Är på jakt efter en ny spis och har inte särskilt bra koll på el m.m. Min nuvarande spis har en sån här koppling och den står märk med 230V. Så jag antar att jag inte kan köpa en spis som ska ha 400V? När man kollar info om spisarna så står det även Säkring 3x16A, hur vet jag om det funkar hos mig? Det finns ej indraget 3 fas i min bostadsrätt utan enbart 2 fas enligt bostadsrättsföreningen. Hur vet jag om spisen stödjer det?

Det jag vill ha är en varmluftsugn med en spishäll med induktion. Hur vet jag att min lägenhet klara det?

Har sett att det finns spisar med Perlixkopplingar, om jag köper en sådan spis, går det att byta uttag på den då till en sådan jag har? Kommer troligtvis behöva köpa spisen på nätet och få den levererad så vill gärna vet om det har min typ av koppling, står det på något sätt i informationen och vad heter det i så fall?
 
  • En hand håller en otydlig vit elkontakt med tre stift och skruvar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Majoriteten av spisar som säljs idag går att koppla så de kan köras på 230V (och 20A som du troligen har som säkring).
Även om det någonstans står något om 400V.

Tyvärr är de som säljer vitvaror som regel väldigt okunniga, och inte till mycket hjälp då.

Men då de flesta spisar funkar, men kanske något undantag, så tycker jag att du kan förutsättningslöst leta efter vad du vill ha (och strunta till att börja med hur det kopplas in), och sen när du fastnat för en, återkom i tråden med info om vilken spis det är, så kan vi på forumet kolla upp vilka inkopplingsalternativ modellen har.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
En häll ska ha 230 volt och det har du och säkert en 20 amp säkring. då blir det att koppla den nya för 1 -fas 230 på samma stickpropp du har i handen och det är inga problem med det. Du kan använda den gamla kabeln och stickproppen, Sen det med ugnen så kan du inte ta ut det på det uttaget, utan det måste till ett vanlig vägguttag med ström från annat håll, som egen säkring ( ny kabel från centralen ) eller koppla på annat vägguttag. Det sistnämnda kan skapa problem med att inte allt på den säkringen kan användas samtidigt, har du diskmaskin som har egen säkring så går det att koppla på det vägguttaget, men inte använda ugn och disk samtidigt.
 
Mikael_L
Om det är häll + ugn, så är det som jonaserik skriver ännu mindre risk att det krävs trefas.
2ggr har jag stött på trefashällar (kanske omkopplingsbara till enfas, inget jag kommer ihåg om jag kollade), båda var riktigt gamla grejer, från tiden då häll var ett riktigt nytt och modernt påfund.

Alla hällar jag har installerat har varit 230V, med möjlighet att köras på st olika faser (för de som har trefas 3x16A)

Om det är en lägenhet som din, med enfas 20A till gamla spisen har jag ibland använt den matningen till både häll och ugn, men satt en 10, 13 eller 16A säkring i en egen liten kapsling någonstans nära hällen/ugnen för matningen till ugnen.
Tänk på att man måste ju komma åt säkringen efteråt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Majoriteten av spisar som säljs idag går att koppla så de kan köras på 230V (och 20A som du troligen har som säkring).
Även om det någonstans står något om 400V.

Tyvärr är de som säljer vitvaror som regel väldigt okunniga, och inte till mycket hjälp då.

Men då de flesta spisar funkar, men kanske något undantag, så tycker jag att du kan förutsättningslöst leta efter vad du vill ha (och strunta till att börja med hur det kopplas in), och sen när du fastnat för en, återkom i tråden med info om vilken spis det är, så kan vi på forumet kolla upp vilka inkopplingsalternativ modellen har.
Super, då låter det lite enklare. Tack! Har tittat ganska mycket på den här. Det enda jag är lite tveksam till är hur mycket av touchen man behöver använda. Men det kanske är en annan diskussion.

https://www.power.se/vitvaror/matla...4400sw-induktionsspis-230v/p-1190669/#manuals
 
Du kan vara helt säker på att du inte har tvåfas. Det existerar inte. Du har sannolikt enfas in i lägenheten.
 
