beroende på relativ luftfuktighet och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand för alla tips och tankar. Jag är medveten om att de flesta kallvindar ser rätt tråkiga ut, men jag skulle ändå vill fundera över våra möjligheter att få taket att må bra så länge som möjligt.
 
Jag skulle spontant påstå att problemet med fönstret inte beror på kondens utan att det helt enkelt läcker från utsidan, ser rejält fuktigt ut kring hela fönstret. Finns det inget direkt behov av fönstret så är det bästa att montera bort det, byta ut skadat trä och bygga för. Är det så att takfönstret används som accesslucka till taket ska det kanske bytas ut till en ordentlig taklucka.
 
  • Gilla
fisgris8 och 2 till
  • Laddar…
Ah, det tänkte jag inte ens på. Bra input!
Nej vi använder inte fönstret för att komma ut på taket alls. I samband med takbytet monterades fasta steg på taket som man lätt kommer åt via en stege. Så jag hade helt klart föredragit att ta bort luckan.
 
J JonathanFlod skrev:
.
Jag skulle satt upp en enkel fläkt som blåser luft mot fönstret, det hjälper till jättemycket att torka ut.
Att reparera det när det blir lite behagligare klimat tror jag inte är en stor grej egentligen.
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag skulle satt upp en enkel fläkt som blåser luft mot fönstret, det hjälper till jättemycket att torka ut.
Att reparera det när det blir lite behagligare klimat tror jag inte är en stor grej egentligen.
Ska testa med en fläkt och se hur det blir, och försöka få bort den snö som ligger kvar på fönstret också. Tur att det verkar bli varmare kommande vecka.
Precis, det får bli till sommaren tänker jag. Har inte sett något läckage när det regnar så förhoppningsvis är det som sämst när det är snö eller nåt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.