Jag har precis rivit ut en gammal parkett och lagt ett nytt undergolv i ett rum i mitt hus med källare. Rummet är på markplan och det läcker upp ljud från rummet nedanför i källaren, min förväntan var att ett nytt undergolv borde kunna råda bot på i alla fall en del av problemet, men det är nästintill oförändrat. Så var exakt ljudet läcker igenom är osäkert, men något jag tänker mig att jag skulle vilja göra är att täta mellan undergolv och vägg med något mjukt material så att den delen skulle åtgärdas, är detta något man kan göra och finns det särskilda produkter för det?

Annars är vidare åtgärder att såklart lägga klart ytskiktet på golvet och upp med OSB+gips på väggarna, om det då fortfarande är mycket läckage så får man börja titta på att sätta upp ljuddämpande material i källaren tror jag.

Om någon har några andra allmänna tips gällande detta så tas de tacksamt emot!
 
Rickard.
Kan du så är det effektivare att täta på undersidan istället dvs så nära ljudkällan som möjligt, bäst är såklart att täta på båda sidorna.
Det finns enkom akustikfog för ljudtätning men jag har ingen aning vad skillnaden är mot vanlig akrylfog.
 
Vad är det för ljud vi pratar om? Är det någon maskin så kan det vara stomljud eller vibrationer som orsakar störningen, då hjälper det inte hur mycket du än åtgärdar bjälklaget :)
 
H HRico skrev:
Vad är det för ljud vi pratar om? Är det någon maskin så kan det vara stomljud eller vibrationer som orsakar störningen, då hjälper det inte hur mycket du än åtgärdar bjälklaget :)
Det är ljud från en mobiltelefon som spelar upp musik i källaren som jag testat med, och motsvarande ljud som läckt upp när sambon varit därnere och tränat och spelat upp ljud på sin telefon. Det vill säga, det är inte stomljud det handlar om.
 
O octomore skrev:
Det är ljud från en mobiltelefon som spelar upp musik i källaren som jag testat med, och motsvarande ljud som läckt upp när sambon varit därnere och tränat och spelat upp ljud på sin telefon. Det vill säga, det är inte stomljud det handlar om.
Kanske sätta in ett undertak av gips i källaren? Sätt 2 lager gips på stålreglar (eller helst akustikprofil AP25 från Gyproc). Förutsätter ju dock att ljudet faktiskt går rakt genom bjälklaget..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.