J jonaserik skrev:
En häll ska ha 230 volt och det har du och säkert en 20 amp säkring. då blir det att koppla den nya för 1 -fas 230 på samma stickpropp du har i handen och det är inga problem med det. Du kan använda den gamla kabeln och stickproppen, Sen det med ugnen så kan du inte ta ut det på det uttaget, utan det måste till ett vanlig vägguttag med ström från annat håll, som egen säkring ( ny kabel från centralen ) eller koppla på annat vägguttag. Det sistnämnda kan skapa problem med att inte allt på den säkringen kan användas samtidigt, har du diskmaskin som har egen säkring så går det att koppla på det vägguttaget, men inte använda ugn och disk samtidigt.
Skrev nog lite otydligt, det är en spis med inbyggd häll/ugn jag är ute efter. Alltså en klassisk variant som står på govet. Har kollat på den här. https://www.power.se/vitvaror/matla...4400sw-induktionsspis-230v/p-1190669/#manuals
Känns som det du skriver stämmer. 230V på nya elmätaren samt 20A på spis enligt säkringen.
 
  • Vit elektrisk panel med etikett, "GARO", skugga, skruv och hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med säkringar, jordfelsbrytare och numrerade positioner. Anvisningar på svenska, slitage och fläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit elektrisk elmätare på väggen visar energiförbrukning i kilowattimmar (kWh).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett papper med lista över eluttag och brytare, inklusive ändringar gjorda med bläckpenna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Albin__ Albin__ skrev:
Super, då låter det lite enklare. Tack! Har tittat ganska mycket på den här. Det enda jag är lite tveksam till är hur mycket av touchen man behöver använda. Men det kanske är en annan diskussion.

[länk]
Jag har följt din länk, men den manual jag kan ladda ner från den sidan är endast en user-manual, som berättar hur man använder spisen, inte kopplar in den. Jag letar vidare, kanske först i em, då jag måste iväg nu strax.
Under fliken speciafikationer står följande att läsa:
Tekniska egenskaper
Max. ugnstemperatur
275 °C

Spänning (Volt)
230 V

Kabellängd
1.4 m

Strömförbrukning (W)
10900 W

Säkring (A)
3 x 16 A

Spänning 230V och 3x16A står lite i konflikt med varandra. Men jag utläser detta som att det är 230V "elementspänning", vilket gör att det är så gott som garanterat möjligt att koppla om den till enfas 20A.

Men du kan vänta lite tills vi hittat en inkopplingsanvisning och kollat.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Du kan vara helt säker på att du inte har tvåfas. Det existerar inte. Du har sannolikt enfas in i lägenheten.
Haha.
En sådan lägenhet har jag haft med att göra, jag drog om all el, bytte alla apparater, och gjorde ny el till köket som byggdes om.
Men det var 2 faser in, en rätt intressant sak att stöta på, första, och kanske sista, gången för mig.

Jag tog reda på lite mer, det var tydligen lite blandat i huset med att lägenheter hade en eller två faser, alla hade likadana trefasmätare, men stigarna var lite olika (jag bytte centralen också, så jag var tvungen att stänga av i elmätarrummet).
Varför det var blandat en och tvåfas fick jag ingen klarhet i, det mumlades något om att en del hade fått förstärkta matningar, med 2x16, isf 1x25, någon gång i tiden, men det var nog ingen som riktigt visste.
 
  • Wow
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har följt din länk, men den manual jag kan ladda ner från den sidan är endast en user-manual, som berättar hur man använder spisen, inte kopplar in den. Jag letar vidare, kanske först i em, då jag måste iväg nu strax.
Under fliken speciafikationer står följande att läsa:
Tekniska egenskaper
Max. ugnstemperatur
275 °C

Spänning (Volt)
230 V

Kabellängd
1.4 m

Strömförbrukning (W)
10900 W

Säkring (A)
3 x 16 A

Spänning 230V och 3x16A står lite i konflikt med varandra. Men jag utläser detta som att det är 230V "elementspänning", vilket gör att det är så gott som garanterat möjligt att koppla om den till enfas 20A.

Men du kan vänta lite tills vi hittat en inkopplingsanvisning och kollat.
Tack! Jag kollade på Electroluxs sida för spisen men hittade inget i kopplingsschema där. När du skriver att det går att koppla om den, vad innebär det? Byta ev. Perlixkontakt till en sådan jag har, eller är det mer avancerat än så? Något en privatperson får/kan göra?

https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cookers/electric-cooker/lki64400sw/
 
Albin__ Albin__ skrev:
När du skriver att det går att koppla om den, vad innebär det? Byta ev. Perlixkontakt till en sådan jag har, eller är det mer avancerat än så? Något en privatperson får/kan göra?
Omkopplingen består i att byta kabel och stickpropp. Begränsningarna i vad man får göra med el utan att jobba under auktorisation inskränker sig till fasta installationer. En apparat såsom exempelvis en spis får du göra vad du vill med. Men givetvis är det lämpligt att vara säker på hur det skall göras.

Albin__ Albin__ skrev:
Det enda jag är lite tveksam till är hur mycket av touchen man behöver använda.
Jag använde en ny Electrolux-spis med vred i somras. Om den fungerar lika som den du tittat på används touch-funktionen bara för att aktivera boost-läget på plattorna. Lite synd att de inte skrotat touch helt på den. Men det är inget större problem.
 
A Avemo skrev:
Omkopplingen består i att byta kabel och stickpropp. Begränsningarna i vad man får göra med el utan att jobba under auktorisation inskränker sig till fasta installationer. En apparat såsom exempelvis en spis får du göra vad du vill med. Men givetvis är det lämpligt att vara säker på hur det skall göras.


Jag använde en ny Electrolux-spis med vred i somras. Om den fungerar lika som den du tittat på används touch-funktionen bara för att aktivera boost-läget på plattorna. Lite synd att de inte skrotat touch helt på den. Men det är inget större problem.
Okej, tack! Får kolla upp hur/om man behöver göra det i så fall.


Låter bra att det inte är så mycket touch. Har läst manualen men tycker inte den förklarar så bra om/när/hur man behöver använda touchen förutom då vi boost och lite andra små funktioner.
 
A
Albin__ Albin__ skrev:
Är på jakt efter en ny spis och har inte särskilt bra koll på el m.m. Min nuvarande spis har en sån här koppling och den står märk med 230V. Så jag antar att jag inte kan köpa en spis som ska ha 400V? När man kollar info om spisarna så står det även Säkring 3x16A, hur vet jag om det funkar hos mig? Det finns ej indraget 3 fas i min bostadsrätt utan enbart 2 fas enligt bostadsrättsföreningen. Hur vet jag om spisen stödjer det?

Det jag vill ha är en varmluftsugn med en spishäll med induktion. Hur vet jag att min lägenhet klara det?

Har sett att det finns spisar med Perlixkopplingar, om jag köper en sådan spis, går det att byta uttag på den då till en sådan jag har? Kommer troligtvis behöva köpa spisen på nätet och få den levererad så vill gärna vet om det har min typ av koppling, står det på något sätt i informationen och vad heter det i så fall?
den kopplingen Det där är en enfas propp som används i lägenheter som inte har 3fas
dvs du måste ha en spis/häll/ugn vars elementspänning är 230V
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har följt din länk, men den manual jag kan ladda ner från den sidan är endast en user-manual, som berättar hur man använder spisen, inte kopplar in den. Jag letar vidare, kanske först i em, då jag måste iväg nu strax.
Under fliken speciafikationer står följande att läsa:
Tekniska egenskaper
Max. ugnstemperatur
275 °C

Spänning (Volt)
230 V

Kabellängd
1.4 m

Strömförbrukning (W)
10900 W

Säkring (A)
3 x 16 A

Spänning 230V och 3x16A står lite i konflikt med varandra. Men jag utläser detta som att det är 230V "elementspänning", vilket gör att det är så gott som garanterat möjligt att koppla om den till enfas 20A.

Men du kan vänta lite tills vi hittat en inkopplingsanvisning och kollat.
Stämmer det att det är 230V elementspänning så funkar det men en del spisar har med samma modellbeteckning även 400V elementspänning.
20A lär ju inte räcka långt om man vill använda hela spisen. mad allt igång är det närmre 50A

edit jag ser nu att det är en induktionsspis och då är det 230V. så bara hällen drar på fullskaft 26A

Jag lägger ingen värdering i att den är polsktillverkad med elektronik från PRC
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
Stämmer det att det är 230V elementspänning så funkar det men en del spisar har med samma modellbeteckning även 400V elementspänning.
20A lär ju inte räcka långt om man vill använda hela spisen. mad allt igång är det närmre 50A
Okej, finns det något att göra åt det eller är det bara att acceptera? Kan man ta dit en elektriker som ändrar så att spisens uttag har mer ampere? Är det dyrt/stort jobb?

Men å andra sidan så har jag nog aldrig använt allting på en spis samtidigt. Ugn och 2 plattor typ och ibland 3 och då nästan aldrig max effekt på plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.